10 van de meest voorkomende operationele kwesties waar groeiende ondernemingen mee te maken hebben (en hoe ze kunnen worden opgelost).

Als je worstelt met de groei van je onderneming vind je hier een paar nuttige tips die je kunt gebruiken als het op vooruitgang aankomt.

09 april 2019

Als een bedrijf groeit, krijg je te maken met uitdagingen die deze ontwikkeling met zich meebrengt. Veel ondernemingen worden geconfronteerd met kwesties en problemen die kunnen aanvoelen alsof ze moeilijk te hanteren zijn. Als je eenmaal de obstakels van het opzetten van een bedrijf hebt overwonnen, is het belangrijk om oplossingen binnen handbereik te hebben om groeiproblemen het hoofd te kunnen bieden op het moment dat deze zich voordoen.

Je vraagt je af welke kant jouw onderneming op gaat en moet tegelijkertijd de vaste bedrijfskosten in de gaten houden; dit soort zaken vragen meer aandacht dan je denkt en kunnen je duur komen te staan als ze niet aangepakt worden. Hier volgt een overzicht van de 10 meest voorkomende problemen waar  ondernemingen mee te maken kunnen krijgen tijdens hun groei en wat je kunt doen om deze problemen op te lossen.

  1. Vaste bedrijfskosten managen

Bedrijfskosten kunnen zich snel opstapelen; of het nu om administratieve uitgaven, verzekeringskosten, energiekosten of om de huur gaat. Buitensporige kosten kunnen vooral schadelijk zijn als ze niet tijdig worden aangepakt; dit is een relatief groot probleem waar kleine ondernemingen mee te maken krijgen.

De oplossing: Neem je uitgaven eens onder de loep en kijk waar je op kunt bezuinigen. Elke dienst die overbodig is voor jouw team of  klanten kun je verwijderen. Bezuinigen kun je makkelijk en snel door het implementeren van bijvoorbeeld in de Cloud software, gratis videobellen, vanuit huis werken en door het huren van kantoorbenodigdheden in plaats van deze te kopen.

  1. Prestatie monitoren

Hoe kun je prestatie meten? Hoe kun je potentiele indicatoren inzetten om te zien of je team op het hoogste niveau presteert? Als sommige teamleden hun werk niet goed genoeg doen, kan jouw bedrijf hieronder lijden.

De oplossing: Stel een aantal prestatie indicatoren op die weergeven hoe goed jouw team en je bedrijf presteren. In plaats van het inzetten van voor de hand liggende financiële indicatoren, kun je je beter richten op het identificeren en verduidelijken van je verwachtingen van alle betrokken teams. Benoem de wijze waarop resultaten zullen worden gemeten, monitor de vooruitgang en beoordeel de prestaties aan het einde van de managementcyclus.

  1. Luister naar feedback

In de huidige zakelijke wereld kunnen je imago en reputatie lijden onder negatieve beoordelingen online. Klanten verwachten een snelle, effectieve klantenservice. Het is aan bedrijven om te luisteren naar feedback van klanten, waardoor ze de kans krijgen om hun voornaamste publiek tevreden te houden.

 

.De oplossing: Overweeg om een consulent of 3e partij in de arm te nemen die in kaart kan brengen hoe jij online scoort en die kan aantonen waar het qua klantenservice fout gaat. Zij kunnen je met alles helpen, van het kiezen van de juiste werknemers om klanten te woord te staan tot het stroomlijnen van het overdrachtsproces.

  1. Concurrentiepositie

Tegenwoordig is het opstarten van een onderneming realistischer en bereikbaarder dan ooit. Met zoveel beschikbare, toegankelijke informatie en begeleiding, kan er theoretisch gezien meer concurrentie zijn binnen een bepaalde markt. Of die concurrentie zich nu richt op een bepaalde dienst of  juist op een bredere markt, hoe zorg je ervoor dat jij opvalt? 

De oplossing: Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van wat de concurrentie doet, zodat je weet hoe jij ze voor kunt blijven. Als je hun processen in kaart brengt, kun je anticiperen op hun volgende zet- en jouw eigen strategie hierop aanpassen.

Zoals eerder benoemd; optimaliseer je klantenservice zodat verwachtingen worden overtroffen. Benoem de aspecten van de diensten en/of producten die jouw klanten het meest waarderen en biedt hierbij de beste service. 

Implementeer als eerste nieuwe technologieën, processen, producten en oplossingen. Zorg ervoor dat jouw site ook mobiel toegankelijk is, benut de kracht van sociale media op effectieve wijze en zorg dat je met alles wat je doet blijvende indruk maakt. Je moet je klanten laten zien dat jouw bedrijf vooruitstrevend en progressief is met de daarbij behorende diensten en producten; dat is de beste manier om op te vallen.

  1. Regulatie en wettelijke voorschriften

Regulatie en voorschriften kunnen een groot probleem vormen als er niet goed mee wordt omgegaan. De ontwikkeling van markten en technologieën brengt nieuwe regels en voorschriften met zich mee. Helaas zijn bedrijven vaak niet op de hoogte van, of begrijpen ze gewoonweg niet, wat er van hen gevraagd wordt. Met boetes en straffen als gevolg; iets dat makkelijk opgelost had kunnen worden is opeens een probleem.

De oplossing: Afhankelijk van jouw sector kan het ontcijferen van ingewikkeld geformuleerde regulaties nogal een lastige klus zijn, zeker in combinatie met het dagelijks runnen van een bedrijf. Overweeg dan eens om een consulent aan te nemen die jou kan helpen met de aanpassingen als dat nodig blijkt te zijn.

  1. Onzekerheid

Je kunt de toekomst niet voorspellen, maar je kunt je wel voorbereiden op trends binnen de markt als je het qua planning slim aanpakt. De meeste ondernemingen hebben een soort doelstelling in kaart gebracht. Heb je dit nog niet gedaan, dan kun je als bedrijf verwachten vast te lopen en onrust te veroorzaken onder je medewerkers.

De oplossing: Waar het gaat om onzekerheid, krijgen korte termijn doelstellingen voorrang. Het belang van lange termijn doelstellingen moet echter nooit uit het oog worden verloren. Zorg voor een 5-of 10 jaren plan en breng dit in balans met je korte termijn strategieën zodat je je bedrijf volledig onder controle houdt.

  1. Cyber risico’s

Cyber beveiliging is niet alleen een IT kwestie en vormt in toenemende mate een risico voor bijna alle ondernemingen. Als cyber beveiliging niet goed geregeld is, lopen ondernemingen het risico blootgesteld te worden aan verschillende soorten bedreigingen die kunnen leiden tot gegevensdiefstal, hacks en andere soorten aanvallen.

De oplossing: Een aanpak waarbij cyberbeveiliging bij elk aspect van het bedrijf wordt geïntegreerd, van de IT afdeling tot het trainen van werknemers. Cyberbeveiligingskaders zijn beschikbaar voor bedrijven en zijn zeer functioneel in hun aanpak: Zakelijke context, beleid, standaarden, veiligheidsnormen, controles en milieu komen allemaal aan bod.

  1. Het juiste personeel vinden

Met de groei van je onderneming en de bijbehorende succesvolle resultaten krijg je hopelijk zicht op wie er het beste bij jouw bedrijf past. Bij een kleine onderneming hebben vaardigheden en karakter vaak de voorkeur boven andere kwaliteiten, maar niet iedereen zal bij een bepaald bedrijf passen.

De oplossing: Voor, tijdens en na de sollicitatieprocedure is het belangrijk om jouw manier van managen aan te passen aan de verschillende persoonlijkheden op jouw kantoor. Kijk wat het beste werkt voor ieder individu; sommigen werken graag als team en anderen zullen het fijner vinden om hun taken individueel te volbrengen.

Stel, indien mogelijk, de kandidaten voor aan je team om vast te stellen hoe de dynamiek zou werken. Dit zou kunnen betekenen dat je ook de potentiele direct leidinggevende van de kandidaat uitnodigt bij alle gesprekken tijdens het sollicitatieproces.

Zorg voor een omgeving waarin jouw personeel kan floreren. Wees transparant wat betreft verwachtingen, zorgen en succes en creëer een werk/privé balans die ervoor zorgt dat iedereen tevreden en gelukkig is.

  1. Klanten behouden

Je zult nu een duidelijk beeld hebben van de klanten die zich aangetrokken voelen tot jouw service of product. Maar hoe zorg je ervoor dat ze ook bij jou terug zullen blijven komen?

De oplossing: Kijk naar de karaktereigenschappen van je huidige, beste klanten; degene die voor de meeste winst zorgen, maken regelmatig gebruik van jouw diensten en spreken lovend over jouw merk. Welke kenmerken hebben zij gemeen? Schroom er niet voor om je beste klanten te vragen wat zij willen; feedback is essentieel als het gaat om het vinden en behouden van gewaardeerde klanten.                                 

  1. Financiën

Of het nu om openstaande rekeningen, onverwachte uitgaven of toekomstige betalingen gaat; financiële problemen kunnen een grote zorg zijn. Met alles wat je in balans moet houden, is financiële gezondheid essentieel voor het overeind blijven van een bedrijf.

De oplossing: Plan en budgeteer zoveel mogelijk. Er zijn genoeg financiële tools beschikbaar die je kunnen helpen bij het beheren van je financiën. Verdiep je in apps die budgetten kunnen creëren, BTW kunnen berekenen, het facturatieproces kunnen automatiseren en je kunnen waarschuwen als er vreemde uitgaven worden gedaan.

Het kan raadzaam zijn om, waar mogelijk, kosten vast te zetten. Essentiele bedrijfskosten, zoals energiekosten, kunnen vastgezet worden; onze Gas Zeker en Elektriciteit Zeker producten zijn hier perfecte voorbeelden van.

Het voornaamste is dat je altijd open staat om te leren op het moment dat je bedrijf een periode van groei doormaakt- het kan intimiderend zijn, maar het is vooral enerverend en geeft ontzettend veel voldoening.  

Als je dit een behulpzaam artikel vond vergeet dan niet om de rest van onze blogs te lezen. Je kunt een aantal artikelen vinden via de volgende links: 

Vergeet niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….