12 stappen om je bedrijf klaar te stomen voor investeringen

Dus jij bent klaar om je bedrijf naar het volgende niveau te tillen, maar je hebt hiervoor een kapitaalinjectie nodig? Bekijk dan onze no-nonsense gids om je bedrijf klaar te stomen voor investeringen.

28 september 2020

De meeste bedrijven hebben op een bepaald moment een investering nodig, of het nu voor de lancering is of om te helpen bij het uitbreiden. Het effectief aantrekken van financiering zou zomaar een doorslaggevende factor kunnen zijn voor het toekomstige succes van je bedrijf. 

Er zijn meerdere bronnen beschikbaar wat betreft zakelijke financiering en wat jij nodig hebt is afhankelijk van een aantal zaken: de fase waarin jouw bedrijf zich bevindt, de omvang van de benodigde investering en de sector waarbinnen jouw bedrijf opereert. Het regelen van financiering kan intimiderend lijken, maar met de juiste voorbereiding hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Bekijk onze 12 stappen om jouw bedrijf klaar te stomen voor investeringen

1. Bedenk wie je gaat benaderen

Je hebt misschien al een idee welke investeerders je zou willen benaderen, maar vergeet hierbij niet om eerst je huiswerk te doen. Kijk eerst welke van de onderstaande opties het beste bij de behoeftes van jouw onderneming past:

  • Leningen en kredieten–Als je er vanuit gaat dat jij de volledige controle over jouw bedrijf behoudt dan is een lening of krediet misschien de beste optie voor jou. Je zult moeten kunnen laten zien dat toekomstige projecties  ook terugbetalingen omvatten.
  • Crowdfunding–Crowdfunding is al vaker met uitstekende resultaten ingezet door ‘s werelds grootste bedrijven. Monzo slaagde erin om een duizelingwekkend bedrag van $20,000,000 bij elkaar te sprokkelen; dit wordt gezien als het hoogste bedrag dat ooit binnen fintech is verkregen middels crowdfunding. Als jij een project hebt waarvan je denkt dat mensen er heel enthousiast over zullen zijn en je kunt meerdere, kleinere stimulansen bieden aan potentiële investeerders, dan is dit een optie die voor jou heel voordelig zou kunnen zijn.
  • Vrienden en familie–Als jouw financiële voorwaarden wat bescheidener zijn dan die van Monzo, dan is het een optie om je tot vrienden en familie te wenden en hen de kans te bieden om te investeren. Je kunt hen een beter rendement op investering bieden dan een bank met rente op een spaarrekening; bovendien krijgen ze de kans om een naaste te steunen.
  • Durfkapitaal–Grotere, professionele investeringsbedrijven zullen over het algemeen een aandeel in jouw bedrijf eisen, maar voor het juiste bedrijf kunnen ze enorm veel kapitaal opleveren.
  • Angel investor–Vergelijkbaar met durfkapitaalverstrekkers, zijn angel investors vaak rijke individuen hun portefeuille willen verbeteren.

Overweeg het bovenstaande zorgvuldig en doe gedegen onderzoek naar de unieke voordelen en risico’s die zijn verbonden aan iedere optie. Daarna, aan de slag!

2. Weet precies wat je wilt en waarom

Wees heel duidelijk over waarom je een investering wilt, wat je van plan bent met het gel, en hoe het jouw winstmarges zal verbeteren.  Als je een investeerder vertelt dat je er simpelweg op uit bent om je bedrijf te laten groeien, zullen ze niet snel overtuigd zijn om hun geld uit te geven.

Wees dus duidelijk over hoe jij denkt dat hun investering jouw bedrijf zal veranderen en hoe jouw winstmarges de komende 1-5 jaar  zullen verbeteren.

3. Ken je markt

Een goede kennis van jouw sector is essentieel om aan je potentiële investeerders te bewijzen dat jij een veilige keuze bent. Wees erop voorbereid om aan te tonen dat jij de markt goed kent en illustreer jouw kennis van zowel de nationale als internationale sectoren om te laten zien dat je een duidelijk beeld hebt van de concurrentie.

4. Vraag advies aan de experts

Het is nooit te vroeg om externe experts in de arm te nemen, zoals accountants en advocaten, als het om jouw bedrijfsevaluatie gaat.  Het zal je helpen bij het herkennen van potentiële problemen  voordat ze van invloed zouden kunnen zijn op het besluit van een investeerder. Professionele input geeft je extra zekerheid en je wordt voorzien van adequate documentatie die je aan de investeerder kunt presenteren.

5. Zorg ervoor dat je je financiën op orde hebt

Investeerders willen ervan overtuigd zijn dat hun geld zal worden ingezet om winstmarges te doen groeien, niet om schulden af te lossen. Bespreek met je accountant wat de beste manier is om op effectieve wijze jouw financiën te presenteren en gebruik hiervoor geloofwaardige boekhoudsoftware om ervoor te zorgen dat jouw boekhouding op orde is.

Overweeg om je schulden te verlagen of herstructureren en eventuele roodstanden om te zetten naar  leningen met een vaste termijn. Kijk naar je huidige uitgaven en probeer vast te stellen hoe je uitgaven die niet meer nodig zijn kunt stroomlijnen.

Voer ook een voorraadcontrole uit en ruim onnodige items op uit je activaregister. Je hoeft niet te zwemmen in winst om investeringen mogelijk te maken- dan zou je ook geen reden hebben om deze aan te vragen- maar je hebt meer kans om een investering rond te krijgen als je financiën op orde zijn.

6. Creëer een waterdicht businessplan

Jouw businessplan is de blauwdruk voor jouw organisatie. Je plan zal veranderen en groeien, net zoals jouw bedrijf dat doet, en in het geval van werven van investeringen is het essentieel om groei en uitbreiding te voorspellen. Een businessplan bevat je doelstellingen, de strategieën om deze te behalen en je financiële projecties. Met een goed doordacht plan kunnen investeerders niet alleen jouw ambities beoordelen, maar ook het werk dat je hebt gedaan om deze te realiseren.

7. Vergeet grondig onderzoek niet

Iedere investeerder zal grondig onderzoek doen om er zeker van te zijn dat jij je zaakjes op orde hebt alvorens over te gaan tot investeren. Zij zullen hoogstwaarschijnlijk  jouw businessplannen en servicecontracten willen inzien en controleren en bekijken of  je de intellectuele rechten hebt op je producten. Het is verstandig om op dit moment kritisch naar je bedrijf te kijken, zoals een investeerder dat zou doen, en een inventarisatie uit te voeren. Alle zaken die je nu tegenkomt kun je bespreken met je advocaat en afhandelen alvorens een investeerder zich er bewust van wordt.

8. Zorg ervoor dat je management team erop voorbereid is om indruk te maken

Investeerders willen een geweldig team zien. Als je financiële zaken op orde zijn en je businessplan waterdicht is, maar je niet over een team beschikt dat jouw doelstellingen kan behalen, zal een investeerder zich wellicht bedenken. Als je graag je personeelsbestand zou willen uitbreiden van 10 leden naar 100 dan moet je aan kunnen tonen dat de huidige 10 teamleden betrokken zijn bij en toegewijd zijn aan het bedrijf en hun rol. Als een essentieel teamlid ontbreekt en je van plan bent om hem of haar in dienst te nemen met de investering, zeg dit dan.

9. Zorg dat je over langetermijnstrategieën beschikt

Een duidelijk strategisch plan waarin je uiteenzet waar je je bedrijf verwacht te zien over 5, 10, 12 jaar, laat zien dat je beschikt over een visie op de lange termijn, zelfs als de voorspellingen gebaseerd zijn op weloverwogen inschattingen.  Focus je op waarom jij anders en beter bent dan de concurrentie en hoe jij de markt denkt te zien veranderen de komende jaren.  Maak je bedrijf toekomstproef en neem projecties op over hoe je zult blijven groeien op het moment dat je eerste doelstellingen zijn behaald.

10. Overweeg een exit strategie

Het klinkt misschien voorbarig om over een exit strategie na te denken nog voordat de investering rond is, maar je laat hiermee aan je potentiële investeerders zien dat je over een strategische denkwijze voor de lange termijn beschikt.  Lange termijn doelstellingen zouden zaken kunnen omvatten als management buy-outs, corporate buy-outs of  beursnoteringen.

11. Verfijn je pitch

Zorg ervoor dat je pitch zo duidelijk mogelijk is. Je wilt kort maar krachtig laten zien dat jouw strategie voor winst zal zorgen. Toon kennis van jouw sector en de concurrentie en richt je vooral op de financiën. Als ze meer willen weten, vragen ze het. Zorg ervoor dat je een band creëert met de investeerders- zij zouden immers jouw toekomstige collega’s kunnen worden.

12. Maak afspraken

Een aandeelhoudersovereenkomst zal zowel jou als de investeerder beschermen. De overeenkomst stelt zaken als rechten, verantwoordelijkheden, besluitvorming en informatierechten vast. Dit kan natuurlijk pas worden vastgelegd als er sprake is van een deal, maar op de lange termijn zal het onenigheden tot een minimum kunnen beperken en zal het beide partijen tijd en geld schelen.

Als het gaat om aantrekken van investeringen moet je je bedrijf in een zo positief mogelijk daglicht stellen en tegelijkertijd realistisch blijven. Investeerders zullen niet geïnteresseerd zijn in een bedrijf met veel schulden, maar ook niet in een business plan dat onrealistische, jaarlijkse winsttoenames presenteert. Je voornaamste doel is om potentiële investeerders te laten zien dat zij jou op de korte termijn helpen en de lange termijn voordelen voor hen zullen zijn.

Ga voor meer informatie over ons aanbod van zakelijke energie naar de homepage of bel ons vandaag nog op 0800-4297766. Meer informatie? Bekijk dan eens onze nieuws- en blogartikelen.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….