15 tips voor productief thuiswerken.

29 juni 2021

Heb je het gevoel dat je de laatste tijd veel minder productief bent tijdens het thuiswerken? Deze lijst met essentiële tips kan je helpen het meeste uit jouw werkdag te halen.

Uitstelgedrag en dips in productiviteit gaan vaak hand in hand. Halfslachtig werk komt misschien veel vaker voorkomt dan je zou willen toegeven en er is een kans dat jouw output in het huidige thuiswerk klimaat sterk is gedaald. Afleidingen en verstoringen komen vaker voor nu velen van ons nog (deels) vanuit huis werken, met famlieleden en huisgenoten die gedurende de werkdag aanweziger zijn dan ooit. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat dit van grotere invloed zou moeten zijn op onze productiviteit, dan het op kantoor zou zijn geweest.

Op onze beste momenten weten we het meeste uit onze tijd te halen. Minuten doen er niet toe en deadlines lijken geen punt. Maar als je er de laatste tijd moeite mee hebt om je dagelijkse taken af te strepen, kunnen wij je helpen met deze tips om je productiviteit een boost te geven. Je zult sommige tips handiger vinden dan anderen; de kunst is om erachter te komen welke voor jou het beste werken. Uitproberen maar!

  1. Een goed ontbijt

Begin de dag met een voedzaam, gezond ontbijt waardoor je energie krijgt en klaar bent voor de dag. Negeer de woorden “Sla het ontbijt maar over”- een lege maag zorgt er alleen maar voor dat je gedurende de dag steeds op een neer naar de koelkast loopt.

  1. Zorg voor een comfortabele stoel/werkplek

Maandenlang werken aan de eettafel of onderuit gezakt op de loungebank heeft waarschijnlijk zijn tol geëist van je rug, nek en schouders. De last die je hierdoor kunt ervaren kan van negatieve invloed zijn op jou en je werk, dus het is zeer de moeite waard om in een ergonomische stoel en een goede werkplek te investeren.

  1. Prioriteitenlijstje van taken

Maak een lijst van de taken die je gedurende de dag moet volbrengen. Als je alles eenmaal hebt opgeschreven, deel de taken dan als volgt in:

  • Urgente, tijdsensitieve taken
  • Belangrijke taken
  • Niet-urgente taken
  1. Begin de dag met de saaie taken

Hoewel het niet erg motiverend is om je dag te beginnen met taken die je niet zo leuk vindt, heb je nadat deze zijn afgehandeld wel de rest van de dag over om de dingen te doen die je wel leuk vindt. Dus trek die pleister eraf en werk aan de taken die je normaal gesproken zou negeren.

  1. Gebruik de Pomodoro Techniek

De Pomodoro techniek is een bewezen methode voor het boosten van productiviteit en veel ondernemers maken hiervan gebruik sinds de introductie in 1980.

Je verdeelt taken aan de hand van tijd; het werkt als volgt:

  • Kies een taak die je af wilt handelen
  • Zet een timer op 25 minuten
  • Werk die 25 minuten aan de taak
  • Neem een korte pauze van zo’n 3-5 minuten
  • Herhaal
  1. Gebruik tools en extensies om afleidingen te blokkeren

Het internet is een bodemloos vat aan websites, grappige video’s, nieuws en roddels die ervoor gemaakt lijken te zijn om jouw productiviteit te verwoesten. Vermijd de constante afleidingen van het web door gebruik te maken van tools zoals ColdTurkey en StayFocusd. Deze tools helpen je om alles wat jou van je werk afhoudt te blokkeren door op maakt gemaakte instellingen op jouw computer toe te passen.

  1. Leer nee te zeggen

Het is verleidelijk om iedereen te willen plezieren op het werk, maar als collega’s je vragen iets voor hen te doen kan dit jou afleiden van je eigen persoonlijke doelstellingen en deadlines. Als je geen extra werk aan kunt, moet je een goede manier vinden om nee te zeggen.

  1. Eet geen grote maaltijden gedurende de dag

Als je de dag bent begonnen met een voedzaam ontbijt is er minder kans dat je tijdens de lunch een te grote maaltijd naar binnen werkt waar je erg vermoeid en lusteloos door zou kunnen worden.  Kies liever voor een lichtere maaltijd om jezelf voor de rest van de dag genoeg energie te geven. 

  1. Automatiseer en delegeer taken die je zelf niet hoeft te doen

Teveel mensen verspillen teveel tijd aan taken die ze zelf niet hoeven te doen. Bekijk welke taken geautomatiseerd zouden kunnen worden door systemen en tools en welke taken je naar collega’s zou kunnen delegeren. Ook als je deze taken zelf goed uit zou kunnen voeren, kun je jouw tijd beter spenderen aan taken die alleen jij aankunt.

Er zijn vele taken die je kunt delegeren naar junior teamleden en sommige taken kunnen zelfs geautomatiseerd worden. Hier volgen een paar van de meest voorkomende taken die hiervoor geschikt zijn:

  • Klantenservice- Junior teamleden kunnen vragen van klanten bekijken en ze binnen hun kennisgebied afhandelen.
  • Data verzamelen- Er zijn tools voor het verzamelen en automatiseren van data; junior teamleden kunnen hun eerste bevindingen hieruit filteren.
  • Website updates – Het uploaden van nieuwe producten en het lanceren van pagina’s of blogs op jouw website zijn zaken die met een beetje training makkelijk door iemand binnen het bedrijf gedaan kunnen worden.
  • Telefoontjes aannemen- Als je een directe telefoonlijn hebt kan je misschien kijken of je dit kunt omleiden via iemand die aan jou rapporteert. Op deze manier komen alleen de telefoontjes die jouw moeite waard zijn door.
  • Routine taken- alles wat je dagelijks, wekelijks of maandelijks doet kan doorgestuurd worden naar een junior teamlid die over de juiste vaardigheden beschikt.
  1. Pas de “een keer aanraken” regel toe

In plaats van het toevoegen van een nieuwe taak aan je to-do lijstje kun je een nieuw verzoek meteen afhandelen (als het om een klein verzoek gaat). Een taak archiveren voor later brengt jouw tijdsafhankelijke takenlijst in de war en verandert je werkcontext. En vergeet niet om eerst te bepalen of het gepast is om een nieuw verzoek te accepteren op het moment dat je deze ontvangt. Als dit niet het geval is, wees dan niet bang om er een eerlijk gesprek over aan te gaan met je collega en leg uit dat je het op dit moment niet kunt oppakken.

  1. Zorg ervoor dat je minimaal 1 taak per dag afrondt

Moreel speelt een grote rol in onze productiviteit, dus je moet elke dag proberen minimaal één taak helemaal af te ronden, hoe klein ook. Als je alles onafgerond laat, heb je aan het einde van de dag het gevoel dat je helemaal niks hebt gedaan- en dit kan er weer toe leiden dat je de volgende dag ook verkeerd begint.

  1. Groepeer gelijksoortige taken

Wil je jouw to-do lijst echt even goed opschonen? Groepeer dan gelijksoortige taken en handel ze in een keer af. Als je verschillende telefoontjes moet plegen, handel deze dan achter elkaar af, of als je nog een lijst aan e-mails moet beantwoorden, doe dit dan ook in een moeite door. Dit is een eenvoudige, effectieve manier om je dagelijkse taken te managen.

  1. Gebruik de “twee minuten” regel

Heb je 2 minuten of minder nodig om iets af te handelen? Dan kun je het net zo goed meteen doen, en niet voor later bewaren (want dan vergeet je het misschien). Denk hier dus ook aan bij het maken van je dagelijkse takenlijst en streep de snelle taken meteen van je lijst.

  1. Plan de tijden dat je jouw e-mails checkt

Steeds je inbox checken en op e-mails reageren op het moment dat ze binnenkomen is niet alleen vermoeiend, het werkt ook contraproductief. Als je wordt afgeleid door de notificatie van een binnenkomende e-mail wordt je uit het werkritme gehaald waar je op dat moment in zit. Als je eenmaal op de e-mail hebt geantwoord moet je weer helemaal opnieuw in die flow komen- tot de volgende e-mail binnenkomt en het proces zich weer herhaalt.

Probeer in plaats hiervan een bepaalde tijd in te plannen om je e-mails te checken en beantwoorden. Dit is beter dan het steeds proberen bij te houden van alle e-mails tijdens het uitvoeren van andere taken. 

  1. Een lege inbox aan het einde van de dag

Een nieuwe werkdag beginnen met onbeantwoorde berichten van de vorige dag kan mensen een onrustig gevoel geven, nog voordat ze ingelogd zijn. Het is veel beter om je werkdag af te ronden met een zo leeg mogelijke inbox. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je proberen om aan het einde van de dag wat tijd in te plannen om e-mails te verwijderen die je niet meer nodig hebt.

We hebben nog meer tips voor je verzameld. Deze artikelen vind je wellicht ook interessant:

Hulp bij het opzetten van een thuiskantoor

Hoe organiseer je boeiende teambuildingactiviteiten?

Effectief netwerken voor bedrijfseigenaren

Hoe kies je de juiste website bouwer voor jouw bedrijf?

Vergeet niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….