5 Effectieve tips voor het vergroten van je netwerk op LinkedIn

LinkedIn wordt voornamelijk beschouwd als platform voor wervers. Dit is een onderschatting van het middel; het kan juist worden ingezet om je professionele profiel te verbeteren. Als sociaal netwerk kan het wonderen doen voor het verloop van je carrière, ongeacht de sector waarin je werkzaam bent.

29 juni 2018

Bij een sollicitatieproces zetten we ons beste beentje voor. We zouden dezelfde moeite moeten nemen als het op onze professionele ontwikkeling en mogelijkheden aankomt. Als we onze profielen evenveel aandacht zouden geven als onze Facebook en Twitter pagina’s, dan zouden we hiervan al snel de zakelijke vruchten kunnen plukken.  

Er zijn uitstekende manieren om je carrière met behulp van LinkedIn te stimuleren. We spraken onze sociale media expert, Alex McCann van AltrinchamHQ, en vroegen hem hoe je vrijwel direct het meeste uit je netwerk kunt halen. Bekijk onderstaande video en lees de rest van het artikel alvorens je aan de slag gaat met het verbeteren van je LinkedIn netwerk. 

 

Een profiel met oog voor detail 

Jezelf verkopen, daar draait het allemaal om bij LinkedIn. Dus voeg details aan je profiel toe, en wees niet te bescheiden. Zorg ervoor dat je foto professioneel oogt. Een selfie met vrienden of een vage foto van jezelf maken bijvoorbeeld geen goede indruk. 

Wat ook belangrijk is; wordt jouw functie goed samengevat in je titel? Benut je de ruimte waarin je je werk omschrijft effectief genoeg? Naast een opsomming van je belangrijkste vaardigheden, kun je deze ook nog extra benadrukken door wat persoonlijke elementen toe te voegen. Vergeet hierbij niet om alles op spelling en correct taalgebruik te controleren. Eenvoudige en onnodige fouten resulteren in een slordig en nonchalant ogend profiel. 

Contact leggen

Een goede indruk achtergelaten op gesprekspartners tijdens een zakelijke bijeenkomst? Kom hier dan zo snel mogelijk na het evenement op terug via LinkedIn. Dit is niet alleen attent, het spreekt voor je ambitie; bovendien weet je maar nooit  met wie jouw nieuwe connecties weer bevriend zijn. 

In dit digitale tijdperk geldt de vuistregel "het is niet wat je weet, maar wie je kent". Een eerste ontmoeting zou zomaar kunnen leiden tot  interessante uitdagingen, dus zorg ervoor dat je zichtbaar blijft en houd persoonlijk contact met je connecties. Doe dit zo snel en zo vaak mogelijk. 

Persoonlijk vriendschapsverzoek

Een standaard vriendschapsverzoek is leuk en aardig, maar het kan onpersoonlijk overkomen; zeker als je de persoon in kwestie al hebt gesproken. Als je echt indruk wilt maken moet je net wat meer moeite doen door een persoonlijke boodschap toe te voegen. Het zit hem vaak  in de kleine dingen, en een persoonlijk bericht bewijst dat je je nieuwe connectie daadwerkelijk wilt leren kennen. 

Ga niet zitten wachten tot zij jou een verzoek sturen; het feit dat jij het initiatief neemt spreekt voor jouw oprechte bedoelingen. Leg dan ook uit waarom jij het verzoek hebt gestuurd en wees duidelijk over het feit dat je zaken wilt doen.

Contact onderhouden

Als je verzoek eenmaal is geaccepteerd, zorg er dan voor dat je regelmatig persoonlijke berichtjes stuurt. Wees de ‘Link’ in LinkedIn; de schakel tussen jezelf en je connecties. Toon interesse in hoe het met je connecties gaat, en waar ze mee bezig zijn. Vraag meteen of er uitdagingen zijn die voor jou interessant zouden kunnen zijn. 

De meeste mensen onderschatten het ware potentieel van LinkedIn. Maar het is nu eenmaal een sociaal netwerk en dus is het belangrijk om contact te houden en het niet te laten bij het accepteren van een vriendschapsverzoek. Stuur mensen dan ook regelmatig een berichtje.

Plaats dagelijks een bericht

Als het op Facebook of Twitter aankomt heeft iedereen tijd om selfies met zijn kat of foto's vanuit de sportschool te plaatsen. Daarmee vergeleken wordt LinkedIn nogal verwaarloosd. 

Als je tijd hebt om je sociale pagina’s te onderhouden, dan kun je ook tijd vrijmaken om je LinkedIn status bij te werken. Het lijkt misschien indirecter dan een privé bericht, maar het is echt een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat mensen je niet uit het oog verliezen. Bovendien geeft het blijk van karakter, en dit is ongetwijfeld een gewaardeerde eigenschap in de zakenwereld.  

Vond je het leuk om dit artikel te lezen? Vergeet dan niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….

}