8 zaken die je moet overwegen voordat je een bedrijfsadviseur aanneemt.

12 juli 2021

Overweeg je om externe expertise binnen te halen? Een business consultant zou voor vele voordelen kunnen zorgen, maar je moet een aantal zaken overwegen voordat je een beslissing neemt.

Bijna alle bedrijven hebben op een bepaald moment in hun levenscyclus behoefte aan gespecialiseerde externe expertise. Als een bedrijf eenmaal een plek binnen de gekozen markt heeft gevonden, is verdere groei meestal de volgende uitdaging.  Hoe kan een bedrijf zijn bereik vergroten, een groter publiek vergaren en de producten en diensten onder de aandacht van meer mensen brengen? 

Een manier om dit voor elkaar te krijgen is door een bedrijfsadviseur in de arm te nemen. Uitgerust om de bedrijfsacceleratie in een indrukwekkend tempo te stimuleren, gebruiken bedrijfsadviseurs een arsenaal aan gespecialiseerde kennis om doelmarkten te analyseren, interesse te wekken, marketingtactieken te optimaliseren en merkpositionering te verbeteren.

Dat gezegd hebbende, er komt meer bij kijken dan simpelweg te besluiten dat je een bedrijfsadviseur nodig hebt en vervolgens met de eerste de beste in zee gaan. Er zijn verschillende factoren die jouw keuze zullen bepalen en dus is het van belang dat je jezelf de juiste vragen stelt voordat je met iemand in zee gaat. Van het peilen van hun ervaring en succesvolle projecten tot de kosten die erbij komen kijken; dit artikel is gemaakt om jou te helpen bij de beslissing of een bedrijfsadviseur/business consultant bij jou past.

Ben je op zoek naar een diagnose of naar implementatie?

In jouw zoektocht naar de juiste business consultant  is het een goed idee om te bepalen bij welk gedeelte van het proces jij een consultant nodig hebt en wat voor soort consultant daar het beste bij past. Consultants met een diagnostische aanpak kunnen jou helpen om een beslissing te nemen of een plan te ontwerpen, en een uitvoerende specialist zal de meeste, zo niet alle, stappen van dit plan implementeren.

Vergeet niet dat geen enkele consultant overal goed in kan zijn. Dus overweeg het volgende: beslis eerst bij welk gedeelte van het zakelijke proces jij hulp nodig hebt van een consultant en zoek hier vervolgens een consultant bij die over de juiste expertise beschikt voor dat specifieke onderdeel.

Wat is je budget?

Vaak stelt een bedrijf een bepaald budget vast en gaat vervolgens binnen dat budget op zoek naar het snelste- en beste beschikbare talent. Er wordt echter gezegd dat deze aanpak goede resultaten in de weg kan staan. Het is beter om de gewenste resultaten aan de business consultants voor te leggen en vervolgens elke potentiële kandidaat te beoordelen op de kans dat zij je aan dit resultaat zullen helpen.

Misschien is budget geen enkel probleem voor jouw bedrijf, of misschien zijn de kosten de investering waard als het betekent dat een goede consultant je sneller naar het gewenste resultaat kan brengen.

Heb je een realistisch doel voor ogen?

Het is van essentieel belang om een realistisch doel te stellen voor je consultant. Soms nemen bedrijven een consultant in de arm zonder eerst te bedenken naar welke zakelijke resultaten ze op zoek zijn. Dan blijkt dat ze ontzettend veel geld hebben uitgegeven zonder hier veel voor terug te hebben gekregen. Als je geen duidelijke overeenkomst hebt over de KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren) die je wilt bereiken, dan weten zowel jij als je consultant niet waar ze naartoe moeten werken.

Voordat je een consultant aanneemt moet, je duidelijke parameters stellen voor het meten van de effectiviteit van de inzet.  De gekozen statistiek hangt af van je doelstellingen, prioriteiten en je zakelijke model; het is dus de moeite waard om KPI’s te kiezen die realistisch en meetbaar zijn en specifiek zijn ingesteld om de grootst mogelijke impact op de groei van jouw bedrijf te hebben.

Een aantal veel gebruikte groeistatistieken die je zou kunnen overwegen zijn:

  • Groei in organisch verkeer website
  • Sociale media verkeer
  • Nieuwe contacten ratio
  • Kosten per lead
  • MQL (Marketing Qualified Lead) tot SQL (Sales Qualified Lead) ratio
  • Inbound marketing omzetgroei
  • Inbound ROI (Return on Investment)
  • Customer Lifetime Value (CLV/Levenslange Klantwaarde)

Wat is hun specialiteit?

Nu kun je gaan bekijken of een van de potentiële consultants bij jou past. De belangrijkste, eerste vraag die je moet stellen is, is wat hun specialiteit is. De ideale consultant past bij de expertise die bij het vaststellen van de gewenste resultaten en de gekozen statistieken naar voren is gekomen.

Specificiteit is hierin belangijk: een consultant die moeilijk onder woorden kan brengen wat zijn specialiteit nu precies is, is waarschijnlijk niet waarnaar je op zoek bent. Wees ook voorzichtig met consultants die jou proberen te vertellen waar je naar op zoek bent nog voordat je jouw wensen kenbaar hebt gemaakt. De juiste consultant is iemand die weet wat hij doet, expertise kan ontwikkelen binnen een specifiek gebied en zijn waarde kan uitspreken zonder jou hierbij eerst om meer informatie te vragen.

Wat zijn hun succesvolle projecten?

De juiste consultants zullen jou kunnen informeren over de voordelen die zij bij het afhandelen van het project weten te bieden. Hun antwoorden moeten resultaten reflecteren en niet de processen zelf, en ze moeten hierbij specifieke details benoemen. Als hun antwoorden te breed zijn, is dat waarschijnlijk een indicatie dat je verder moet zoeken.

Beschikt de consultant over bewezen ervaring?

Het een goed idee om referenties op te vragen bij huidige/voormalige opdrachtgevers van de consultant, hun portfolio te evalueren en navraag te doen over het soort ROI dat je van hen mag verwachten. Iemand die weet wat hij doet, kan zijn verwachtingen van jouw bedrijf op duidelijke en zelfverzekerde wijze uiteenzetten. Let er ook op dat de referenties daadwerkelijk over de consultant in kwestie gaan en niet over het bedrijf in het algemeen.

Dit alles wil niet zeggen dat consultants met minder ervaring afgeschreven moeten worden; zij zouden toch een waardevolle bijdrage kunnen leveren. Als je overweegt om iemand met minder ervaring aan te nemen, vraag hen dan vooraf hoe zij van plan zijn om jouw doelstellingen te behalen.

Passen ze bij jou?

Hoewel de vereisten voor elk project zullen verschillen, is er een aantal karaktereigenschappen van potentiële consultants waarvan het goed is om er vantevoren naar te kijken. Bijvoorbeeld:

  • Hebben ze ervaring met het opleveren van jouw gewenste resultaat? Als andere klanten dergelijke resultaten hebben weten te bereiken is dat zeker geruststellend. Zo niet, kijk dan nog even verder.
  • Zijn ze iets te beïnvloedbaar? Je wilt geen ja-knikker; een business consultant moet er zijn eigen meningen op na houden en achter zijn positie staan. Je betaalt nu eenmaal voor zijn expertise.
  • Hoe bereikbaar zijn ze? Als iemand moeilijk te bereiken is tijdens het doorlichtingsproces is dit meestal geen goed teken voor een eventuele samenwerking.
  • Een goede verstandhouding is niet altijd van essentieel belang. Je hoeft je consultant niet per se aardig te vinden, maar wederzijds respect en sterke communicatie moeten vanzelfsprekend zijn. Als de verstandhouding een vereiste is en je het gevoel hebt dat hun aanpak de vooruitgang in de weg zal staan, zoek dan verder.

Zijn er effectievere manieren om groei te bevorderen?

Misschien past het in de arm nemen van een business consultant niet bij jouw bedrijf, maar wil je toch de vaardigheden van jouw team optimaliseren zodat hun functie binnen het bedrijf in waarde toeneemt. Er zijn genoeg trainingen beschikbaar, ontworpen om jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen. Zulke platformen zetten beste werkwijzen en de meest toegepaste strategieën en methodes uiteen om jouw zakelijke groei te stimuleren; dit kan zeer kosteneffectief zijn op de langere termijn, als het aannemen van een consultant niet tot de mogelijkheden behoort.

Meer informatie voor jou als ondernemer lees je onder andere in de volgende artikelen:

Vergeet niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….