Aan de slag met e-mailmarketing

We spreken Jason Lark, directeur van het bekroonde data en technologiebedrijf Celerity.

11 oktober 2019

Jason is een van de breinen achter het Nector Loyalty programma, het grootste spaarprogramma van Groot-Brittannië, en gelooft heilig in e-mail als kernfocus voor alle markten. Het versturen van een aantrekkelijke, persoonlijke boodschap naar klanten is vele malen beter dan wachten tot ze naar jou toe komen. Het is iets dat alle kleine ondernemingen kunnen inzetten om hun klantenbestand uit te breiden. Van een juiste onderwerpregel tot het juiste moment van versturen, dit is wat Jason ons vertelde over e-mailmarketing.

Hoe moet een bedrijf zijn e-mailmarketinglijst uitbreiden om zo het juiste publiek te bereiken?

De klanten van tegenwoordig zijn zich in toenemende mate bewust van privacy kwesties en vinden ongewenste, commerciële e-mails erg irritant. Het is van essentieel belang dat je jouw e-mailmarketinglijst op de juiste wijze aanvult. Een website is bijvoorbeeld de perfecte plek om e-mailabonnees te verkrijgen door het plaatsen van een formulier op een zo zichtbaar mogelijke plek. Verder is het genereren van verkeer via social media kanalen ook een kosteneffectieve methode om aan connecties te komen. Bijvoorbeeld door volgers via Facebook en Twitter aan te moedigen om in te schrijven. Het hosten van online webinars is ook een goede manier om e-mailadressen van abonnees te verzamelen wanneer zij zich aanmelden voor een evenement.

Hoe vaak zou een bedrijf e-mails moeten versturen? Moet je e-mail alleen inzetten voor speciale aankondigingen en het lanceren van producten? Of moet het vooral benut worden om met klanten in contact te blijven?

Om echt op te vallen  tussen de concurrenten kun je tegenwoordig het beste een e-mailmarketingcampagne opzetten. De campagne is erop gericht om regelmatig contact te hebben met je klanten. Gestandaardiseerde e-mails met vooraf ingestelde periodes en gepaste intervallen tussen de berichten door – of het nu om een paar dagen, een week of langer gaat – zijn  hierbij van belang. Om de perfecte balans te vinden zal je regelmatig testen moeten uitvoeren. Verdeel de ontvangers in twee groepen en controleer op factoren zoals verzendvolume en timing. Over het algemeen zullen abonnees het niet erg vinden om wat vaker van een bedrijf te horen, mits de boodschap waardevol is.

Is er een specifiek moment op de dag, of een dag in de week waarop e-mailmarketing het meest effectief is?

Een goed georganiseerde e-mailcampagne moet goed ingepland worden. Gebruikers moeten niet overladen worden met een overvloed aan berichten of op een verkeerd moment. Berichten om vier uur  ‘s nachts zullen je bijvoorbeeld niet populair maken bij je doelgroep. Volgens verschillende studies worden e-mails die op maandag, dinsdag en woensdag worden verstuurd het meest geopend met gemiddeld een percentage van 10.5%.

Dit percentage verschilt beduidend met de weekenden. Het gemiddelde ligt dan op 8.8% en dit komt omdat klanten het dan erg druk hebben. Naarmate je meer data verzamelt van je e-mailmarketing activiteiten, is het belangrijk dat je naar data kijkt zoals klik- en open percentages. Zo kom je erachter welke dag en tijd optimaal zijn voor het versturen van correspondentie.

De onderwerpsregel is het eerste dat ontvangers zien en kan een bericht maken of breken. Hoe schrijf je nu onderwerpsregels die meteen de aandacht trekken?

Ondanks het feit dat je onderwerpsregel een klein onderdeel van je email is, is het een van de eerste indrukken die klanten van je merk zullen hebben. Daarom is het essentieel dat je onderwerpsregel dermate aantrekkelijk is dat mensen zich geroepen voelen om erop te klikken. Het creëren van bijvoorbeeld een gevoel van haast of schaarste in de onderwerpsregel kan mensen aansporen om meteen te handelen, vooral als een bepaalde aanbieding of uitverkoop ten einde loopt. Het personaliseren van je bericht is ook een goede methode om ervoor te zorgen dat je doelgroep de e-mail opent. Je kunt echt de interesse van je klant wekken door simpelweg hun naam of hun favoriete product in de onderwerpsregel te vermelden. Klanten willen zich uniek en speciaal voelen en aanpassen van de onderwerpsregel kan hierbij helpen.

Voor kleine ondernemingen die graag een sterke voortdurende e-mailmarketingcampagne willen ontwikkelen: wat is de belangrijkste metriek die je in de gaten moet houden als het aankomt op het analyseren van prestaties?

Houd open rates, click-through rates en zogeheten unsubscribe rates in de gaten. Wees bovendien alert op misleidende metriek. Er is een verschil tussen hoge “deliverability” en succesvolle “deliverability”. Zoals er bijvoorbeeld een verschil is tussen een schot op doel en een daadwerkelijk doelpunt. Het enige wat hoge deliverability je vertelt is dat een e-mail goed is aangekomen. De e-mail kan namelijk nog steeds in de spam folder terecht zijn gekomen. Het meten van je e-mail conversiepercentage is ook belangrijk voor ondernemingen die net zijn begonnen. Voor deze ondernemingen gaat het vooral om het verkrijgen van bewustzijn en winst, maar met data zoals conversie kunnen zij zien hoeveel  personen op hun link hebben geklikt en daadwerkelijk het product of de dienst hebben aangeschaft.

Kunnen kleine ondernemingen iets doen om te voorkomen dat hun e-mail in de spamfolder terechtkomt?

De beste manier om de spam filter te vermijden is door geen termen te gebruiken die als spam kunnen overkomen.  Filters analyseren tekst, koppen, URL’s en onderwerpsregels, dus het is het beste om je bericht relevant te houden en geen termen als “2 halen 1 betalen” te gebruiken. Zoals we eerder zeiden, is vooral de onderwerpsregel belangrijk. Deze moet altijd beknopt, eenvoudig en in samenhang met de kern van je e-mail zijn.

Moet een kleine onderneming zich bezig houden met de manier waarop e-mails op mobiele apparaten verschijnen? Of is dit iets waar e-mail providers voor zorgen?

De manier waarop e-mails op een mobiel verschijnen is zeker iets waarop kleine ondernemingen zich moeten richten. 55% van alle e-mails wordt tegenwoordig geopend op mobiele apparaten en het optimaliseren van je e-mails voor mobiele gebruikers is de verantwoordelijkheid van het bedrijf. Het is een gewoonte geworden om je correspondentie eerst op verschillende apparaten uit te testen alvorens ze naar klanten te sturen. Zo ben je er zeker van dat er geen problemen zullen zijn met de tekst of met bepaalde afbeeldingen. Gebruiksvriendelijk zijn zal je klanten ten goede komen. Zo is het bijvoorbeeld nuttig om het lettertype te vergroten, zodat het makkelijker is voor klanten om iets sneller te lezen. Bovendien vallen hierdoor je links ook beter op. Als je je e-mailmarketing niet optimaliseert voor mobiel gebruik, kan een groot percentage van je klanten interesse verliezen.

Samenvattend, wat zijn de voornaamste kenmerken van een sterke e-mailmarketing opzet?

E-mailmarketing omvat een verscheidenheid aan aspecten waarbij tijd nodig is om het te optimaliseren. Ten eerste kan het optimaliseren van uw ontvangerslijst door klanten te segmenteren en mensen te vragen zich aan te melden, helpen bij e-mail deliverability. De volgende stap is het creëren van engaging content door het focussen op aantrekkelijke onderwerpsregels, het vermijden van spamwoorden en het gebruiken van een schone HTML zodat de e-mails toegankelijk zijn op verschillende apparaten.  Het is ook aan te raden om je te houden aan een consistent verzendschema met weinig afwijkingen. Het versturen van teveel of juist te weinig e-mails kan leiden tot een toename van spam rates en leden die hun abonnement opzeggen. Het is dus belangrijk om dit vooraf te testen en uit te zoeken hoe je je publiek het beste kunt aanspreken. Het lijkt misschien een grote uitdaging, maar door het opvolgen van deze bewezen werkmethoden zal het al snel vanzelf gaan.

Onze dank gaat uit naar Paul, voor zijn tips en inzichten.

Om te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….