Online marketingmogelijkheden met een klein budget.

01 augustus 2016

In tegenstelling tot grote ondernemingen die miljoenen uitgeven aan het op de markt brengen van hun bedrijf, hebben kleine ondernemingen vaak niet de beschikking over een onbeperkt budget voor de marketing van hun producten en diensten.

Als dit bij jouw bedrijf ook het geval is, hebben we een aantal praktische tips voor het betaalbaar online promoten van je onderneming.

Planning en research

Marketing zou een zorgvuldig doordachte strategie voor de lange termijn moeten zijn. Daarom is het belangrijk de aanpak ervan te plannen en realistische doelen te stellen, zodat jouw strategie zowel op de korte als de lange termijn haar vruchten afwerpt.

Begin bij het onderzoeken van de bestaande onlinemarkt en verdiep je grondig in de concurrentie. Hoe promoten zij hun producten en wat kun jij doen om je daarvan te onderscheiden? Vervolgens zoek je uit waar jouw klanten online actief zijn en wat hun interesses zijn.

Daarna bepaal je haalbare ijkpunten, waarmee je jouw marketingvoortgang kunt meten, van bijvoorbeeld het binnenhalen van 50 nieuwe volgers op je nieuwe, zakelijke Instagram-account tot het behalen van een nieuw hoogtepunt in de dagomzet. Je moet een aantal meetbare doelen stellen om het effect van elke marketinguiting te kunnen zien, zodat je de uitingen die werken kunt verbeteren en geen geld verspilt aan de uitingen die achterblijven.

Betaalbare marketingactiviteiten

Grote bedrijven geven misschien duizenden euro's uit aan individuele marketingcampagnes, maar zelfpromotie hoeft niet duur of ingewikkeld te zijn. Hier volgt een aantal van de goedkoopste en meest effectieve marketingactiviteiten voor kleine ondernemingen.

Word handig met sociale media

Sociale media is niet alleen goedkoop, het is ook krachtig. Door het aanmaken van een bedrijfsprofiel op alle belangrijke sociale netwerken (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn), kun je gratis met klanten in contact komen. Zodra je een groep volgers hebt vergaard, kun je je bedrijf promoten door je als expert op te werpen. Deel artikelen, schrijf informatieve blogberichten en onderhoud actief contact met je volgers om je bedrijf van slagkracht te voorzien in de sociale stratosfeer. De truc is om mensen zich in jouw onderneming te laten interesseren, zodat ze terugkomen voor meer.

Organiseer een wedstrijd

Laten we wel wezen: mensen zijn dol op wedstrijden. Zelfs als de prijs bescheiden is, trekken online wedstrijden de aandacht, waardoor ze jouw merk meer volgers op zullen leveren. Het is ook een geweldige manier om e-mailadressen en contactgegevens van mensen te vergaren, die je later kunt gebruiken voor direct marketing. Het maakt niet uit hoeveel geld je uitgeeft aan een prijs; zorg ervoor dat het raakvlakken met je onderneming heeft. De potentiële klanten die het organiseren van een wedstrijd je oplevert, heffen de kosten op die je erin investeert.

Zet een referentieprogramma op

Mond-tot-mondreclame blijft één van de krachtigste marketinginstrumenten en een referentieprogramma is een goede manier om dat te stimuleren. Door klanten kortingen en beloningen te geven voor het aanbevelen van jouw bedrijf aan vrienden en familie, zal je je potentiële klantenkring zien groeien.

Meld je aan voor gerenommeerde industrieprijzen

Het maakt niet uit in welke industrie je je begeeft, er bestaan prijzen die jouw onderneming mogelijk zou kunnen winnen. Als je een industrieprijs wint, ontvang je vaak een logo die je op je website kunt plaatsen als erkenning van je prestaties. Dit is een fantastische manier om de geloofwaardigheid van je bedrijf te vergroten en kan de keuze van klanten in jouw voordeel beïnvloeden. Vaak is deelname aan een competitie gratis, dus je hebt niets te verliezen als je niet wint.

Begin lokaal

Als je bedrijf zich richt op de lokale gemeenschap, begin je daar met je marketing. Door middel van lokale marketing kun je je focussen op klanten die baat hebben bij jouw producten en diensten, zodat je meer kans maakt om hun klandizie voor je te winnen. Neem deel aan een conferentie, doneer een prijs aan een plaatselijke wedstrijd, of geef iets weg bij een liefdadigheidsevenement; er zijn tientallen manieren waarop je kunt profiteren van je lokale klantenbestand, en dat allemaal met een klein budget.

Publiceer recensies en tevredenheidsverklaringen

Als je grotendeels positieve feedback van klanten krijgt, moet je ervoor zorgen dat je deze recensies publiceert, zodat anderen ze ook te zien krijgen. Vandaag de dag baseren veel mensen hun online aankoop op de recensies en tevredenheidsverklaringen van bestaande klanten, dus positieve feedback op je site, blog, of social media kanaal trekt zowel nieuwe als bestaande klanten aan.

Neem een enquête af

Het afnemen van een enquête klinkt misschien als een ingewikkeld en kostbaar proces, maar het is eenvoudiger en goedkoper dan je misschien denkt. Er bestaan tegenwoordig tal van goedkope (of gratis) enquête-websites, waarmee je gegevens van een bepaald klantenbestand vast kunt leggen en waarvan de resultaten kunnen worden gebruikt om content te creëren, diensten te verbeteren of om een volledig nieuwe marketingstrategie te bedenken die zich beter richt zich op de behoeften van je klanten. 

Bij Gazprom Energy zijn we trots op onze simpele aanpak van zakelijke energie en op onze makkelijke manier van samenwerken. Dit betekent dat jij je kunt concentreren op de rest van je bedrijf en dat je niet hoeft in te zitten over je zakelijke energie. Om erachter te komen wat we jouw onderneming kunnen bieden, kun je onze website bezoeken of telefonisch contact opnemen via 0800-4297766.

De beschouwingen, meningen en standpunten in dit artikel zijn die van onze contentproviders en niet die van Gazprom Energy zelf. De juistheid, volledigheid en geldigheid van alle verklaringen in dit artikel kunnen niet worden gegarandeerd. Gazprom Energy aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele fouten, weglatingen of verklaringen.


Deel dit