De ultieme gids voor supply chain management: Processen, uitdagingen en technologieën

14 februari 2022

Van de auto’s waarin we rijden en de smartphones waarmee we bellen tot het eten dat we consumeren; de producten die de bevolking gebruikt en consumeert zijn het resultaat van een toeleveringsketen. En om van grondstoffen een verkoopbaar eindproduct te kunnen maken moet de complexiteit van een toeleveringsketen op de juiste manier worden beheerd.

Hier komt supply chain management bij kijken (beheer van de toeleveringsketen). Om ervoor te zorgen dat ieder aspect binnen de toeleveringsketen zo soepel mogelijk verloopt, moeten de juiste processen en werkwijzen voor zaken als plannen, bronnen en productie op orde zijn.

We kijken hieronder naar de processen, technologieën en best practices die ervoor zorgen dat iedere toeleveringsketen loopt als een trein.

Wat is supply chain management?

Voordat we het management aspect van het verhaal definiëren is het de moeite waard om eerst uit te leggen wat een supply chain inhoudt. Kort samengevat is het een netwerk van individuen, organisaties, bronnen, activiteiten en technologieën die betrokken zijn bij het produceren en verkopen van een product of dienst.

Supply chain management (SCM) houdt van begin tot eind overzicht op ieder aspect van bovenstaand proces en zorgt er hierbij voor dat alles soepel verloopt en naadloos in elkaar overloopt.

Dat betekent dat er veel functies, processen en activiteiten onder SCM vallen, en deze kunnen weer onderverdeeld worden in 3 niveaus; dit leggen we hieronder verder uit.

De verschillende niveaus van supply chain management

Strategisch

Hierbij neemt senior management beslissingen die van invloed zijn op de algehele organisatie en niet alleen op individuele afdelingen. Als gevolg hiervan komt er veel lange termijn planning bij kijken.

Voorbeelden van strategische plannen:

  • Toekomstige sales markten
  • Nieuwe leveranciers of partners
  • De locatie voor grote fabrieken of magazijnen.

Tactisch

Financiële beslissingen, vraag vanuit de consument en de nadruk op waarde horen allemaal bij de tactische plan fase. Dit betekent dat de processen die tijdens het strategische niveau zijn besproken gedefinieerd worden en dat de genomen beslissingen ervoor moeten zorgen dat risico’s zoveel mogelijk worden beperkt en dat ervoor wordt gezorgd dat de kosten niet uit de hand lopen.

Voorbeelden van tactische plannen:

  • Het verkrijgen van inkoopcontracten voor materiaal en diensten
  • Het ontwikkelen van productieschema’s
  • Opslag van goederen en logistieke beslissingen

Operationeel

Zoals de naam al suggereert, zijn operationele beslissingen van invloed op de dagelijkse operaties van een bedrijf, zowel op afdelingsniveau als op individueel niveau; deze beslissingen zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat er zo efficiënt mogelijk wordt omgegaan met gemaakte kosten en dat de toeleveringsketen als geheel efficiënt verloopt. Kortom, hierdoor blijft de boel goed draaien.

Voorbeelden van operationeel plannen:

  • Het opstellen van productieschema’s
  • Het managen van de inventaris
  • Transport van grondstoffen naar de productielocatie
  • Dagelijkse/wekelijkse voorspellingen om beslissingnemers te informeren

De processtromen van supply chain management

Beslissingen die op ieder niveau binnen een bedrijf genomen worden zijn verbonden aan een of meer van de 5 hoofdzakelijke processtromen die binnen SCM bestaan. Bovendien kunnen deze individuele processtromen bestaan uit honderden additionele macro- en micro processen die zijn bedacht om de supply chain functioneel te houden.

Deze processtromen zijn als volgt:

  • Productstroom:  De efficiënte stroom van producten door de levenscyclus; van productie tot oplevering tot het aanbieden aan de klant. Dit geldt ook in tegenovergestelde volgorde, vooral in het geval dat klanten producten retourneren of  bij herbevoorraading of verwijdering van geretourneerde artikelen.
  • Informatiestroom: In SCM moet er een naadloze stroom zijn van informatie tussen afdelingen, verkopers, leveranciers, 3e partij logistieke organisaties en klanten. Dit soort data beslaat product/voorraad inventarisatie, geplaatste orders, order status, retourbeleid en verzendinformatie, om er maar een paar te noemen.
  • Financiële stroom:  Prijzen, kredietvoorwaarden, contracten, betalingsvoorwaarden; alles wat met geld te maken heeft valt onder financiële stroom. Zonder financiële controle of een gezonde kasstroom kun je opstoppingen verwachten in je supply chain.
  • Waardestroom:  Ontworpen om waarde toe te voegen ten behoeve van de klant,  gaat deze stroom verder na productie en levering. Dergelijke processen creëren een waardeketen, waarbij het product in waarde toeneemt terwijl het van het ene punt naar het volgende gaat in de supply chain. Dit geeft jou de kans om een concurrentie voordeel te pakken door bij iedere fase kosten, omzet en waarde toe te wijzen.
  • Risicostroom: Simpel gezegd moet je risico incalculeren in je supply chain. Of het nu om prijsschommelingen, reputatieschade, vertraagde betalingen of een onvoorspelbare vraag vanuit de klant gaat; dergelijke risico’s kunnen op ieder niveau van invloed zijn op het besluitvormingsproces.

Welke tools en technologie kunnen helpen bij supply chain management?

Technologie kan helpen bij het verminderen van verzendingsfouten, het organiseren van inventaris data, het monitoren van verzendinformatie en het beheren van orders bij verkopers en leveranciers.  Simpel gezegd is dit van essentieel belang voor effectieve supply chain management.

Hieronder hebben we de meest effectieve tools op een rijtje gezet die door moderne supply chain organisaties worden gebruikt.

Asset tracking

Als je gebruik maakt van inventaris management technologie en hiermee duizenden onderdelen, leveranciers of producten beheert, is asset tracking een must. In plaats van de handmatige benadering, waarbij efficiëntie ontbreekt en veel fouten gemaakt kunnen worden, kan geautomatiseerd asset tracking het je makkelijker maken om je inventaris bij te houden en te monitoren.

Gecombineerd met de juiste systemen maakt asset tracking een compleet, aanpasbaar proces mogelijk dat voor meer efficiëntie en nauwkeurigheid zorgt op jouw locaties.

SCM software

Van data analytics en voorspellende tools tot klantenbinding of inventaris management software; er is een grote verscheidenheid aan software die je kunt gebruiken om jouw SCM makkelijker te maken. Bovendien kunnen veel van deze functionaliteiten gecombineerd worden in een volledig geïntegreerde oplossing, door het gebruik van enterprise resource planning (ERP) software.

Cloud computing

Met de mogelijkheid om een product gedurende de gehele levenscyclus nauwkeurig te volgen is het logisch dat cloud computing steeds populairder wordt. En dat is niet het enige voordeel; cloud computing heeft meerdere voordelen, zoals:

  • Gevorderde analytics mogelijkheden
  • Multi-platform integratie
  • Verbeterde data veiligheid
  • Minder behoefte aan in-house IT afdelingen
  • Groter aanpassingsvermogen aan marktstress door schaalbaarheid
  • Lagere investeringen vooraf en betere lange termijn kosten management

Mobiliteit

Door real-time logistiek beheer te vergemakkelijken, is er de laatste tijd een grotere toepassing van mobiliteit in SCM. Omdat mobiele technologie wordt omarmd, heeft het proces geleid tot de opkomst van een grotere communicatievoorziening binnen transportnetwerken; en dit heeft weer geleid tot nauwkeurigere productiviteits- en efficiëntiestatistieken en de eliminatie van handmatige taken.

Wat zijn de uitdagingen van supply chain management?

Globalisatie

Aangezien SCM ernaar streeft de kosten in de hele toeleveringsketen te verlagen, kan globalisering ertoe leiden dat bedrijven hun productieactiviteiten verplaatsen naar regio's of landen waar arbeid, belastingen, grondstoffen en transport betaalbaarder zijn.

Dit betekent dat het inkoopnetwerk zich uitbreidt, wat de supply chain compliceert en bedrijven dwingt om productie, opslag en logistiek over de grenzen uit te besteden. En dit alles moet gebeuren terwijl de toeleveringsketen zijn gebruikelijke prestatieniveau handhaaft.

Duurzaamheid

Hoewel duurzaamheid binnen de toeleveringsketen zelf geen uitdaging is - grote en zakelijke bedrijven hebben immers beleid dat gericht is op duurzaamheid - vormt de onderling verbonden wereld van globalisering die van invloed is op duurzaamheid wel een probleem.

Het grotere bewustzijn van duurzaamheid heeft geleid tot een verdere erkenning van de kosten die een slecht beheer van de toeleveringsketen kan hebben voor merken en hun reputatie. En wanneer dergelijke aansprakelijkheden het nieuws halen, kan dit leiden tot consumentenboycots en schade aan het merk, dat, wanneer sociale media aan de mix worden toegevoegd, zich razendsnel kan verspreiden.

Bedrijven van deze omvang moeten daarom de noodzaak erkennen om duidelijke normen vast te stellen die hun leveranciers moeten volgen. Aan deze gedragscodes moet worden voldaan voordat er enige verbintenis tot inkoop is, en dit moet vervolgens op jaarbasis worden gecontroleerd.

Veiligheid

Door te vertrouwen op technologie zoals cloud computing, zijn kwetsbaarheden in de beveiliging een groter probleem dan ooit. En dergelijke bedreigingen zijn ook niet beperkt tot cyberspace; fysieke veiligheidsrisico's zoals ladingdiefstal blijven de prestaties van de toeleveringsketen beïnvloeden.

Omdat moderne toeleveringsketens zo groot en complex zijn, wordt het beheren van hun beveiliging een steeds grotere uitdaging. Daarom is een meerlagige benadering van beveiliging noodzakelijk om een veilige end-to-end fysieke bewakingsketen te garanderen.

Dit vereist ook duidelijk gedefinieerde en afgedwongen protocollen, een betere naleving van wettelijke richtlijnen en normen, en meer geavanceerde fysieke-en cyberbeveiligingstools.

Naleving van de regelgeving

De naleving van de regelgeving is een ander groot probleem binnen SCM en dit maakt de problemen veroorzaakt door globalisering nog groter.

Milieuregelgeving, wereldwijde handelsregels, productintegriteitsvereisten en andere regelgevende problemen hebben allemaal invloed op de toeleveringsketen. Effectieve naleving van de regelgeving is daarom nodig om te voldoen aan de noodzakelijke richtlijnen en normen, waaronder de onderstaande:

  • Verplichte nationale, provinciale en lokale/gemeentelijke wettelijke vereisten
  • Industriestandaarden
  • Handelsovereenkomsten, inclusief bilaterale en multilaterale handelsovereenkomsten
  • Contractuele verplichtingen
  • Verwachtingen van de klant
  • Verwachtingen van niet-gouvernementele organisaties (NGO's)

Best practices voor supply chain management

Dus, hoe kunnen we ervoor zorgen dat toeleveringsketens naar behoren werken? Probeer deze praktische tips toe te passen om de prestaties in een snel veranderend SCM landschap op peil te houden:

  • Investeer in de juiste technologie:  Het implementeren van de fundamentele technologie die we hierboven noemden, is een goed begin. Voer daarna een kosten-batenanalyse uit om te bepalen welke investeringen de prestaties op het gebied van productiviteit, efficiëntie en bedrijfsresultaten kunnen verbeteren.
  • Maak gebruik van gegevens: Het analyseren van de gegevens die door technologie zijn gecreëerd levert inzichten op die kunnen worden gebruikt voor effectievere besluitvorming. Dergelijke informatie kan ook helpen om het selecteren van leveranciers, het onderhandelen over contracten en het verkorten van productcycli eenvoudiger te maken.
  • Relatie onderhoud:  Het onderhouden van relaties met leveranciers, verkopers en derde partijen kan een betere samenwerking bevorderen; dit is essentieel voor het optimaliseren van een goede werking van je toeleveringsketen.
  • Voer robuuste voorraadbeheerpraktijken in:  Effectief voorraadbeheer geeft je meer inzicht in je voorraad, waardoor je bestellingen kunt automatiseren, de productie nauwkeurig kunt plannen en verspilling van uitgaven  als gevolg van overtollige voorraad kunt elimineren.
  • Beperk risico's door middel van noodplannen: Procedures moeten voortdurend herzien worden om naleving, efficiëntie en noodgevallen te garanderen. Hiermee worden procesknelpunten voorkomen,  wordt de bedrijfsvoering gestroomlijnd en de kans op zaken als diefstal en fraude in het proces verkleind

Meer informatie voor jou als ondernemer lees je onder andere in de volgende artikelen:

Vergeet niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….