Dit zijn de belangrijkste managementvaardigheden voor jouw bedrijf

Steve Rawlingson, CEO bij Samuel Knight International, vertelt ons wat essentiële managementvaardigheden zijn binnen een bedrijf.

03 maart 2020

In deze blog richten we ons op de vaardigheden waarover jouw managementteam zou moeten beschikken. Daarnaast bespreken we de stappen die je kunt nemen om jezelf ervan te verzekeren dat jouw mensen zich binnen de juiste gebieden aan het ontwikkelen zijn.

Steve Rawlingson is CEO van Samuel Knight International, een organisatie gericht op recruitment binnen de spoor- en energie sector. Hij is iemand die begrijpt wat het belang is van het ontwikkelen van managementvaardigheden binnen een bedrijf. Steve richtte zijn bedrijf op in 2014 en heeft een uitzonderlijke groei doorgemaakt. Steve schrijft dit succes toe aan zijn investering in het opbouwen van een sterk team.

We spraken Steve over het ontwikkelen van managementvaardigheden binnen een groeiend bedrijf. Daarnaast praatten we over de middelen en platformen waarop bedijfseigenaren kunnen vertrouwen, zodat ze er zeker van kunnen zijn dat hun personeel de juiste training en begeleiding krijgt.

Hieronder lees je het interview met Steve.

Een organisatie kan alleen groeien als er sprake is van een effectieve verdeling van vaardigheden binnen de hiërarchie. Hoe belangrijk is het volgens jou om managementvaardigheden binnen een kleine onderneming te ontwikkelen? En hoe kunnen bedrijfsleiders vaststellen welke vaardigheden belangrijk zijn binnen hun team als geheel?

Ik denk dat er veel meer komt kijken bij de groei van een bedrijf dan puur en alleen leiderschapsvaardigheden. Ik heb het bedrijf gebaseerd op vier principes:  People, Strategy, Execution en Cash. Het is natuurlijk belangrijk om over bekwame leidinggevenden te beschikken, maar zonder de vier basisprincipes valt er niks te leiden.

De basis leiderschapsvaardigheden hebben alles te maken met situationele factoren. Denk bijvoorbeeld aan het begrijpen van de uitdagingen, kwaliteiten en ontbrekende vaardigheden binnen een team en het effectief begeleiden hiervan. Het vermogen om te evalueren en het nemen van duidelijke beslissingen zijn van essentieel belang op het moment dat je een bedrijf opzet. Een manager moet kunnen herkennen waar iets moet veranderen en op welke manier processen kunnen worden gestroomlijnd. Zonder deze basis wordt het verbeteren van een efficiënte werkplek en teamstructuur moeilijk.

Leidinggevende functies binnen een bedrijf omvatten vaak uiteenlopende taken en verantwoordelijkheden. Naar welke eigenschappen zouden bedrijfsleiders moeten zoeken in hun managementteam? En welke vaardigheden zouden ze voorrang moeten geven om de groei van het bedrijf te bevorderen? 

Om een sterke leider te zijn, moet je eerst het verschil tussen leiderschap en management definiëren. Een sterke leider neemt het voortouw en zet de juiste toon binnen een team, zodat de strategie kan worden uitgevoerd. Je moet volhardend en flexibel zijn, je kunnen aanpassen aan veranderingen en over een sterke emotionele intelligentie beschikken. Je hebt nu eenmaal te maken met mensen en mensen hebben gevoelens.

Leid mensen  door hen te ondersteunen,  in plaats van ze te willen sturen. Je zult zien dat je team zich op deze manier veel sneller zal ontwikkelen. Zoals het Chinese gezegde luidt: ‘Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag, leer hem hoe hij moet vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven.’ Soms moet je verder kijken dan prestaties en cijfers om de managementeigenschappen, ervaring en capaciteiten van een individu te kunnen begrijpen.

Van managers wordt niet meer alleen verwacht dat ze mensen aansturen.  Tegenwoordig hebben ze een gevarieerde en complexe rol binnen een bedrijf. Hoe kunnen bedrijfsleiders er nu voor zorgen dat hun mensen over de juiste vaardigheden beschikken om een leidinggevende functie te vervullen?

Als bedrijfsleiders zichzelf ervan willen verzekeren dat hun personeel over de juiste vaardigheden beschikt, denk ik persoonlijk, dat men bij elk teamlid op de hoogte moet zijn van zijn of haar positie en aspiraties. Ze moeten weten welke competenties nodig zijn om succesvol te zijn binnen een bepaalde functie. Als je dit eenmaal in kaart hebt gebracht kun je helpen bij het dichten van mogelijke kloven.

Er zijn maar drie dingen zijn die iemand in de weg kunnen staan om hun functie te vervullen en zich te ontwikkelen tot leidinggevende:  een tekort aan de juiste vaardigheden, kennis of motivatie. De taak van een leider is om vast te stellen waar iemand tekort schiet en deze persoon verder te helpen door effectief, situationeel leiderschap.

Een van de grootste uitdagingen bij de ontwikkeling van nieuwe managers binnen een bedrijf is het vinden van de juiste balans tussen technische kennis en essentiële soft skills. Welke training en middelen kunnen bedrijven inzetten om ervoor te zorgen dat hun personeel de juiste begeleiding krijgt bij hun ontwikkeling tot effectieve, all-round managers?

Het kan lastig zijn om te bepalen waar je moet beginnen, maar externe mentoring heeft voor Samuel Knight  altijd gewerkt. Door jezelf te omringen met de juiste mensen, door te kijken naar ontwikkelingsbehoeften en te begrijpen hoe prestaties en productiviteit kunnen worden verbeterd door gezonde communicatie, kunnen bedrijven individuen ondersteunen bij hun ontwikkeling en bij het delen van hun gedachten.

Hoewel de overgang van werknemer tot manager niet over een nacht ijs gaat, kan het implementeren van reguliere een-op-een sessies, het aanbieden van de juiste ervaringen en het verzekeren van interne trainingen voor alle functies een grote rol spelen in het aanmoedigen van de ontwikkeling van opkomende sterren.

Delegeren is essentieel voor een gezonde groei van een bedrijf. Hiermee wordt tijd vrij gemaakt bij medewerkers met seniorfuncties en zorg je ervoor dat taken eerlijk verdeeld worden binnen het bedrijf. Wat zou jij kleine bedrijven adviseren over het effectief delegeren van vooral management taken?

Mijn advies zou zijn om het los te laten! Een leidinggevende die alle touwtjes volledig in de hand wil houden, zal falen. Je moet je team laten zien dat je hen vertrouwt, zodat zij op hun beurt willen laten zien dat ze hun functie uitstekend kunnen vervullen. Leren delegeren gaat ook over de ontwikkeling van je werknemers en het benadrukken van hun sterke kanten.

Dit is niet altijd makkelijk, omdat de meeste mensen in deze positie graag de controle willen houden over bepaalde situaties. De beste leidinggevenden weten dat ze tijd overhouden om hun bedrijf vooruit te helpen en productiviteit kunnen vergroten als ze op de juiste wijze weten te delegeren. Als je over het juiste managementteam beschikt, zou dit helemaal geen probleem moeten zijn.

Soft skills zoals probleemoplossend vermogen, besluitvaardigheid en communicatie behoren tot de belangrijkste eigenschappen binnen een managementfunctie. Denk jij dat iedereen deze vaardigheden kan aanleren? Of denk je dat het aankomt op het individu en hun persoonlijkheid?

Je kunt iemand leiderschapsvaardigheden aanleren, maar dit geldt niet voor motivatie of aspiratie. Als een werknemer gemotiveerd is om een leider te worden, is dit natuurlijk mooi meegenomen.
Als dit niet het geval is, dan kan hier wel eens een extra duwtje voor nodig zijn, zodat ze hun eigen potentie leren kennen.

Als manager heb ik geleerd dat ieder persoon zijn eigen drijfveer en motivatie heeft. Of het nu gaat om tevredenheid, status, vooruitgang, prestaties of erkenning. De laatste drie zijn de voornaamste motivaties voor een leidinggevende. Dus, om je vraag te beantwoorden: ik denk dat het neerkomt op persoonlijkheid. Promoveer de verkeerde persoon naar een managementfunctie en ze zullen bekritiseerd worden of erger nog: ontslag nemen, omdat het hun pet te boven gaat. Het gaat erom dat je de voornaamste vaardigheden in kaart brengt en vooral ook het potentieel van een persoon.

Afhankelijk van de sector, hebben bedrijven  unieke managementvaardigheden nodig. Vind jij dat er bepaalde karaktereigenschappen zijn die ieder bedrijf zou moeten zoeken in hun managers? En zo ja, welke eigenschappen zijn dit dan?

Wees flexibel, betrouwbaar en zorg dat je mensen versterkt. Jouw personeel zal er gelukkiger en productiever van worden. Er zijn twee dingen die een leidinggevende goed moet weten te onderscheiden: wanneer je leiding moet geven en wanneer je ondersteuning moet bieden. Het komt allemaal neer op situationeel leiderschap. Als je dat goed doet, word je een geweldige leidinggevende.   

Wij willen Steve graag bedanken voor zijn bijdrage. We hopen dat zijn kennis en inzicht jou zullen helpen bij de verdere ontwikkeling van jouw bedrijf.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….