Diversificatie en het toetreden tot nieuwe markten: hoe zorg je ervoor dat dit succesvol verloopt?

Stel: het gaat goed met je bedrijf en je wilt graag uitbreiden, maar wat komt er dan allemaal bij kijken? In deze blog leggen wij uit wat diversificatie precies inhoudt.

28 oktober 2019

Stel: het gaat goed met je bedrijf en je wilt graag uitbreiden, maar wat komt er dan allemaal bij kijken? In deze blog leggen wij uit wat diversificatie precies inhoudt. Het besluit om over te gaan tot diversificatie zorgt meteen van af het begin voor grote vragen en dit geldt voor elk soort bedrijf. Blijf je op het vertrouwde pad en steek je al je energie en moeite in een project? Of wil je proberen je voordeel te doen door verschillende markten te betreden met het introduceren van nieuwe producten en diensten? In dit digitale tijdperk, waarbij klanten snel en onverwacht van mening kunnen veranderen, is het belangrijk om deze optie te overwegen.

Als een bedrijf kiest voor diversificatie, moet het zich concentreren op de nieuwe onderneming zonder de kernactiviteiten te verwaarlozen. Door het aanbieden van een breder aanbod aan producten en diensten loop je misschien het risico dat je je middelen te dun verspreid. Wat diversificatie betreft gaat het om het zoeken naar de juiste balans. Dit klinkt in theorie heel makkelijk, maar kan in de praktijk heel anders uitpakken. Er zijn echter manieren en middelen om de risico’s van diversificatie te beperken, waardoor bedrijfseigenaren kunnen beslissen of ze wel of niet overgaan tot het aanbieden van nieuwe producten.

We hebben een handige handleiding opgesteld voor bedrijven die van plan zijn uit te breiden naar nieuwe markten. We bespreken best practices, de risico’s die overwogen moeten worden en modellen die je kunt gebruiken om alles in kaart te brengen.

De voordelen van diversificatie 

  • Toename van verkoop en winst:  Een van de meest aantrekkelijke voordelen van diversificatie is de toename van verkoop en winst die een nieuwe markt kan bieden. Dit is vooral voordelig als een onderneming een sterke positie heeft binnen een bepaalde markt en er moeite mee heeft om de winst verder te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken. Een nieuw product of dienst kan een nieuwe kans op groei met zich meebrengen.
  • Minder kwetsbaar:  Als een onderneming afhankelijk is van een of twee grote klanten voor het behalen van hun winst, dan bevinden ze zich in een kwetsbare positie als een van deze klanten opstapt. Door te diversifiëren heb je toegang tot een groter klantenbestand. Het kan bovendien de klap opvangen als je een belangrijke klant verliest, zelfs zonder significatie groei.

   De risico’s van diversificatie 

  • Operationele stress: Houd rekening met operationele voorwaarden als je wilt diversifiëren. Als je op korte termijn geld nodig hebt, evenals multitaskend personeel, kan dit ertoe leiden dat je je middelen te dun verspreid. Bedenk wat voor effect dit zou kunnen hebben op je team, productie, financiën en marketing. Ga na of de druk die dit op jouw aanbod gelegd wordt, het wel waard is.
  • Merkschade Zelfs als je je in een sterke marktpositie bevindt om te diversifiëren, wil je niet het risico lopen om je merk te laten verwateren of je klanten te verwarren. Als je niet langer gespecialiseerd bent in een bepaald product of dienst, kan jouw positie als (markt)leider in twijfel worden gebracht.

Best Practices voor diversificatie

  • Begrijp jouw markt

Doe zoveel mogelijk onderzoek. Verdiep je in je potentiële concurrenten, nieuwe distributiemiddelen en de vaardigheden waarover je moet beschikken om jouw product te realiseren en op de markt te brengen. Denk ook aan de juiste timing: als jouw markt het niet goed doet, is het misschien niet het juiste moment voor een nieuw product.

  • Doe jezelf niet tekort

Stel dat je interesse hebt gewekt en een potentiële klant zou met je in zee willen gaan. Je bent opgewonden en noemt impulsief de laagste prijs om de klant meteen over te halen. Gedegen marktonderzoek is hierbij belangrijk. Als je een potentiële klant een prijs biedt die veel lager is dan het marktgemiddelde, ben je al meteen op verkeerde voet begonnen. Kijk naar je nieuwe concurrenten en zorg ervoor dat je een hogere prijs kunt vragen op het moment dat het tijd is om zaken te doen.

  • Wees verstandig met financiële partnerschappen

Als je op zoek bent naar geld voor diversificatie, bedenk dan dat het grootste gedeelte van leningsvoorwaarden ten goede komt aan de investeerders zelf. Voordat je de communicatielijnen open gooit, moet je er zeker zijn dat hetgeen jij geeft in verhouding is met wat jij ervoor terug krijgt.

Diversificatie modellen:  Wat zijn de verschillen?

  • Ansoff Matrix

Dit model, ook wel Ansoffs product-marktmatrix genoemd, gaat uit van vier groeistrategieën voor een product of dienst: marktontwikkeling, marktpenetratie, productontwikkeling en diversificatie. Elke keer als je in een nieuw veld komt, horizontaal of verticaal, neemt het risico toe.

Diversificatie bevindt zich rechtsonder in de matrix en is het meest risicovol van de vier opties. Waarom? Omdat het gaat om een organisatie die een nieuw product of dienst ontwikkelt met het oog op nieuwe, onbekende markten. Hiervoor is een combinatie aan strategieën nodig, waardoor het riskanter is. Bij het aannemen van een diversificatiestrategie moet een onderneming enkele zaken duidelijk hebben. Zo moet het een duidelijk idee hebben wat zij verwachten te behalen met de strategie. Daarnaast moet het de juiste inschatting maken van de risico’s. Door het vinden van de juiste balans tussen risico en beloning, kan een dergelijke strategie zeer succesvol zijn.  

  • BCG-matrix

De BCG-matrix kan ingezet worden om een portfolio  van een onderneming te analyseren en vervolgens investeringen te verdelen binnen het portfolio. Het model staat ook bekend als de Boston matrix, vernoemd naar de organisatie die het ontwikkeld heeft: Boston Consulting Group. In de BCG-matrix worden producten (of bedrijfsonderdelen) beoordeeld op het relatieve marktaandeel ten opzichte van de concurrent en de potentiele groei van de markt voor dat product. Op basis van het model kan een product (of bedrijfsonderdeel) zich in één van de volgende categorieën bevinden:

  1. Star: producten met een relatief hoog marktaandeel in een markt met veel groei. . Deze producten zijn vaak marktleiders en genereren daardoor veel geld.  Ze hebben grote investeringen nodig om verdere groei mogelijk te maken. Op het moment dat de groei wat afneemt en een stabiele positie op de markt is verkregen, wordt een star een Cash Cow.

  2. Cash cow: producten met een relatief hoog marktaandeel in een markt met weinig groei. Dit zijn volwassen en succesvolle producten die weinig investering vragen. Ze moeten echter wel goed gemanaged worden voor aanhoudende winst, zodat ze een sterke cashflow kunnen blijven genereren die het bedrijf weer kan inzetten voor een Star positie.

  3. Question mark: producten met een relatief laag marktaandeel in een markt met veel groei. Deze hebben potentie, maar misschien veel investeringen nodig om hun aandeel te laten groeien op de markt. Dit vaak ten koste van de concurrentie. Zoals de naam al aangeeft, moeten managers zich afvragen waarin ze zouden moeten investeren en wat ze beter kunnen laten varen.  

  4. Dog: een relatief laag marktaandeel in een markt met weinig groei. De producten leveren misschien net genoeg geld op om quitte te spelen, maar ze zijn het zelden waard om in te investeren. Deze worden meestal verkocht of mee gestopt.

Dit model helpt ondernemingen om tot een besluit te komen. Het toepassen van marktaandelen in dit model is een adequate maatstaf bij het bepalen of een product voor winst zal zorgen, maar het is echter slechts een weergave van de huidige positie van een bedrijf en heeft verder geen voorspellende waarde.

Voor ieder diversificatie project geldt dat het balanceren van risico en beloning een lastige taak is, maar het kan de kern zijn van daadwerkelijk succes.

Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….