Een stappenplan voor het openen van een online winkel

In het huidige digitale tijdperk is e-commerce groter dan ooit. Denk je eraan om met jouw onderneming online te gaan? Met deze gids helpen we je graag op weg.

09 februari 2021

Zelfs voordat er sprake was van een pandemie, was e-commerce al groot. En als je erover nadenkt is het makkelijk in te zien waarom: klanten hoeven de deur niet uit, ze kunnen 24/7 winkelen en het hele proces gaat veel sneller dan wanneer je bij een fysieke winkel in de rij moet staan. Toen de lockdown werd ingevoerd, werden de voordelen van een online winkel alleen nog maar duidelijker en de toename van traditionele ondernemingen die uitweken naar het online model onderstreept het belang van online winkels in het huidige klimaat.

We hebben een handleiding opgesteld voor het openen van een online winkel, inclusief het kiezen van het juiste platform, hoe je de klantervaring kunt optimaliseren en de manieren waarop je digitale marketing kunt inzetten om je aanbod bij een zo groot mogelijk publiek te promoten.

Het kiezen van je platform

Voor wat betreft het online krijgen van je onderneming zijn er in wezen twee opties: het lanceren van je eigen website of het gebruiken van een bestaand e-commerce platform. Als je al een website hebt, kun je er een online winkel aan toevoegen. Er zijn verschillende platforms die met jouw bestaande website kunnen integreren of die als op zichzelf staande pagina’s kunnen fungeren.

Voordelen

Nadelen

Bestaande klanten weten je makkelijk te vinden

Het vraagt enige technische kennis

Het maakt betere, persoonlijkere branding mogelijk

Je moet je eigen marketing doen

Het geeft je meer controle

Het is voor klanten moeilijker om je te vinden als ze je website nog niet eerder hebben bezocht


Als je echter nog geen website hebt of niet de technische kennis hebt om er een winkelfunctie aan toe te voegen, kun je gebruik maken van bestaande e-commerce platformen zoals Amazon, eBay of Etsy.

Voordelen

Nadelen

Makkelijk op te zetten

Het is moeilijker om op te vallen tussen de vele  andere ondernemers

Geeft toegang tot een grote hoeveelheid klanten

Minder controle over de opzet en personalisatie

Dergelijke websites bieden tools die makkelijk te gebruiken zijn

Je moet nadenken over hoe je jouw bestaande klanten naar dit platform moet leiden

Als je voor de eerste optie gaat, zijn er veel e-commerceplatforms die je kunt gebruiken om de boel op te zetten:

  • Wix: een goede optie als je op zoek bent naar waar voor je geld. Wix biedt een gebruiksvriendelijke interface met een drag-and-drop editor en geweldige klantenservice. Degenen die een eenvoudige doch effectieve winkel willen opzetten zijn bij Wix aan het juiste adres.

  • Squarespace: de beste keuze wat betreft controle over je branding en de mogelijkheid tot personaliseren. Squarespace biedt de mogelijkheid om je product binnen verschillende formats te etaleren, waaronder video en afbeeldingen, automatische voorraadbeheer en functies om verzendkosten te berekenen.

  • Shopify: de beste keuze voor ondernemers die niet zo technisch zijn. Het is populair en voordelig. Shopify is makkelijk te gebruiken dankzij de intuïtieve interface en brengt geen kosten in rekening voor betalingen die jij ontvangt.

  • BigCommerce: de beste keuze voor het verkopen via verschillende kanalen, zoals desktop, tablet en telefoon. Staat bekend om de aanpassingsmogelijkheden en de mogelijkheid om apps van derde partijen te integreren.

  • GoDaddy: een ander gebruiksvriendelijk platform. GoDaddy is zowel voordelig als makkelijk in gebruik.

De basis leggen van jouw winkel

Nu moet je de website uitbouwen met e-commercefuncties. Dat wil zeggen een of meerdere pagina’s die jouw klanten kunnen gebruiken om door je producten te bladeren, een winkelwagentje om producten aan toe te voegen en de mogelijkheid voor het uitvoeren van veilige betalingen.

De e-commerceplatforms die we al eerder benoemden maken het op eenvoudige wijze mogelijk om dit te realiseren , waardoor jij je winkel kunt opzetten en je sales en operations kunt managen met behulp van een en hetzelfde programma. Elk platform heeft een eigen configuratieproces, maar het is de moeite waard om voor de meest intuïtieve optie te gaan om je door het beginproces te loodsen.

Het personaliseren van je winkel

Je winkel ontwerpen

Een online winkel zou niet teveel moeten verschillen van een fysieke winkel. Een slecht ontworpen online platform komt op hetzelfde neer als klanten die doelloos door je winkel rondlopen; het is een kwestie van tijd voordat ze gefrustreerd raken en weggaan.

Je zult, ongeacht het platform waar je voor kiest, verschillende ontwerpen kunnen uitproberen om te kijken welke het beste bij jouw onderneming past. Sommige platforms beschikken echter over meer opties dan anderen, dus als het personaliseren van jouw winkel belangrijk voor je is, is het verstandig om voor iets te gaan dat jou de juiste mogelijkheden biedt om alles zoveel mogelijk naar jouw smaak aan te passen. Wix bijvoorbeeld, heeft meer dan 500 templates waaruit je kunt kiezen. 

De hoofdelementen van jouw website, zoals productaanbod, een ‘over ons’ pagina en het winkelwagentje van de klant moeten altijd makkelijk toegankelijk zijn. Niemand wil eindeloos door allerlei pagina’s klikken om te vinden wat men zoekt.

Productbeschrijvingen

Daarnaast zijn productbeschrijvingen een belangrijk onderdeel van de online winkelervaring. Aangezien e-commerce niet dezelfde tastbare ervaring kan bieden als een fysieke winkel,  kunnen klanten potentiële aankopen niet van dichtbij bestuderen zoals ze dat normaal zouden doen. Daarom moet jouw productomschrijving zo gedetailleerd mogelijk zijn om hen aan te moedigen tot kopen over te gaan. 

 Bij het maken van je productomschrijvingen moet je de volgende informatie zeker toevoegen;

  • Details over het product en wat het doet. Zorg ervoor dat de toon overeenkomt met je branding als je begint te schrijven.
  • Een verscheidenheid aan afbeeldingen van het product vanuit verschillende hoeken, naar professionele standaarden.
  • De grootte en afmetingen van het product, zo specifiek mogelijk.
  • Een lijst van de ingrediënten of materialen waarvan het product is gemaakt.
  • Eventuele gezondheidsrisico’s, zoals verstikkingsgevaar of allergenen, die bij het product horen.

Extra functionaliteiten toevoegen

Het kan zijn dat het e-commerceplatform dat je gebruikt niet alle functies heeft die jij voor jouw winkel voor ogen had. Veel platforms maken het echter mogelijk om apps van derde partijen te integreren die gedownload kunnen worden als add-ons om de functionaliteit van jouw website te vergroten.

De Shopify App Store bijvoorbeeld beschikt over vele extra’s en het BigCommerce platform beschikt over verschillende integraties die jij kunt gebruiken om je online winkel te verbeteren.

Afhankelijk van waar jij naar op zoek bent, kunnen deze apps je met de volgende zaken helpen:

  • Het tonen van gepersonaliseerde productaanbevelingen
  • Het ophalen van verlaten winkelwagentjes (een waardevolle re-targeting tactiek)
  • Klanten de mogelijkheid bieden om een wenslijst aan te maken
  • Klanten de mogelijkheid bieden om commentaar en beoordelingen achter te laten en ratings aan te maken die vervolgens worden weergegeven op de resultatenpagina’s van Google.

De marketing van je website

Als je website eenmaal klaar is, moet je klanten naar jouw winkel zien te leiden door middel van marketing en er zijn veel methodes die je hierbij kunnen helpen.

Sociale Media

De aanwezigheid op sociale media is een goede manier om een band met klanten te onderhouden. Het geeft jouw online winkel niet alleen een gezicht in de afwezigheid van een fysieke winkel, je kunt door het creëren van innemende content jezelf en jouw diensten ook aan een breder publiek promoten en hen zo op creatieve wijze naar jouw winkel leiden.

Contentmarketing

Een blog die op de een of andere manier aan jouw producten en het leven van jouw klanten is gerelateerd is een hele effectieve manier om je bereik te vergroten en om van nieuwe lezers daadwerkelijke klanten te maken.

E-mail marketing

E-mails zijn een uitstekende manier om nieuwe producten, speciale aanbiedingen en ander nieuws onder de aandacht te brengen om ontvangers naar jouw website te leiden.  Bovendien is e-mailmarketing makkelijk meetbaar, waardoor jij met de verworven klantendata het proces verder kunt stroomlijnen en optimaliseren. Bij het opzetten van e-mailmarketing moet je op de hoogte zijn van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

E-mailmarketing is ook een goede manier om loyale klanten met extra’s te belonen; je bereikt hiermee het specifieke publiek van terugkerende kopers.  De mond-op-mond reclame die hieruit voortvloeit kan vervolgens heel waardevol blijken.

SEO

Verbonden met content marketing gaat SEO (zoekmachineoptimalisatie)over het rangschikken van kernwoorden zodat jouw pagina’s bovenaan de zoekresultaten verschijnen; hierdoor overtref je de concurrentie en neem je de positie in van autoriteit binnen jouw markt. Een combinatie van goed geschreven content en goede support in de vorm van bijvoorbeeld schema mark-up en indexering is een goede manier om jou aan de top van Google te laten belanden.

We helpen je graag zo goed mogelijk op weg, met interessante artikelen. Deze onderwerpen zijn misschien ook wat voor jou:


Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze 
homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….