Een succesvolle introductie: Hoe kun je nieuwe werknemers snel en makkelijk inwerken?

Geef nieuwkomers een zo goed mogelijke start met deze effectieve tips

14 januari 2019

 

Als jouw bedrijf een nieuw personeelslid aanneemt, moet je niet vergeten dat het inwerkproces tweerichtingsverkeer is. Jij wilt graag een goede indruk maken en dit geldt net zo goed voor degene die start. Een slechte eerste dag is natuurlijk niet ideaal, zeker omdat zo’n dag al indrukwekkend genoeg is voor een nieuwe werknemer.

Zorg ervoor dat iemand zich welkom voelt; dit kan echt het verschil maken waardoor nieuwkomers makkelijker hun draai zullen vinden en  meteen goed van start kunnen. Tegelijkertijd kan een slecht introductieproces het tegenovergestelde effect hebben, waarbij nieuwkomers zich juist buitengesloten en  niet gewaardeerd zullen voelen. Met behulp van ervaringsdeskundigen brengen we je op de hoogte van de juiste aanpak voor wat betreft de introductie en het inwerkproces van nieuwe werknemers.

Het belang van een goede introductie
“Bij het aannemen van nieuwe werknemers is het introductieproces erg belangrijk, omdat het ook van invloed is op hun toekomstige succes,” zegt Alan Price, Directeur bij Peninsula Group. “Een introductieproces moet nieuw personeel de kans geven om alles te weten te komen over de structuur, cultuur, regels en het beleid van een organisatie. Daarnaast moet het proces hen helpen om hun draai te vinden.

Hoe moet zo’n proces er dan precies uitzien? Alan noemt zaken als bijvoorbeeld algemene arbeidsprocedures en software overzichten, maar ook zaken zoals gezondheid en veiligheid mogen niet ontbreken.

We raden je aan een introductieproces klaar te hebben liggen voordat je werknemers aanneemt. Misschien heb je het zelf wel eens meegemaakt dat je bureau niet was opgeruimd, apparatuur niet aangesloten was, of dat er geen internetconnectie was; dan begrijp je vast dat dit een slechte indruk kan maken. Alan benadrukt dat zulke eenvoudige doch essentiële zaken je ook veel tijd kunnen besparen.

Stel nieuwkomers voor op elke afdeling
Nieuwkomers zullen veel sneller hun draai vinden en de onderneming begrijpen als ze met elke afdeling van de organisatie kennis maken. Nimesh Shah, directeur van contactlenzen specialist Feel Good Contacts, zegt hierover “Nieuwkomers krijgen zo een duidelijker beeld van elke stap van het proces, waardoor ze leren hoe de onderneming als geheel functioneert.”

Nimesh vervolgt: “Ze zullen ook meteen een duidelijk beeld krijgen van wat zij kunnen bijdragen aan de onderneming. Mochten zij zich verder willen ontwikkelen en in een later stadium een andere functie willen aannemen, kan dit ook in hun  voordeel werken. Persoonlijk zien wij graag dat mensen zich blijven ontwikkelen en promoveren binnen het bedrijf. We hebben medewerkers gehad die begonnen in het magazijn, en van daaruit via de klantenservice naar het hoofdkantoor doorgroeiden, waar zij zich vervolgens aansloten bij het marketing team.

Alan is het hiermee eens: “Het is een goed plan om elk teamlid de kans te geven met hun nieuwe collega te praten zodat zij hun rol en persoonlijke waarde binnen het bedrijf kunnen bespreken.” Dit stelt nieuwkomers ook gerust op zo’n eerste, spannende dag en zal hen helpen zich sneller thuis te voelen in een team.

Bekijk het vanuit hun perspectief
Matt Deighton, Directeur bij Sofas by Saxon, stelt voor om het vanuit een empathisch perspectief te bekijken. “Sta er even bij stil hoer het voor jou was toen je net begon voordat je een nieuwkomer verwelkomt in je bedrijf. Vraag jezelf af wat je meteen had willen weten en waarover je meteen ingelicht had willen worden.“

Je hebt zelf waarschijnlijk wel eens een slechte introductie meegemaakt. Herinner je je nog hoe teleurgesteld je je misschien voelde toen je geen hartelijke ontvangst kreeg en aan je lot werd overgelaten? Zoiets maakt echt het verschil.

Om een introductieproces zo effectief mogelijk te laten verlopen raadt Matt aan om een “introductieproces te creëren dat op maat gemaakt en aangepast kan worden op het individu zodat het makkelijk aansluit op specifieke wensen of vaardigheden.” Hoe druk je het zelf misschien ook hebt, Matt stelt dat je toch tijd moet vrijmaken voor het verwelkomen van nieuwkomers in het bedrijf. “Je wilt tenslotte niet overkomen als de drukke baas die geen tijd heeft voor zijn werknemers, toch?Je moet altijd je best doen om hen bij elke teamactiviteit te betrekken, zodat ze makkelijker kunnen integreren en hun collega’s op een zo natuurlijk en ontspannen mogelijke manier leren kennen."

Vraag regelmatig hoe het met ze gaat

Als de nieuwe werknemer zijn draai binnen het team eenmaal heeft gevonden en zijn taken goed verricht, moet je regelmatig blijven vragen hoe het gaat. Matt stelt: “Plan een regelmatig gesprekje in waarbij je kunt vragen hoe het gaat en of ze nog feedback hebben over hun inwerkproces. Als je hier zelf niet iedere keer tijd voor hebt, kun je vragen of een collega dit namens jou kan doen.

Alan voegt toe dat iedereen in zijn eigen tempo aan een nieuwe functie went. De direct leidinggevende moet ervoor zorgen dat nieuwe werknemers de eerste paar weken goed geobserveerd worden: “Beoordeel hun functioneren en bespreek of er bepaalde zaken zijn waarbij ze extra ondersteuning zouden kunnen gebruiken”.

 Als je dit een behulpzaam artikel vond vergeet dan niet om de rest van onze blogs te lezen. Je kunt een aantal artikelen vinden via de volgende links: 


Vond je het leuk om dit artikel te lezen? Vergeet dan niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze 
homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….