Een winkel openen: wat moet je weten en waar begin je?

Maak van je droom werkelijkheid met deze uitgebreide handleiding over het openen van jouw winkel- het moment van de grote opening en alles wat daaraan vooraf gaat en meer.

12 oktober 2020

Met het huidige economische klimaat en de verschuiving naar online winkelen is het moeilijker dan ooit om een fysieke winkel tot een succes te maken. De detailhandel behoort echter nog lang niet tot het verleden, en potentiële winkeleigenaren moeten zich niet laten afschrikken door de trend.

Hoewel er volop kansen op succes zijn, kent het openen van een winkel een flink aantal uitdagingen. Van het kiezen van jouw locatie en het perfectioneren van het productaanbod tot het definiëren van een juridische structuur, er zijn veel dingen waar je over na moet denken voordat je winkel open gaat.

Om je te helpen met het moeilijke maar lonend proces hebben wij dit artikel gemaakt met daarin alles wat je moet weten en waar je moet beginnen als het gaat om het openen van een fysieke winkel.

Het kiezen van een geschikt pand

De locatie van jouw winkel maakt een groot verschil en is van grote invloed op het uiteindelijke succes van jouw winkel. Voordat je een huurcontract ondertekent, moet je de locatie eerst goed overwegen; zonder een kader waarbinnen je tot een besluit komt, kunnen de verschillende beschikbare opties verwarrend zijn.

Wil je een pand huren in een winkelcentrum? Of ergens in een wijk die nog in ontwikkeling is of toch liever naast een winkel waar al veel mensen op af komen, zoals  een supermarkt? Misschien ben je gebonden aan een bepaald budget en moet je genoegen nemen met een goedkopere locatie wat verder weg van drukbezochte gebieden?

Bij het nemen van een beslissing moet je verschillende opties tegen elkaar afwegen. Als je over een uniek product beschikt zullen mensen waarschijnlijk wel de moeite willen nemen om naar jouw locatie te komen; in dat geval hoef je je geen zorgen te maken als je winkel in een rustig gebied ligt. Als jouw product niet veel verschilt van dat van de concurrent dan heeft een druk bezocht gebied juist weer de voorkeur.

Kijk ook naar de demografie van je klanten.  Met census data kun je de demografieën in jouw gebied analyseren en vergelijken met de klant die jij in je businessplan in gedachten had. Dit geeft je een beter idee of je in het juiste gebied kijkt.

Voor meer gedetailleerde informatie over het kiezen van het juiste pand voor jouw bedrijf, kun je hier onze tips bekijken.

Het definiëren van een rechtsvorm

Een van de belangrijkste dingen die je zult moeten doen is het kiezen van een rechtsvorm voor jouw onderneming. Dit is noodzakelijk, omdat het van invloed is op de manier waarop je belasting betaalt, de mate van aansprakelijkheid, de manier waarop je kapitaal opbouwt en de mogelijkheid om aandeelhouders te hebben. Al deze zaken hebben een grote impact op de manier waarop jouw onderneming functioneert en het is daarom van essentieel belang dat je de juiste keuzes maakt. Hoewel het mogelijk is om op een later tijdstip van rechtsvorm te veranderen, is dit een moeilijk en kostbaar proces- dus maak een verstandige keuze.

Er zijn rechtsvormen met en zonder rechtspersoonlijkheid. Bij een rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid bent je met jouw privé-vermogen aansprakelijk voor de schulden van het bedrijf. Oriënteer je goed en kies een rechtsvorm die past bij jouw situatie.

Rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid:

  • Eenmanszaak: De meest eenvoudige opzet, maar niet perse de beste. Het is belangrijk te vermelden dat een eenmanszaak geen juridische entiteit is en geen onderscheid maakt tussen onderneming en eigenaar. De eigenaar is persoonlijk verantwoordelijk voor de schulden. Het inkomen en de uitgaven van je onderneming worden meegenomen in je belastingaangifte; dit geeft je de mogelijkheid om zakelijke uitgaven te verrekenen met inkomsten; bovendien hoef je maar één belastingaangifte in te vullen.
  • Vennootschap onder firma (vof): Wil je samen met iemand anders een bedrijf beginnen? Dan kun je kiezen voor een vennootschap onder firma. Alle vennoten dragen iets bij ins de vof. Dit kan bijvoorbeeld kapitaal, goederen of arbeid zijn. Een minimumkapitaal is bij deze rechtsvorm niet nodig.
  • Commanditaire vennootschap (cv): Wil je eigenlijk een vof beginnen, maar heb je te weinig kapitaal of zoek je een betrokken geldschieter? Dan kun je kiezen voor een commanditaire vennootschap. De geldschieter wordt jouw (stille) vennoot (ook wel commanditaire vennoot genoemd) en heeft op deze manier een directe band met jouw onderneming.

Rechtsvormen met rechtspersoonlijkheid:

  • Besloten vennootschap (bv): Het kapitaal van een besloten vennootschap is verdeeld in aandelen en deze aandelen zijn in het bezit van aandeelhouders. Bij een kleine bv is de bestuurder vaak ook de enige aandeelhouder en is dan directeur én grootaandeelhouder (dga). De minimale waarde voor het aandelenkapitaal dat je moet uitgeven is € 0,01.
  • Naamloze vennootschap (nv): Een naamloze vennootschap is, net zoals bij een besloten vennootschap, een vennootschap waarvan het kapitaal is verdeeld in aandelen. De verschillen tussen een nv en een bv? Een nv kent naast aandelen op naam, ook aandelen die vrij verhandelbaar zijn op de beurs (aandelen aan toonder). Bij een bv kun je aandelen op naam alleen via de notaris overdragen. Bij een nv is de minimale waarde voor het aandelenkapitaal dat je moet uitgeven € 45.000.-.

Je winkel financieren

Wat voor product je ook verkoopt, het openen van een winkel kost geld. Misschien kun je je winkel zelf financieren, maar de meesten hebben extra kapitaal nodig om op te starten. Gelukkig zijn er verschillende opties waaruit je kunt kiezen. We noemen er een paar:

  • MKB krediet: een zakelijke lening van minimaal €000,- en maximaal € 250.000,-, bedoeld voor startende en bestaande ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (tot 250 medewerkers).
  • Microkrediet: een zakelijke lening tot maximaal €000,-. Deze lening is ook bedoeld voor startende en bestaande ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Dat zijn bedrijven met maximaal 250 medewerkers. Hier vallen ook zzp’ers onder. De looptijd van het microkrediet is 1 tot 10 jaar en je betaalt maandelijks een deel van de lening terug plus rente.
  • Zakelijke leningen bij een bank: je leent geld bij een bank en betaalt dit terug over een afgesproken periode, inclusief rente.

Meer informatie over verschillende manieren van financieren vind je op de site van de Kamer van Koophandel.

Het is belangrijk goed overzicht te houden op je financiën; een zakelijke bankrekening helpt je om je persoonlijke uitgaven en inkomsten van je zakelijke financiën te scheiden.

Branding en winkelnaam

Je hebt misschien al een idee van hoe je je winkel wilt noemen, maar het is de moeite waard om hier nog eens goed over na te denken. De naam die je hebt bedacht heeft misschien een speciale betekenis voor jou, of het gaat misschien om een leuke woordspeling, maar bedenk goed of het niet averechts gaat werken wat betreft het online and offline marketing. Iets unieks en opvallends, wat duidelijk overbrengt wat jij verkoopt, zal zijn zakelijke vruchten zowel off-als online afwerpen.

Nauw verbonden met de naamgeving van je winkel is de manier waarop je het merk van jouw bedrijf neerzet. Hier horen onder andere de volgende zaken bij; het interieur van jouw winkel, de toon in je communicaties en advertenties en je aanwezigheid op de sociale media. Dit moet allemaal jouw persoonlijkheid weergeven, de voorkeuren van jouw doelgroep vertegenwoordigen en een kwaliteitsproduct en positieve winkelervaring beloven.

Een businessplan opzetten

Simpel gezegd is het opstellen van een businessplan een van de stappen die je niet kunt overslaan bij het opzetten van een onderneming. Hoewel er nogal wat planning en onderzoek in gaat zitten, is het opstellen van een businessplan van onschatbare waarde, omdat je hiermee de koers bepaalt voor jouw weg naar succes. Een helder plan maakt de doelstellingen van jouw onderneming duidelijker, belicht mogelijke pijnpunten, stelt haalbare targets en heeft zo nog veel meer voordelen.

Winkelvoorschriften uitzoeken

Een fysieke winkel heeft wellicht vergunningen nodig om zaken te mogen doen of er kunnen bijzondere regels van toepassing zijn. Denk hier aan als je bijvoorbeeld een dierenwinkel wilt starten, tabak of alcohol wilt verkopen of eten en drinken in jouw winkel wilt bereiden. Denk ook aan de regels over het afspelen van achtergrondmuziek. Onderzoek welke voorschriften, regels en vergunningen van belang zijn voor jouw winkel.

Het aannemen van de juiste mensen

Hoewel je waarschijnlijk niet meteen mensen zult kunnen aannemen, zal je wat meer mankracht nodig hebben zodra jouw winkel groeit en je taken toenemen. Voordat je vacatures gaat adverteren moet je een aantal dingen overwegen. Om te beginnen moet je beslissen hoeveel je gaat betalen- wettelijk gezien moet dit op- of over het minimumloon zijn. Voor hoeveel uur ben je op zoek naar ondersteuning en op welke dagen?

Toen je met het bedrijf begon. Had je waarschijnlijk al een beeld van je bedrijfscultuur en de mensen die daarbij passen.  Wil je mensen met de juiste ervaring of liever mensen met soft skills die op andere manieren van toegevoegde waarde voor je bedrijf zullen zijn? Het is belangrijk om nieuw talent te vinden en er zijn meerdere manieren waarop je dit kunt doen.

Het juiste marketingplan

Net als een businessplan is een marketingstrategie een belangrijk onderdeel van het succesvol runnen van een winkel. Hiermee stel je je doelgroep vast en de manier waarop je van plan bent ze te bereiken. Welke kanalen ga je inzetten om je beoogde klanten te bereiken? Hoe ga je de boodschap overbrengen? Welke promotiestrategieën ga je inzetten?

Vergeet niet om de resultaten van je marketing te monitoren en te evalueren zodat je kunt zien wat werkt en wat juist niet. Het is vaak een kwestie van vallen en opstaan dus wees niet te bezorgd als de zaken niet meteen volgens plan verlopen.

Als je net je winkel hebt geopend kun je misschien onderstaande zaken proberen om je naamsbekendheid bij nieuwe klanten te vergroten:

  • Ga online: een makkelijk vindbare website (en bedrijfsnaam) zal je online zichtbaarheid verbeteren. Sociale media kanalen zijn tegenwoordig ook van wezenlijk belang, dus zorg ervoor dat je hier ook het meeste uithaalt. Het onderhouden van een positieve band met je volgers en klanten is hierbij vooral waardevol.
  • Verstuur freebies:  Als er lokale influencers, bloggers en YouTubers actief zijn, doe dan je voordeel met hun grote bereik door hen gratis proefexemplaren te sturen om uit te proberen en te beoordelen. Een positieve beoordeling kan een enorme boost zijn in de beginperiode.
  • Voordelen en kortingen  Overweeg om een aantal speciale aanbiedingen te creëren om potentiele klanten binnen te halen en vergeet niet om hierover duidelijk te adverteren in de winkel, online en middels andere kanalen.
  • Speciale evenementen: Het opzetten van exclusieve evenementen waarbij klanten, influencers en journalisten de mogelijkheid hebben om kennis te maken met jouw winkel nog voordat deze daadwerkelijk opent, is ook een uitstekende manier om interesse te wekken. Als alternatief kunnen speciale kortingsevenementen, waarbij klanten allerlei koopjes kunnen doorspitten, ook veel vruchten afwerpen- zorg er alleen wel voor dat je je deze koopjes ook kunt veroorloven.
  • Ouderwetse reclame:  Vergeet niet om traditionele reclamemethodes in te zetten, zoals advertenties in de krant, tijdschriften, op de radio en TV. Plaats niks van minder goede kwaliteit als je geen budget hebt om hier in te investeren, maar als je over de juiste middelen en expertise beschikt kunnen zulke methodes van grote waarde zijn voor je bedrijf.

 

Vergeet niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….