Effectief netwerken voor bedrijfseigenaren

Netwerken is een krachtige manier om nieuwe deuren te openen en kan de basis vormen voor succesvolle partnerschappen.

05 oktober 2020

Ongeacht de sector, netwerken blijft een belangrijke factor bij het openen van nieuwe deuren en het aangaan van succesvolle partnerschappen.  In dit artikel laten we je zien hoe het moet.

Met een reeks interviews geven we zakelijke professionals praktische inzichten en advies, zodat zij zichzelf en hun bedrijf kunnen ontwikkelen. We spreken regelmatig met een expert uit de industrie over de actuele zakelijke onderwerpen en trends.  Hierdoor krijg jij een uniek perspectief op allerlei zaken, van het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden tot het bouwen van een website.

In deze editie bespreken we alles wat met netwerken te maken heeft met Robert Hana, mede oprichter van Augusta, de grootste Britse specialisten ins procesfinanciering.  Met meer dan 20 jaar ervaring in de hedgefondssector en een MBA van de Cranfield School of Management, is Robert zeer bekend met de kracht van netwerken en was hij zo vriendelijk om zijn kennis en expertise met ons te delen.

Lees hieronder het complete interview.

Hoe waardevol is volgens jou face-to-face netwerken vergeleken met virtueel netwerken via een online platform? En wat vindt jij de voor-en nadelen van beiden?

Het opbouwen van persoonlijke netwerken is essentieel voor zakelijke ondernemingen en dit geldt vooral voor de dienstensector. Een belangrijk onderdeel hiervan is luisteren- naar zowel verbale als non-verbale signalen.

Veel van de zakelijke leiders van vandaag zullen geleerd hebben hoe ze moeten luisteren en hoe ze netwerken kunnen opbouwen door persoonlijke interacties. Het resultaat is dat velen van ons nog moeten leren hoe we zoiets via een scherm moeten doen in plaats van persoonlijk.

Maar aangezien virtuele interacties de nieuwe norm zijn, zullen we ons aan moeten passen. Het gemak om op verschillende manieren online met klanten te kunnen netwerken, zonder hierbij geld en tijd kwijt te zijn aan reizen, is evident.

Het risico van het gebruik van online platforms is dat het makkelijk is om afgeleid te worden, bijvoorbeeld door ondertussen een email te beantwoorden. Het is van belang dat je gefocust blijft op je klanten: geef hen je volledige aandacht en het respect dat ze verdienen.

Wat voor soort partnerschappen, kansen en voordelen kunnen bedrijfseigenaren verwachten door het bijwonen van netwerk evenementen? En hoe belangrijk is het dat mensen netwerken met een doel of doelstelling voor ogen?

Ik geloof sterk in het opbouwen van zakelijke netwerken zonder bijbedoelingen. Je weet nooit wanneer een gemaakte connectie handig zal zijn, voor beide partijen. Als je met een open geest netwerkinteracties aangaat en niet bedenkt wat je van iemand wilt, maar hoe je hem kunt helpen en welke gemeenschappelijke basis er is, zullen er uiteindelijk goede dingen uit voortkomen.  

Dit gaat niet over een nacht ijs; de voordelen zullen wat langer op zich laten wachten. En het gaat misschien niet om een simpele verkoop van jouw product of dienst. Het kan een kennismaking zijn met iemand die een potentiële klant zou kunnen zijn, een gezamenlijk marketingkanaal of een kans om bij te dragen aan de samenleving.

Wat zijn de belangrijkste voordelen, zowel direct als indirect, die zakelijke leiders kunnen verwachten door tijd vrij te maken voor het uitbreiden van hun netwerken?

De meeste bedrijven werken op basis van vertrouwen. Als je net een bedrijf begint met beperkte contacten binnen jouw specifieke sector, heb je behoefte aan betrouwbare supporters die voor jou in kunnen staan of je aan anderen kunnen aanbevelen.  Wanneer je tijd investeert in het uitbreiden van je netwerk kun je connecties leggen die jou weer kunnen voorstellen aan hun contacten en in sommige gevallen zelfs aan kunnen bevelen als betrouwbare leverancier.

Het is hierbij van belang dat je moeite doet voor het uitbreiden van je netwerken, zonder hierbij op korte termijn voordelen van te verwachten. Biedt je contacten je hulp aan en zij zullen je over een tijdje ook een gunst bewijzen. Maar wees niet bang om op het juiste moment om hulp te vragen, vooral als er sprake is van een potentieel gezamenlijk voordeel.

Op welke manieren kunnen bedrijfsleiders hun online bekendheid maximaliseren, zowel om hun netwerk uit te breiden als hun producten en diensten zichtbaar te maken bij het juiste publiek?

Ik vind het ontzettend belangrijk om online zichtbaar te zijn, nu meer dan ooit. Veel mensen investeren nogal wat tijd in het opzetten van hun profielen op kanalen zoals LinkedIn. Ik heb hier zeker zakelijke aanvragen uit voort zien komen.

Maar het is naar mijn mening nog veel belangrijker dat anderen zich positief uitlaten over jou, in plaats van dat je dit over jezelf doet. Erkend worden in de media als branche-expert, citaten bijdragen aan verhalen, of zelf artikelen schrijven, zijn geweldige manieren om zowel online gevonden te worden als te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied.

Wat zijn naar jouw mening de meest waardevolle manieren om te netwerken- het bijwonen van conferenties, het uitbreiden van je LinkedIn volgers of het hosten van seminars of industrie evenementen? En welke stappen zouden bedrijfseigenaren moet zetten om ervoor te zorgen dat ze exposure krijgen op verschillende platforms?

De wereld is aan het veranderen.  De gevolgen van de pandemie zijn nog niet volledig duidelijk en dus zul je flexibel moeten zijn in je aanpak wat netwerken betreft.  

In het verleden zou ik het belang van face-to-face interacties hebben onderstreept, bij conferenties bijvoorbeeld. Naar mijn mening is het nu des te belangrijker om te begrijpen waar jouw markt ‘zich bevindt’ en moet je ervoor zorgen dat je aanwezig bent in deze omgeving.

Dit is zal waarschijnlijk een mix zijn van zakelijke sociale media zoals LinkedIn, media waar jouw klanten op vertrouwen en je eigen kanalen zoals websites. Waar mogelijk kun je laten zien dat jij de voornaamste expert bent binnen jouw sector door bijvoorbeeld zoveel mogelijk inzichten te bieden door middel van eigen data of doordacht leiderschap.

Welke platformen, tools, bronnen en sociale kanalen zou jij aanbevelen aan bedrijven die hun netwerk willen laten groeien en waardevolle connecties willen maken?

Uit mijn ervaring blijkt dat branchegerichte platforms het beste rendement bieden. Als de media bijvoorbeeld verslag uitbrengt over jou in de vakbladen binnen jouw sector of  in de algemene zakelijke pagina’s van de media, dan is dit een uitstekende manier om jouw profiel uit te breiden en nieuwe vraag aan te sporen.

Het opvolgen van dit soort berichtgeving met activiteiten op sociale media, d.w.z. het delen van details van jouw media-optredens op LinkedIn, zorgt ervoor dat je het bereik die jouw PR afdeling voor je heeft gewonnen verder vergroot.

Welke informatie zouden zakelijke leiders moeten willen verkrijgen van nieuwe connecties bij het face-to-face netwerken?  En welke technieken en strategieën kunnen zij gebruiken om zoveel mogelijk uit dit soort ontmoetingen te halen?

Ik vind luisteren het belangrijkste bij iedere vorm van face-to-face interactie. Het begrijpen van de situatie en behoefte van jouw contact is de beste manier om meteen een band op te bouwen en te benoemen of er zakelijke kansen zijn voor de toekomst.

Ik stel veel vragen- zonder hierbij opdringerig te zijn- om helder te krijgen waar het contact mee worstelt en om vast te stellen wie er zou kunnen helpen binnen mijn netwerk. Ik probeer altijd om ieder gesprek te beëindigen met een actiepunt, iets wat ik voor hen kan betekenen om de relatie meteen kracht bij te zetten.

Hoeveel tijd zouden zakelijke leiders volgens jou redelijkerwijs in het netwerken moeten stoppen?  Voor zowel het online netwerken als het bijwonen van face-to-face evenementen?

Elke onderneming moet voor zichzelf bepalen hoe zij met de markt omgaat. Leiders van op mensen gebaseerde ondernemingen moeten tijd investeren in het opbouwen van netwerken. Ik maak een significant deel van mijn tijd vrij voor de externe markt terwijl mijn partners zich voornamelijk richten op andere, even belangrijke, aspecten van het bedrijf.

Bedrijven moeten bedenken over welke vaardigheden hun mensen beschikken en op welke manier ze deze vaardigheden kunnen toepassen om werk binnen te halen en het managen van bedrijfsactiviteiten. Als je de mogelijkheid krijgt om je netwerk uit te breiden, is het van belang dat je aanwezig bent op de markt, in de vorm waar  jouw markt om vraagt en dat je beschikbaar bent voor je klanten; zo kun je relaties ontwikkelen en onderhouden.

We willen Robert bedanken voor het delen van zijn tips en ervaringen met netwerken

Enkele suggesties voor onze andere artikelen:

Vergeet niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….