Essentiële doelstellingen bepalen en meten: tips voor jouw bedrijf

Bereid jezelf voor op de komende maanden met onze handleiding voor het vaststellen, behalen en meten van jouw zakelijke mijlpalen.

23 mei 2019

Voor ieder bedrijf is het vaststellen en het behalen van een bepaald doel een belangrijk onderdeel van de vooruitgang als organisatie. Aan het begin van ieder nieuw jaar stellen we onszelf alleen vaak doelen die uiteindelijk moeilijk haalbaar blijken. Als het jaar eenmaal goed op gang is gekomen en je middenin allerlei projecten zit, is het makkelijk om door van alles afgeleid te worden.

Maar als je erop gespitst bent om dit jaar positieve veranderingen door te voeren en je doelstellingen de aandacht te geven die ze verdienen, hebben wij een aantal tips voor je op een rij gezet om je te helpen met het uiteenzetten en behalen van je doelstellingen en het in kaart brengen van  je zakelijke successen.

Doelstellingen uiteenzetten

  • Reserveer voldoende tijd

Hoe vaak blijft je doelstelling een droom die nooit uitkomt? Het lijkt voor de hand liggend, maar het verschil kan hem net liggen in de hoeveelheid tijd die je voor een bepaald project uittrekt. Als je echt iets wilt bereiken, dan moet je er de tijd voor nemen. Al gaat het maar om 30 minuten om eens goed na te denken, thema’s te bepalen en potentieel actieplan op te stellen. Tegen jezelf zeggen ‘ik ga hier tijd voor maken’ kan al het verschil maken bij het vaststellen van een doel. Een goed begin is hierbij het halve werk.

  • Trefwoorden

Als je niet kunt beslissen waar je je aandacht op wilt richten, vereenvoudig dan het proces door een bepaald woord te kiezen als ontwikkelingsthema voor het hele jaar. Dit kan al wat druk van de ketel halen en het is makkelijker om er gedurende het jaar trouw aan te blijven. Daarbij vermijdt je dat je overdonderd wordt door de typische chaos die vaak komt kijken bij het vaststellen van nieuwe doelen.

Bedenk allereerst wat je precies verwacht van het komende jaar. Waar wil je naartoe met je bedrijf de komende 12 maanden? Als je dit gedaan hebt, schrijf dan de woorden op die het uiteindelijke doel beschrijven waar jij naartoe wilt werken. Het wordt dan vanzelf duidelijk welk specifiek woord  het meeste betekent voor jou en  jouw bedrijf.

Als je eenmaal het woord hebt gevonden waar jij je op wilt richten, kun je dit als hoofdmotivatie zien gedurende het proces dat jou naar je doelstelling zal leiden.

  • Begin bij het eind

Beginnen bij de eindstreep is een alternatieve methode voor het vaststellen en behalen van je jaarlijkse doelstellingen. Begin bij het grotere plaatje, wat dit ook mag zijn, en maak hier kleinere en haalbare doelstellingen van.

Filter uit die kleinere doelstellingen weer specifieke taken. Als het bijvoorbeeld jouw doel is om een business plan te schrijven, dan kun je dit doel onderverdelen in gerichte acties zoals marktonderzoek, het verzamelen van financiële data en het uiteenzetten van wat jouw onderneming uniek maakt.

Stel tenslotte een stappenplan op dat je zal helpen bij het behalen van elke subdoelstelling en zorg ervoor dat alles zo duidelijk en specifiek mogelijk is beschreven. Je zult dan een lijst van taken overhouden die je in een mum van tijd een voor een kunt afstrepen.

Het behalen van doelstellingen

  • Maak gebruik van apps voor doelstellingen

Wil je je doelstellingen bijhouden? Daar zijn apps voor. Er zijn meerdere tools beschikbaar om jou te helpen met het definiëren, vaststellen en bijhouden van de vooruitgang van jouw zakelijke doelstellingen. Het is dan ook zeer de moeite waard om te bekijken wat er allemaal beschikbaar is. Er zijn een aantal apps en middelen die wij kunnen aanraden.

Goal-Buddy brengt je in contact met professionele buddy’s die jou motiveren bij het behalen van je doelstellingen. Dit systeem is opgezet voor professionals die het beste varen bij ondersteuning en aanmoediging.

Goalscape is een visualisatie tool- en helpt je jouw persoonlijke en professionele doelstellingen duidelijk in kaart te brengen. Dit is perfect voor diegenen die een aantal ambities tegelijk willen aanpakken. Goalscape maakt gebruik van duidelijke doeldiagrammen die jou kunnen helpen bij het efficiënt verdelen van jouw aandacht en energie.

Tenslotte: Lifetick een online systeem voor het bijhouden van doelen. Deze tool maakt hiervoor gebruik van het SMART systeem (verder informatie volgt hieronder). Vele scholen en ondernemingen zijn voorstander van het gebruik van dit SMART systeem. Lifetick is hierbij de perfecte manier om je vooruitgang te monitoren en documenteren.

  • SMART Goals

Als je te maken hebt met een doel dat moeilijk haalbaar lijkt, overweeg dan om het SMART systeem in te zetten. Het zorgt voor wat flexibiliteit doordat het jouw doel vanuit 5 verschillende perspectieven bekijkt:

  • Specifiek: Wat willen we bereiken, wie moet dit bereiken en waar, wanneer en waarom moet dit worden bereikt?
  • Meten: Lig je op schema wat betreft het behalen van je doelstelling? Het tussentijds meten van bepaalde mijlpalen zal je helpen.
  • Haalbaar: Zijn jouw doelstellingen reëel? Sta hier al bij stil bij het vaststellen van je doelstellingen; het is dan namelijk reëler dat je ze zult behalen.
  • Relevantie: Passen jouw doelstellingen bij jouw organisatie? Het is belangrijk om de link tussen je doel en je bedrijfsmissie te begrijpen.
  • Tijd: Welke deadline stel je vast voor je doel?

Door het SMART systeem te gebruiken kun je jezelf veel tijd besparen en kun je kostbare fouten vermijden.

 

 Het meten van doelen

  • Peil je financiële zaken

Als je je prestaties in kaart wilt brengen, kijk dan naar het financiële overzicht van je bedrijf. De financiële Key Performance Indicators (KPI’s) vertellen jou wat het rendement is van jouw bedrijf en of je op schema ligt wat betreft je lange termijn doelstellingen. Neem wat zaken onder de loep, zoals je bruto winst en verkoopcijfers; zo krijg je een indicatie van jouw eigen succes. Als de groei in bruto winst kunt toewijzenn aan je doelstelling, dan kun je concluderen dat je je doelstellingen aan het behalen bent.

  • Bekijk de klanttevredenheid

Simpel maar belangrijk; het behouden van klanttevredenheid is essentieel en het vertelt je veel over hoe je presteert. Als mensen niet tevreden zijn na een ervaring met jouw bedrijf zullen ze niet bij je terug komen voor een aankoop. Je kunt klanttevredenheid meten door middel van enquêtes, beoordelingen of simpelweg door te vragen naar ervaringen: Hoe dan ook, neem wat er gezegd wordt serieus. Kom erachter waar het eventueel fout gaat, en stel gepaste doelstellingen vast om zaken te verbeteren waar nodig. Blijf tegelijkertijd doorgaan met alles wat juist goed gaat.

Zet de feedback van klanten ook nog op positieve wijze in door beoordelingen en scores op je website te plaatsen en jezelf zo te verkopen aan potentiele klanten; de belangrijkste en meest waardevolle manier van marketing is nu eenmaal mond-op mond reclame.

Vond je het leuk om dit artikel te lezen? Vergeet dan niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Een aantal artikelen met handige tips:

Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….