Essentiële strategieën die kleine ondernemingen kunnen toepassen bij prijsbepaling

Prijsbepaling is een onmisbaar aspect van jouw marketingstrategie. We laten zien van welke strategieën iedere kleine onderneming op de hoogte zou moeten zijn.

19 juni 2019

Voor kleine ondernemingen die verkoop- en service gericht zijn kan het moeilijk zijn te bedenken waar ze moeten beginnen wat betreft prijsbepaling. Het is bijvoorbeeld al moeilijk om een prijs te bepalen die zowel klanten trekt als winst oplevert voor jouw bedrijf. Het is meer dan alleen kosten berekenen en deze te verhogen met een opslag.De juiste balans is het resultaat van het gebruik van een bepaalde prijsstrategie. Het hangt ook samen met het soort bedrijf dat je runt. We omschrijven de populairste voorbeelden van strategieën voor prijsbepaling, waarom ze zo effectief zijn en wat het beste moment is om ze in te zetten.

Premium Pricing

Premium pricing is een strategie waarbij ondernemingen hun producten hoger prijzen dan hun concurrenten. Dit is meestal het meest effectief op het moment dat een product net op de markt komt. Het is ook een goede strategie voor de kleine ondernemer die unieke producten verkoopt. Het gaat allemaal om het creëren van een gepercipieerde waarde voor jouw producten; door je klanten ervan te overtuigen dat jouw producten meer waard zijn dan andere producten, zijn ze over het algemeen bereid om meer te betalen. Je product moet dan wel van hele goede kwaliteit zijn, met de daarbij behorende verpakking en marketing.

Penetratieprijsstrategie

Als je een nieuwkomer bent op een bepaalde markt, moet je eerst zorgen dat je ergens voet tussen de deur krijgt. De penetratieprijsstrategie kan je helpen om je bedrijf van de grond te krijgen. De kern van deze strategie is het aantrekken van kopers door goederen en diensten tegen een langere prijs aan te bieden dan je concurrenten. Als je op deze manier klanten weghaalt bij de concurrentie zal je als bedrijf eerst verlies lijden; op de lange termijn zal de toename van jouw merkbekendheid echter voor winst zorgen. Uiteindelijk kun je je prijzen weer verhogen om jouw verworven positie op de markt te behouden.

Prijsankering

Strategieën die op vooroordelen van je klanten inspelen zijn goede manieren om bepaalde producten te prijzen. Prijsankering is zo’n methode; als je een bepaald duur product hebt, kun je hierbij vergelijkbare, goedkopere opties plaatsen, waardoor potentiele klanten de indruk krijgen dat het in vergelijking om een koopje gaat. Ze zullen dus eerder geneigd zijn om hun aankoop bij jou te doen.

 

Dit is effectief, omdat klanten onbewust de neiging hebben om bij het nemen van een beslissing te vertrouwen op de eerste de beste informatie die ze krijgen. Het is logisch dat ze dan kiezen voor de goedkopere optie, omdat ze dan nog steeds het idee hebben dat ze een goed product tegen een scherpe prijs kopen.

Deze strategie zie je vaak terug in de detailhandel. een voorbeeld hiervan is Amazon, die op de website een prijscarrousel toont met hoog en laag geprijsde artikelen naast elkaar. Klanten kiezen dan vaak voor het lager geprijsde product, ondanks het feit dat verder onderzoek meestal nóg lager geprijsde producten zou opleveren.

Loss leader prijsstrategie

Een veelvuldig toegepaste strategie is de loss leader pricing strategie. Producten worden aangeboden voor de inkoopprijs of lager, zodat klanten worden gestimuleerd om ook andere, winstgevende, producten en/of diensten te kopen. Het wordt vaak gebruikt om klanten een winkel in te lokken en het idee is dat deze klant ook andere producten aanschaft op het moment dat hij voor het betreffende artikel komt. De gemaakte winst op deze artikelen draagt bij aan de algehele winst van de verkoper.

Neem nu bijvoorbeeld gratis monsters. Als jij een gratis monster krijgt, voel je je daardoor vaak onbewust verplicht om het product ook daadwerkelijk te kopen. De kleine hoeveelheid voorraad die nu gratis wordt weggeven, kan leiden tot een grote hoeveelheid producten die in een kort tijdsbestek verkocht worden. Het is een risico, maar dit kan ervoor zorgen dat oude klanten terug komen en het kan leiden tot een grote winstmarge, mits je je berekeningen juist hebt gedaan.

Afroomprijsstrategie

Als je een nieuw product of een nieuwe dienst op de markt aanbiedt, overweeg dan om de afroomprijsstrategie te gebruiken. Dit houdt in dat je een product eerst tegen een hoge prijs op de markt brengt, waarna je de prijs geleidelijk verlaagt naarmate je concurrenten soortgelijke producten op de markt gaan aanbieden.

Hierdoor kunnen ondernemingen zoveel mogelijk winst maken op early adopters en daarna verder uitbreiden met de verkoop aan de prijsbewuste klant op het moment dat je gereduceerde prijzen aanbiedt. Op deze manier verdienen kleine ondernemingen hun investeringskosten terug en krijgen klanten de indruk dat ze een kwalitatief en uniek product kopen op het moment dat deze op de markt wordt aangeboden.

Psychologische prijzen/ Charm pricing

Charm pricing is een strategie die kopers aanspoort om vanuit psychologische en emotionele redenen, in plaats van logische overwegingen, te handelen. Neem nu bijvoorbeeld prijskaartjes waarop 99 cent staat i.p.v. 1 euro. Klanten zijn eerder geneigd om het eerstgenoemde te kopen. Onderzoek wijst uit dat dit komt doordat klanten gefocust zijn op het grotere plaatje en het gevoel hebben dat ze op de een of andere manier meer waar voor hun geld krijgen.

Het is een oude verkooptruc die bedrijven uit alle sectoren inzetten bij het prijzen van hun producten.

Complementaire prijsstrategie / bundelen

Producten bundelen en samen verkopen tegen een lagere prijs in vergelijking tot het verkopen van losse producten, is ook een strategie die door ondernemingen wordt toegepast. Het is een effectieve manier om producten die niet goed verkopen toch kwijt te raken. Het geeft klanten ook het idee dat ze meer waar voor hun geld krijgen, omdat je er eigenlijk producten gratis bij geeft.

Het is vooral effectief voor bedrijven die aanvullende producten verkopen, zoals restaurants en schoonheidssalons. Kleine ondernemingen moeten alleen wel beseffen dat de winst die ze behalen met de verkoop van duurdere producten wel het verlies recht moeten trekken dat ze lijden door het weggeven of verkopen van goedkopere producten.

Deze strategie is misschien wel het beste voorbeeld om producten zo te prijzen dat je er de meeste winst mee behaalt, terwijl je er tegelijkertijd voor zorgt dat je klanten een zo goed mogelijke deal krijgen. Dit is het belangrijkste als het om prijzen gaat: de balans vinden tussen winst en tevreden klanten.

 

Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….