Experts op het gebied van kleinere ondernemingen voorspellen de trends voor 2019

We vroegen een panel van experts hun voorspellingen te doen voor het kleine ondernemerschap in de komende 12 maanden.

08 februari 2019

De wereld van kleine ondernemingen is zeer veranderlijk en blijft zich ontwikkelen, mede dankzij nieuwe ondernemers en nieuwe inzichten die de markt en sector onderbreken. Om te kunnen blijven navigeren op dit veranderlijke terrein moeten kleine ondernemingen zich bewust zijn van nieuwe trends en moeten ze kunnen inspelen op de wensen van hun klanten en team, zodat ze niet achterblijven op de concurrentie.

Een succesvolle kleine ondernemer moet zich bewust zijn van alle ontwikkelingen en zal met alle aankomende zakelijke trends mee moeten bewegen. Wij vroegen een aantal experts op het gebied van kleine ondernemingen om de benodigde hints en tips voor het komende jaar. Dit is wat ze ons vertelden.

Flexibele salarisbetaling

De toename van leningen bewijst dat steeds meer professionals moeite hebben met het beheren van hun persoonlijke cash-flow en hierdoor een extra financiële injectie nodig hebben nog voordat het volgende salaris wordt uitbetaald. Dit is helaas geen oplossing voor de lange termijn en kan negatieve gevolgen hebben voor het individu.

Rob o’Donovan, medeoprichter en CEO van software onderneming CharlieHR, wijst op een veel voordeliger alternatief waarvan hij verwacht dat het in populariteit zal toenemen in 2019:

 “Het beheren van je persoonlijke cash flow kan een uitdaging zijn en een aantal nieuwe financiële producten zijn in het leven geroepen om de boel te ondersteunen- zoals Wagestream, ondersteund door Jeff Bezos en Bill Gates- zodat werknemers toegang krijgen tot hun reeds verdiende salaris zonder dat ze daarvoor tot het einde van de maand hoeven te wachten. Ik verwacht dat dit soort systemen steeds meer zullen worden ingezet in de loop van 2019.”

Opkomst van Chatbot

De ervaring van het online shoppen wordt met het jaar toegankelijker en uitgebreider. Functionaliteiten zoals levering op dezelfde dag, eerst kijken dan kopen en oneindige persoonlijke opties bieden net dat beetje extra aan online klanten. Er wordt verder ingezet op klantenservice voor online shoppers in 2019 volgens Ben M. Roberts, hoofd marketing bij Talkative.

“Een opkomende trend die steeds belangrijker wordt voor kleine ondernemingen is het inzetten van directe communicatielijnen met de klant. Dit kan in de vorm van een live web chat of een chatbot.”

“Klanten willen steeds vaker direct antwoord op hun vragen en ze worden hierin steeds kieskeuriger wat betreft winkelervaring en klantenservice. Ondernemingen zullen hier steeds meer op in moeten spelen. Live web chats en chatbots kunnen hierbij helpen. Mits op de juiste manier geïmplementeerd zullen ze ervoor zorgen dat kleine ondernemingen snelle, accurate en persoonlijke antwoorden kunnen geven aan alle klanten.”

“Email communicatie tussen klant en bedrijf wordt steeds minder belangrijk. Het tijdperk van live gesprekken is aangebroken”.

Lena Gore, mede-eigenaar en Sales & Marketing Director van Find Me a Gift, wijst op een relatief makkelijk en goedkoop alternatief voor kleine ondernemingen die chatbot technologie willen implementeren.

“Steeds meer klanten gebruiken directe communicatie apps zoals Facebook Messenger en WhatsApp. Kleine ondernemingen kunnen hierop inspelen door deze platformen ook aan te nemen om zo direct met hun klanten te kunnen communiceren. Als een klant bijvoorbeeld zijn bestelling wil volgen, kunnen ze de verkoper via Messenger benaderen en kan een chatbot automatisch de leveringsdetails delen. Deze technologie wordt steeds toegankelijker voor kleine ondernemingen”.

Sociale winkelervaring

Er is nog een aspect van het online shoppen waar op ingezet kan worden, namelijk de daadwerkelijke winkelervaring tijdens het shoppen. Sociale media worden gezien als een perfecte manier om klanten aan te trekken- je kunt via sociale media immers de aandacht van potentiele klanten trekken en ze de weg wijzen naar een bepaalde brochure of platform. E-commerce experts zijn ermee bezig om dit proces te stroomlijnen en Patrick Tonks, Creative Director bij Great Bean Bags, stelt dat dit een steeds belangrijkere rol zal spelen in 2019.

 “We verwachten dat er steeds meer directe aankoop mogelijkheden beschikbaar zullen zijn, waardoor klanten worden aangemoedigd meteen over te gaan tot kopen tijdens het scrollen door hun tijdlijn. Instagram beschikt over verfijnde technologie waarbij gebruikers de mogelijkheid hebben om bepaalde zaken in een beeld verder te ontdekken door er simpelweg op te klikken. Dit kan nog veel verder ontwikkeld worden waardoor ondernemingen op nog meerdere manieren hun klanten zullen weten te bereiken.”

 “Dit zal het gehele aankoopproces beperken tot zo min mogelijk stappen waardoor het kopen van een product net zo eenvoudig wordt als het ‘liken’ van een advertentie.”

Ian Blackburn, Managing Director bij Hidepark, voorspelt dat dit nog een stap verder zal gaan- waarbij virtuele realiteit een belangrijke rol zal spelen in het aankoopproces.

 “De uitdaging de komende 12 maanden ligt in het feit dat grote ondernemingen AR (Augmented/Toegevoegde Realiteit) en VR (Virtuele Realiteit) technologie zullen inzetten en op deze manier ver vooruit zullen lopen op hun kleinere concurrenten. Het zal niet meer lang duren voordat je kleding in een virtuele omgeving kunt passen middels de camera op je telefoon, zoals je nu al kunt doen via een bril. Met een toenemende vraag naar AR zullen er ook makkelijkere en goedkopere opties komen voor kleine ondernemers. Het zal alleen nog even duren voordat deze technologie voor ondernemingen van elk formaat te gebruiken zijn.

Nomadische benadering

Flexibele werktijden worden steeds belangrijker en prominenter, en Craig Pannazzo van Gazeboshop gelooft dat deze trend zal toenemen in 2019- en wel zo dat vele ondernemingen het idee van een permanente werkplek voor hun werknemers steeds meer zullen loslaten:

“De vraag naar flexibele werktijden is dit jaar enorm in populariteit gestegen. Vele sollicitanten zien het als prioriteit om een positieve balans te vinden tussen hun werk- en privé leven. Flexibiliteit is hierbij belangrijker dan andere aspecten binnen een bedrijf.

 “Aangezien gevestigde werkplekken minder flexibiliteit kunnen bieden, wijken veel ondernemers uit naar een “nomadische” situatie waarbij er geen sprake is van een vaste locatie, zoals een kantoor of winkel. Dit wordt ondersteund door flexibele technologie en het is dan ook geen verrassing dat de markt van Cloud technologie in 2021 naar verwachting 116 biljoen dollar waard zal zijn. Dit maakt het steeds makkelijker om een onderneming te runnen zonder fysieke standplaats”. 

Verbeterde en onbevooroordeelde sollicitatie processen

Rob o’Donovan van CharlieHR doet nog een voorspelling waarbij kleine ondernemingen volgens hem steeds meer toegang zullen hebben tot onbevooroordeelde wervingsprocessen:

 “In 2018 hebben we veel vooruitgang gezien op het gebied van bewustwording omtrent diversiteit. Het is aan 2019 om met oplossingen te komen. Technische platformen zullen een grote rol spelen door ‘blind aannemen’ mogelijk te maken- een sollicitatie proces waarbij alle persoonlijke en demografische informatie wordt verwijderd zodat kandidaten puur en alleen op basis van hun vaardigheden worden beoordeeld. Hierdoor worden potentiele vooroordelen in de kiem gesmoord bij het selecteren van kandidaten.”

Met alle voorspellingen en veranderingen die er aankomen voor kleine ondernemingen in 2019 kun je zeker stellen dat het een opwindende tijd is om een kleine onderneming te hebben en te managen. We hopen dat deze tips je een idee geven van alle trends en veranderingen die jouw onderneming de komende 12 maanden zouden kunnen helpen.

Als je dit een behulpzaam artikel vond vergeet dan niet om de rest van onze blogs te lezen. Je kunt een aantal artikelen vinden via de volgende links: 


Vond je het leuk om dit artikel te lezen? Vergeet dan niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze 
homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….