Het belang van een supportnetwerk voor kleine ondernemingen

Een supportnetwerk biedt allerlei zakelijke voordelen; Joanne Dewberry laat ons zien waarom hulp van anderen een groot verschil kan maken.

26 januari 2021

We spreken regelmatig experts die over jarenlange zakelijke ervaring en kennis beschikken; van het runnen van een kleine onderneming tot het helpen van de grotere firma’s om hun bedrijf goed te laten functioneren. Of het nu gaat om het verbeteren van je presentatievaardigheden of het opschalen van je bedrijf in periodes van verandering; wij hopen je van praktische richtlijnen te kunnen voorzien met tips en adviezen die waardevol zullen zijn voor jouw onderneming.

In deze editie spreken we Joanne Dewberry over het belang van ondersteunende netwerken voor kleine ondernemingen en hoe je kunt profiteren van lokale supportgroepen om je netwerk uit te breiden en je onderneming verder te ontwikkelen.  Joanne is een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde blogger voor kleine bedrijven en de auteur van Crafting a Successful Small Business: Making, Marketing and Merchandising. Haar blog biedt advies en ondersteuning voor kleine ondernemingen en ze is tevens Retail Business Expert voor Sage. 

Wat is een zakelijke supportgroep?

 “Binnen het netwerken”, zegt Joanne, “omvat een zakelijke support groep alles wat het voor zakenmensen en ondernemers mogelijk maakt om elkaar te ontmoeten zodat zij een professionele band aan kunnen gaan.”

Hier zijn veel redenen voor. Joanne zelf stelt dat mensen en organisaties zich bij dergelijke groepen willen aansluiten om zakelijke mogelijkheden te herkennen, te creëren of ernaar te handelen zodat dit hen weer de mogelijkheid geeft om informatie uit te wisselen en potentiële partners te zoeken waarmee ze op een later tijdstip nog zaken zouden willen doen.

Als je een kleine onderneming hebt, kan het zwaar zijn om alles alleen of met een klein team te moeten doen. Deze supportgroepen geven je de mogelijkheid om gelijkgestemden te ontmoeten met de kans om jou uiteindelijk mogelijkheden te bieden waar jij je voordeel mee kunt doen.

Hoe vind je een zakelijke supportgroep en hoe word je hier lid van?

Hoewel jouw onderneming misschien baat zou hebben bij een specifieke organisatie, zijn er ook genoeg bredere, algemene organisaties die van waarde kunnen zijn; ieder met een eigen manier van lid worden.  Joanne noemt onder andere deze meest populaire opties:

  • Kamer van Koophandel

“Kamers van Koophandel kunnen regionaal onderling verschillen voor wat betreft voordelen; het is dus de moeite waard om uit te zoeken hoe dat in jouw regio precies zit. Lidmaatschappen kunnen ook verschillen, afhankelijk van de grootte van jouw bedrijf, maar de samenwerking die zij kunnen bieden is van onschatbare waarde.”

  • MKB Nederland

MKB-Nederland verbindt ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (0-250 medewerkers) en kent twee soorten leden: brancheorganisaties en ondernemingen. Lokale verenigingen kunnen lokaal partner worden van MKB-Nederland.

  • De Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren (NCD)

NCD is een platform voor leiderschap en toezicht. Een community van leden die eindverantwoordelijkheid dragen als directeur, commissaris of toezichthouder, waar persoonlijke groei voorop staat.

De voordelen van zakelijke supportgroepen

Zakelijke support groepen bieden talloze verschillende voordelen. Het heeft Joanne geholpen bij het herontdekken van de voordelen van real-life communicatie nadat ze zo lang verankerd was in de digitale verbindingen van thuiswerken: “Op sommige dagen spreek ik niemand tot ik de kinderen van school haal!”

Voor Joanne was face-to-face communicatie de sleutel: “Door te netwerken heb ik een essentieel supportnetwerk opgebouwd voor mijn bedrijf”, zegt ze, “een netwerk waarop ik terugval als ik advies, support, training of gewoon iemand om mee te praten nodig heb.

“En vice versa weet mijn netwerk mij ook altijd te vinden als ze me nodig hebben. Het geeft je echt de mogelijkheid om belangrijke vaardigheden te ontwikkelen, kennis en ervaring te delen en het helpt je bij het verminderen van stress en bezorgdheid.”

Via deze connecties kunnen zakelijke support netwerken je ook in contact brengen met nieuw talent en je helpen bij het identificeren van potentiële klanten en leveranciers en het kan de reputatie van je eigen bedrijf op een positieve manier versterken.

 “Het gezegde is ‘het is niet wat je weet, maar wie je kent’ en ik geloof dat dit echt belangrijk is in de zakenwereld”, zegt Joanne. “Als je niet netwerkt dan ontwikkel je geen gemeenschap- en zodoende ontmoet je nooit de mensen die de moeite waard zijn om te leren kennen. De eerste contacten die je legt zullen misschien nooit iets van je kopen of gebruik maken van je diensten, maar ze zullen hoogstwaarschijnlijk wel iemand kennen of ontmoeten die dat wel zal doen.”

Alles uit je zakelijke support groepen halen

Dat gezegd hebbende komt er meer bij kijken dan simpelweg lid worden van een support groep en verwachten dat de mogelijkheden als vanzelf verschijnen; je moet er hard je best voor doen om alles eruit te halen wat erin zit. “Naar mijn mening moet je verschillende netwerkgroepen een aantal keer persoonlijk bezoeken om erachter te komen waar je de voorkeur aan geeft en wat het beste bij jou past”, zegt Joanne. “Sommige groepen vragen om een contributie en verwachten een aantal zaken van je om lid te mogen blijven. Anderen zijn wat meer ontspannen en factureren alleen per keer en verwachten niks terug van jou als gebruiker.

Joanne merkt op dat het een goede manier is om erachter te komen welke groep het beste bij jou past door aan andere lokale bedrijven, vooral de bedrijven binnen jouw sector, te vragen waar zij netwerken. “Gebruik hierbij ook lokale hashtag uren op sociale media (die van mij is #DorsetHour, en is in gebruik op maandagavond)- het is zeer waarschijnlijk dat netwerkgroepen hun evenementen op deze manier adverteren.”

En hoe zit het met eerder genoemde voorwaarden waarbij een jaarlijkse contributie wordt gevraagd in ruil voor extraatjes, zoals juridische bijstand;  zijn deze de moeite waard om deel aan te nemen? Joanne: “Dit is een persoonlijke keuze en je moet de voor-en nadelen op een rij zetten. Zorg ervoor dat het de moeite waard is.”

“Als je betaalt om de extra’s te krijgen, maar nooit gebruik maakt van de netwerk groep en de evenementen of geen blijvende connecties hebt gelegd of je netwerk hebt uitgebreid, is het dan de contributie waard? “

Een proactieve benadering van netwerken is de sleutel om er echt iets aan te hebben en diegenen die hieraan toegewijd zijn, zien zowel professionele als persoonlijke relaties opbloeien. “Zoals ik eerder zei, is netwerken ook de manier waarop ik mijn eigen supportnetwerk ontwikkel,” zegt Joanne, “Ik heb deze mensen nodig om helder te blijven en om me te inspireren om verder te gaan. Gelukkige, stressvrije personen zijn van groot belang voor een succesvolle, kleine onderneming.

“We kopen van mensen die we mogen, en wat nog belangrijker is, we bevelen mensen die we leuk vinden aan. Dus ga erop uit en praat met mensen.  Zorg ervoor dat anderen je aardig vinden zodat zij positieve dingen over jou weer aan anderen doorgeven. Je weet maar nooit, iemand die jij op deze manier ontmoet heeft misschien wel de juiste connectie die jouw bedrijf weer verder kan laten groeien. “

Online zakelijke supportgroepen

Face-to-face netwerken is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd en vooral in deze ongekende tijden is de noodzaak om via andere kanalen te netwerken essentieel. Gelukkig heeft Joanne door de jaren heen de vruchten kunnen plukken van verscheidene online support groepen. “Twitter is een geweldige manier om met andere bedrijven te netwerken en om mensen te leren kennen vanuit jouw eigen veilige omgeving.  Er is ook een enorme toename geweest in gespecialiseerde en specifieke Facebook groepen, wat geweldige forums zijn om contact te leggen met anderen binnen jouw niche.”

Niet iedereen is de brutale, extroverte persoon die we ons soms voorstellen bij de typische netwerker. “Voor diegenen die het misschien nogal spannend vinden om nieuwe mensen te ontmoeten, is het lid worden van online groepen een geweldige manier om ergens te beginnen. Je kunt connecties leggen en mensen van tevoren leren kennen, wat jou weer helpt om een uiteindelijke ontmoeting met meer vertrouwen aan te gaan. “

Zoals ook bij face-to-face netwerken het geval is, gaat online netwerken vooral om het ontwikkelen van banden en niet zozeer om het verkopen aan individuen. Het vergt oprechte interesse om niet alleen jouw eigen bedrijf te willen doen groeien, maar om ook anderen te willen helpen. Joanne zegt hierover nog: “Zorg ervoor dat je niet simpelweg links deelt naar jouw website en er dan niet meer naar omkijkt; blijf advies, support, hints en tips bieden. Start een conversatie of doe mee aan een gesprek. Dit is van essentieel belang voor succesvol netwerken.”

Zet je eigen zakelijke supportgroep op

Voor diegenen die het moeilijk vinden om een geschikte groep te vinden heeft Joanne het volgende eenvoudige advies: “Als er geen groep is die goed bij jou en je bedrijf past dan begin je er zelf een.”

Toen ze in 2008 een bedrijf in feestartikelen opzette kon Joanne maar moeilijk een groep vinden die aansloot bij haar behoefte. “Er was niks dat bij mijn situatie paste als werkende ouder met kinderen onder de 5 die nog niet naar school gingen. Ik kon niet naar ontbijtbesprekingen om 7 uur ‘s ochtends en ik had geen energie om er na 7 uur ‘s avonds nog op uit te gaan om te netwerken. Ik had een plek nodig waar ik mijn kinderen mee naartoe kon nemen en dus heb ik een eigen groep opgezet.”

Joanne zette zo haar eigen zakelijke supportgroep op en dit heeft haar gebracht naar waar ze vandaag is. “Ik ben momenteel co-host van een groep in Poole en we ontmoeten elkaar maandelijks bij een indoor speeltuin. De kinderen kunnen rondrennen en wij kunnen netwerken; er is ook een maandelijks zakelijk thema en een gastspreker. Deze netwerkgroep voldoet aan mijn behoefte om te netwerken en fungeert tevens als mijn supportgroep. Ik ga er op zowel zakelijk als persoonlijk gebied op vooruit en dit maakt het voor mij de moeite waard om te blijven komen, ook al is het een beetje luidruchtig!”

Meer informatie voor jou als ondernemer lees je onder andere in de volgende artikelen:

Vergeet niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….