Het belang van netwerkgroepen voor kleine bedrijven

Netwerken bieden allerlei zakelijke voordelen. Auteur Joanne Dewberry laat ons zien waarom hulp van buitenaf het verschil kan maken.

31 maart 2020

Voor dit artikel spraken we Joanne Dewberry over het belang van ondersteunende netwerken voor kleine bedrijven, en hoe je je voordeel kunt doen met lokale netwerkgroepen bij het uitbreiden van je eigen netwerk en het ontwikkelen van je bedrijf. Joanne is een zakelijke blogger en auteur van het boek Crafting a Successfull Small Business: Making, Marketing and Merchandising. Op haar blog geeft ze advies aan kleine ondernemingen en ondersteunt ze hen. Daarnaast is Joanne Retail Business Expert voor Sage.

Wat is een zakelijke netwerkgroep?

Een netwerkgroep heeft veel te maken met – zoals het woord al aangeeft – netwerken. Het biedt de mogelijkheid voor professionals en ondernemers om elkaar te ontmoeten, zodat zakelijke relaties opgebouwd kunnen worden. Allerlei ideeën en mogelijkheden worden herkend, gecreëerd en uitgevoerd. Het kan bovendien ook zorgen voor potentiële partners voor toekomstige plannen.

Hoe word je lid van een netwerkgroep?

Jouw bedrijf heeft misschien een specifieke vereniging die de moeite waard is, maar er zijn ook genoeg algemene organisaties die zeer behulpzaam zijn. Deze hebben elk een eigen lidmaatschapsprocedure. De meest populaire zijn:

 Als je een bedrijf wilt starten, moet je je inschrijven in het handelsregister van Kamer van Koophandel. Een registratie bevordert de rechtszekerheid bij het zakendoen. Wanneer je moet inschrijven is afhankelijk van je activiteiten. Aan een inschrijving zit kosten aan verbonden. Lees er hier meer over.

MKB Nederland verbindt ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (0-250 werknemers). Zij hebben twee soorten leden: brancheorganisaties en ondernemingen. Een jaarlidmaatschap kost € 270,- en je krijgt toegang tot diverse voordelen. Zo word je uitgenodigd voor bijeenkomsten met actuele thema’s en toonaangevende sprekers.

Lees hieronder het volledige interview met Joanne.

Welke voordelen kunnen kleine bedrijven verwachten als ze lid worden van dit soort groepen?

Veel kleine bedrijven worden tegenwoordig door individuen vanuit huis gerund, dus de communicatie loopt vaak digitaal. Soms spreek ik niemand tot ik de kinderen van school heb gehaald! We vergeten bijna hoe we in het echt met mensen moeten communiceren.

Door het netwerken heb ik een sterk ondersteunend netwerk opgebouwd voor mijn onderneming. Ik val hierop terug als ik advies, ondersteuning, training of gewoon een luisterend oor nodig heb. Omgekeerd weet mijn netwerk mij ook te vinden als ze me nodig hebben. Op deze manier netwerken maakt het mogelijk om belangrijke vaardigheden te ontwikkelen en kennis en ervaring te delen. Bovendien helpt het bij het reduceren van stress en onrust.

Zijn er bepaalde voorwaarden waaraan ondernemingen moeten voldoen voordat ze lid kunnen worden van bepaalde netwerken?

Er zijn zoveel groepen en netwerken die ondernemers hulp bieden. Iedere groep houdt er een unieke werkwijze op na. Sommige groepen hanteren een lidmaatschapstarief en vragen bepaalde prestaties om lid te mogen blijven.

Andere zijn weer wat relaxter. Zij berekenen bijvoorbeeld alleen kosten op het moment dat je ergens gebruik van maakt, zonder hiervoor iets terug te verwachten van jou als gebruiker. Persoonlijk denk ik dat je een aantal verschillende groepen persoonlijk moet bezoeken, zodat je kunt bepalen welke het beste bij je past.

Vraag lokale bedrijven, vooral bedrijven binnen jouw sector, waar zij netwerken.

Vind je het de moeite waard om mee te doen aan collectieve regelingen met een jaarlijkse financiële bijdrage,  zoals rechtsbijstand?

Dit is een hele persoonlijke keuze en je moet alles goed overwegen met een lijstje  voor-en nadelen. Verzeker jezelf ervan dat het een regeling is die echt de moeite waard is.

Als je een vergoeding betaalt voor bepaalde voordelen, maar nooit gebruik maakt van het netwerk,  de evenementen of als je geen contacten hebt gemaakt, is het jouw geld dan waard?

Heeft onze afhankelijkheid van technologie een negatieve impact gehad op de manier waarop professionals netwerken en contacten leggen?

Technologie is een fantastische tool voor kleine bedrijven, vooral voor drukbezette bedrijven. Technologie maakt het mogelijk om je onderneming overal vandaan te runnen, maar hier zijn ook een aantal negatieve aspecten aan verbonden. Op sommige dagen heb je geen enkel contact met een echt persoon. Je hebt misschien een pitch gepresenteerd aan belangrijke klanten of een grote opdracht binnen gehaald, maar zonder hierbij met een echt persoon te hebben gesproken wordt email al gauw de belangrijkste manier van communicatie. Netwerken is dan een hele handige tool voor het onderhouden en ontwikkelen van interpersoonlijke vaardigheden.

Zoals ik eerder al aangaf, gaat netwerken ook over de manier waarop ik mijn eigen  netwerkgroep ontwikkel. Ik heb bepaalde personen echt nodig om met beide benen op de grond te blijven staan en om geïnspireerd te blijven en mezelf te blijven motiveren. We kopen van mensen die we aardig vinden en, wat nog belangrijker is, we raden mensen aan die we aardig vinden. Je kunt je er dus maar beter voor zorgen dat je mensen blijft ontmoeten en met mensen blijft praten. Zorg ervoor dat mensen je aardig en leuk vinden, zodat zij weer positieve dingen over jou zullen zeggen tegen anderen. Misschien heeft iemand precies de connecties die jij nodig hebt, je weet maar nooit!

Welk advies en tips zou jij bedrijfsleiders willen geven die op zoek zijn naar groepen in hun directe omgeving? Zijn er online bronnen die hierbij zouden kunnen helpen?

Het is eenvoudig: zet je eigen groep op. Als er geen groepen in de buurt zijn die goed bij jou en je bedrijf passen, moet je er gewoon zelf een opzetten.

Toen ik mijn bedrijf in feestbenodigdheden (Charlie Moo’s) in 2008 opzette, werd het me al snel duidelijk dat ik niet alleen met andere kleine ondernemers zoals ik wilde praten, maar dat ik ook dingen wilde leren van anderen.

Er was niks beschikbaar dat precies aansloot op mijn situatie als jonge moeder. Ik kon niet aanwezig zijn bij ontbijtafspraak om 7 uur in de ochtend en ik had geen energie om in de avond naar een borrel te gaan om te netwerken. Ik was op zoek naar een plek waar ik ook mijn kinderen mee naartoe kon nemen, en dus begon ik mijn eigen groep.

Ik  ben momenteel mede organisator van een groep in Poole, Engeland. We ontmoeten elkaar eens per maand bij een speelcentrum voor kinderen. De kinderen kunnen er spelen en wij kunnen netwerken. Zo hebben we iedere maand een zakelijk thema en gastsprekers. Deze  groep sluit aan bij mijn behoefte aan netwerken en vormt tegelijkertijd mijn ondersteuningskader. Wat ik er zakelijk gezien voor terug krijg, maakt dat het de moeite waard is om deel te nemen. Het lawaai neem ik dan maar voor lief!

Veel netwerkgroepen hebben ook een Facebookgroep of pagina. Voor degene die het spannend vindt om zich meteen onder de mensen te begeven, kan het deelnemen aan een online community de perfecte manier zijn om aan het idee te wennen. Je kunt vast connecties leggen en mensen van tevoren leren kennen, waardoor je al wat meer op je gemak bent op het moment dat je elkaar in het echt ontmoet.

Voor ondernemingen die nog worstelen met regelmatig face-to-face netwerken: welke bronnen raad je aan voor mensen die net beginnen met het opbouwen van zakelijke relaties?

Twitter is een goede manier om te netwerken met andere bedrijven en om mensen te leren kennen vanuit je eigen veilige omgeving. Er is ook een opmars in gespecialiseerde en thematische Facebook groepen.  Dit zijn perfecte platforms om je te verbinden met mensen binnen jouw niche.

Net als face-to-face netwerken gaat online netwerken meer over het opbouwen van een band dan iets verkopen. Zorg er dan ook voor dat je niet alleen je bedrijfsinformatie en de link naar je website dropt en vervolgens meteen weer weg gaat; Biedt daadwerkelijk advies, ondersteuning, hints en tips. Begin een gesprek of sluit aan bij een groepje dat al in gesprek is. Dit is echt essentieel als je op succesvolle wijze wilt netwerken.

Voor sceptische bedrijfsleiders: hoe kunnen dit soort meetings worden ingezet om hen ervan te verzekeren dat hun pogingen ook van daadwerkelijke waarde zullen  zijn?

Men zegt wel eens “het gaat er niet om wat je weet, maar om wie je kent”. Ik denk dat dit heel belangrijk is wat zaken betreft. Als je niet netwerkt, dan ontmoet je nooit de mensen die echt de moeite waard zijn. Je eerste contacten zullen misschien nooit iets van je kopen of je diensten nodig hebben, maar ze zullen zeker iemand kennen of mensen ontmoeten die wel zaken met je willen doen.

Een netwerk hebben van mensen met wie je ideeën en problemen kan bespreken, is essentieel voor mijn dagelijkse bezigheden. Wetende dat deze mensen er zijn wanneer je ze nodig hebt, kan de eenzaamheid van een zzp’er helpen verplichten. Gelukkige, stressvrije mensen zijn enorm bevorderlijk voor een succesvol klein bedrijf.

 

Vond je dit een leukl? Vergeet niet de rest om de rest van onze blog- en nieuwsartikelen te bekijken. Of ga voor meer informatie over ons aanbod van zakelijke energie naar de homepage of bel ons vandaag nog op 0800-4297766..

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….