Het belang van welzijn: waarom een werkplek die de juiste ondersteuning biedt essentieel is

Van de eerste indruk tot het vieren van succes, maak van jouw kantoor een plek waardoor jouw team gedurende het hele jaar geïnspireerd wordt.

07 maart 2019

Als er een vriendelijke sfeer heerst binnen een bedrijf, waarbij iedereen betrokken wordt, voelen werknemers zich gewaardeerd en de moeite waard. Op deze manier creëer je een omgeving waar iedereen het meeste uit zichzelf kan halen, onafhankelijk van hun rol binnen het bedrijf. Het zit hem vaak in de kleine dingen, zoals een helpende hand, tijd vrij maken voor een praatje en het verwelkomen van starters. Deze dingen komen de werksfeer allemaal ten goede.

Een positieve werksfeer gaat ook over mentale gezondheid, een onderwerp waarop in steeds mindere mate een taboe  heerst; mensen worden steeds opener waar het gaat om gesprekken omtrent dit onderwerp.

We kijken naar de redenen waarom een ondersteunende werkplek essentieel is als het gaat om het behouden van het welzijn van je werknemers.

Het aanmoedigen van een open, vriendelijke bedrijfscultuur

Sta eens stil bij de sfeer op jouw kantoor: Hebben de werknemers contact onderling en toont iedereen respect voor elkaar binnen elk team? Voordat je op tastbare wijze ondersteuning gaat uitbouwen, is het belangrijk om een cultuur te creëren waarbinnen mensen op hun gemak zijn en zich gewaardeerd voelen- een cultuur die verschillende perspectieven omarmt.

Als er sprake is van een duidelijke hiërarchie binnen jouw bedrijf, overweeg dan om deze verdeling wat te vervagen. Je zult autoriteit behouden, maar werknemers zullen het waarderen als senior personeelsleden toegankelijk en vriendelijk zijn, in plaats van onbereikbaar en gereserveerd. De vertrouwensband die je zo creëert, kan van positieve invloed zijn op je personeel.

Laat je werknemers zich niet afvragen hoe ze het doen; geef ze regelmatig feedback door tussentijdse beoordelingen. Dit zal de communicatielijnen openen en stress verminderen- zelfs als er ruimte is voor verbetering.

Succes vieren als team

Alle lof en positieve feedback die je misschien gewend was op school en diverse opleidingen te ontvangen,  zullen binnen de bedrijfscultuur wat tegen kunnen vallen. Na een lang project of een lastige deadline is er misschien wel niemand die zegt dat je het goed hebt gedaan.

Je waardering tonen als mensen hun best hebben gedaan wordt onderschat, maar zelfs een simpel “dankjewel” kan al veel uitmaken. James Calder, Chief Executive bij Distinct Recruitment zegt hierover “Wij zorgen er altijd voor dat we regelmatig met het hele team bijeenkomen om iedereens’ succesvolle resultaten van die week te vieren- of het nu om kleine of grote zaken gaat- en we zorgen ervoor dat de juiste personen de erkenning ontvangen die ze verdienen.

 “Stress op de werkvloer komt veel voor. En of het nu gaat om een herindeling van het kantoor om meer ruimte te creëren of het verzorgen van gezonde (of ongezonde) snacks om iedereen tevreden te stellen, het gaat om de kleine dingen die voor een open communicatie en algemeen welzijn zorgen, waardoor stress wordt tegen gegaan.”

De eerste indruk is het halve werk

Het beginnen met een nieuwe baan is op zijn zachtst gezegd zenuwslopend. Zorg er dan ook voor dat nieuwkomers meteen goed van start kunnen met een effectief introductie programma. Stuur een dag van tevoren een email naar het hele team zodat iedereen klaar staat om nieuwe gezichten warm te ontvangen en ervoor te zorgen dat zij zich snel thuis zullen voelen.

De ontspannen werksfeer die je hebt gecreëerd zal ook helpen om de overgang naar een nieuwe baan te vergemakkelijken. Het klinkt misschien afgezaagd, maar probeer het zo te zien dat een bedrijf als familie moet aanvoelen- je brengt zoveel tijd door met elkaar, een positieve werkomgeving die een sociaal en ondersteunend netwerk biedt, maakt dat een het werk geen vervelende klus, is maar juist iets om elke ochtend naar uit te kijken, onderweg naar kantoor.

Moedig je personeelsleden aan om hulp te vragen

Als jij je gespannen voelt of een burn-out aan voelt komen, zul je geneigd zijn om hier niet over te praten met collega’s of leidinggevenden, met als gevolg dat je je nog geïsoleerder zult voelen. Een effectief support systeem is dan ook van groot belang. Het blootgeven van dergelijke problemen moet niet gezien worden als een teken van zwakte.

Managementteams dragen de verantwoordelijkheid om begrip te tonen voor dit soort problemen op de werkvloer en ze moeten op tactische wijze reageren op het moment dat mensen hen toevertrouwen met mentale problemen te kampen. Als het nodig is, zorg dan voor redelijke aanpassingen voor werknemers die het moeilijk hebben. Misschien kun je hen flexibele werkuren bieden, of aanbieden hen vanuit huis te laten werken op bepaalde dagen, of hun taken zodanig aanpassen dat alles makkelijker te overzien wordt.

Informatie is essentieel, dus het is belangrijk dat managers en directeuren op de hoogte zijn van mentale gezondheidskwesties zodat zij negatieve houdingen kunnen aanpakken en een sfeer op de werkvloer kunnen creëren waarbinnen een dialoog mogelijk is. Gespecialiseerde trainingen zijn beschikbaar en HR kan ook helpen bij deze zaken. 

Angst mag geen rol spelen

Jouw bedrijfscultuur moet er een zijn waar mensen niet bang zijn om te falen. Als een fout wordt beantwoord met maatregelen dan zullen werknemers mislukkingen associëren met angst, waardoor je een sfeer creëert waar spanning en stress overheersen. Dit kan mensen op verschillende wijze beïnvloeden, maar wees extra alert op de mensen die gevoelig en kwetsbaar zijn wat betreft negatieve denkwijzen. Fouten maken is niet iets om bang voor te zijn, het geeft werknemers juist de kans van hun fouten te leren en dit komt hun ontwikkeling alleen maar ten goede.

Het kost tijd om een bedrijf te versterken, maar investeren in een omgeving waarbinnen mensen zich op hun gemak voelen is echt de moeite waard.

Als je dit een behulpzaam artikel vond vergeet dan niet om de rest van onze blogs te lezen. Je kunt een aantal artikelen vinden via de volgende links: 

Vergeet niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….