Het perfectioneren van je marketingstrategie voor groei

01 maart 2018

Of het nou gaat om het behalen van meer omzet of het vormen van een merkidentiteit, kleine en middelgrote bedrijven moeten de juiste vaardigheden in huis hebben om succesvol te zijn. Door gebruik te maken van het inzicht en de kennis van branchedeskundigen, geven wij start-ups de ins en outs voor het uitbreiden van hun bedrijf.

Deze maand praten we met Helena Murphy, een expert op het gebied van investeringen en groei en met 11 jaar ervaring. Na negen investeringsrondes succesvol te hebben binnengehaald voor zowel haarzelf als voor andere ondernemers, adviseert Helena enkele van de grootste ondernemingen, banken en vier grote accountancy-bedrijven over hoe ze hun startup-versnellers moeten runnen. Met haar website The Guide to Growth, werkt Helena samen met ondernemers aan de beste manier om een duurzaam bedrijf op te bouwen en investeringen binnen te halen.

Hier laat Helena ons zien hoe je de groeimarketingstrategie van je bedrijf kunt aanscherpen en stroomlijnen, door het aanstippen van rendement op investeringen, klantbetrokkenheid en lead-generatie in het proces. 

Schaal en kosten zijn belangrijke prioriteiten voor MKB'ers die hun eerste stappen zetten in de ontwikkeling van een marketingstrategie voor groei. Wat kan een klein bedrijf doen om hun marketingvereisten te verfijnen voor een goed rendement op investeringen (ROI)? Ten eerste zou je moeten vastleggen wat je marketingdoelen zijn en wat je definitie van een goed ROI is. Is het doel van je marketing om meteen een verkoop te realiseren of om een e-mailadres te bemachtigen? Hoeveel is die conversie je waard? De sleutel tot succes voor een goede ROI, ongeacht je marketingkanaal, is dat je moet weten waar je klanten zich bevinden. Je kunt duizenden euro's in Facebookadvertenties steken, maar als je klant niet op Facebook zit, bereikt je boodschap niet het bedoelde publiek.

Zodra je dat eenmaal weet, is het leveren van zoveel mogelijk gratis toegevoegde waarde de sleutel voor succes op de lange termijn. Hoe zorg je ervoor dat je klanten je leuk vinden, kennen en vertrouwen?
Leer je klanten kennen en begrijp hoe je waarde voor hen kunt toevoegen. Tegen welke uitdagingen lopen ze aan waar kun je ze mee helpen? Hoe kun je ze blij maken?

Wat is volgens jou de sleutel voor succes voor MKB'ers die een effectieve marketingstrategie toepassen?
Het succes van je marketingstrategie is volledig afhankelijk van hoe klantgericht en datagestuurd deze is. Het is soms verleidelijk om een marketingstrategie te creëren die gebaseerd is op wat jij denkt dat kan werken jouw bedrijf of om mee te gaan met de laatste marketingtrend.

Een effectieve marketingstrategie is er echter een die gebaseerd is op informatie. Het meten en analyseren van belangrijke graadmeters zoals klantenwervingskanalen en customer lifetime value zal je strategie uiteindelijk winstgevender maken.

In welke marketingkanalen zouden MKB'ers volgens jou moeten investeren, zowel nu als in de toekomst? En heb je marketingvoorspellingen voor de komende 12 maanden die waardevol voor kleine bedrijven kunnen zijn?
Ik denk dat de komende 12 maanden, investeren in een videocontentstrategie en live-streaming de beste optie is. Klanten houden ervan om te communiceren en in contact te staan met de mensen achter het merk. Live-streaming en video openen de deuren van je bedrijf als nooit tevoren. Het stelt je in staat je ervaring en expertise in het vakgebied te tonen en zo waardering en vertrouwen op te bouwen rond jouw product of dienst.  Bij The Guide To Growth, en voor veel van onze klanten, hadden video en live-streaming de hoogste conversiekoers van onze marketinginspanningen.

Welk advies zou je MKB'ers geven voor het meten van de effectiviteit van hun marketinggroeistrategie?
Het is essentieel dat je beschikt over een systeem waarmee je de belangrijkste graadmeters zoals groei van de community, website-bezoekers en conversies consequent kunt volgen en analyseren, bijvoorbeeld Google Analytics . Het systematiseren van dit proces kan worden vergeten en betekent vaak dat het niet wordt gedaan. We adviseren ondernemers om eens per week onderling of met het team een vergadering te houden om hun kerngraadmeters te evalueren en lessen toe te passen. 

Welke vragen moeten MKB'ers zichzelf volgens jou stellen voordat ze hun marketingstrategie bepalen?
Er zijn drie belangrijke vragen die je jezelf zou moeten stellen voordat je je marketingstrategie creëert:

  • Wie is onze meest winstgevende klant?
  • Hoe kunnen we waarde toevoegen voor onze klanten?
  • Wat zijn onze verkoopdoelen en hoeveel klanten en leads hebben we nodig om deze doelen te halen?

Zodra je de antwoorden op deze vragen hebt, zijn er ook een paar belangrijke vragen die je over je klanten zou moeten stellen:

  • Waar brengt onze klant zijn tijd door?
  • Hoe ziet een typische dag in het leven van mijn klant eruit en hoe kunnen we de belangrijke contactmomenten gedurende zijn dag gebruiken om ons merk onder hun aandacht te brengen?

De kunst is vervolgens om het je klant te vragen om te kijken of je aannames kloppen.

Tot op welke hoogte zouden kleine bedrijven moeten focussen op lead-generatie en aantrekken van nieuwe klanten bij het uitwerken hun groeistrategie? Of is het zorgen voor bestaande klanten uiteindelijk belangrijker?
Lead-generatie en klantbehoud zijn even belangrijk bij het ontwerpen van een groeistrategie. Als je te veel tijd bezig bent met lead-generatie en vergeet om je bestaande klanten vast te houden, zal je merken dat je altijd geld in de marketingtrechter moet pompen voor eenmalige, snelle winsten. Dit leidt uiteindelijk tot hoge kosten voor klantenwerving en een lage customer lifetime value; dat is noch winstgevend noch duurzaam.

Natuurlijk zal niet iedereen in staat zijn om nog een keer iets van je te kopen en voor altijd klant te blijven. Echter, probeer je bestaande klanten te behouden met het doel merkambassadeurs van ze te maken. Dan zullen ze voor jou leads genereren door middel van aanbevelingen aan en het doorverwijzen van vrienden, familie en collega's.

Het hebben van een effectieve klantreis wordt steeds belangrijker voor bedrijfsgroei. Welke praktische stappen kunnen MKB'ers zetten om ervoor te zorgen dat hun klantreis tot conversie leidt?
Er zijn vijf stappen om een effectieve klantreis te creëren. Het begint vanaf het moment dat iemand van je bedrijf hoort en het is een doorlopende lus die herhaalaankopen en verwijzingen stimuleert:

Attraction/Groeimarketing - Dit zijn de tactieken die je gebruikt om ervoor te zorgen dat mensen jou weten te vinden. Ze maken nieuwe mensen bewust van jou en jouw merk. Vormen hiervan zijn gastblogs, genoemd worden in podcasts, in de pers, werken met een influencer, online adverteren, spreekgelegenheden en samenwerkingsverbanden.
Betrokkenheid - Bij elke mogelijkheid moet je je klanten een manier bieden om je te benaderen, of dat nou het aanmelden voor e-mailupdates is of interactie met je sociale media.
Koesteren - Dit is waar het grootste deel van de waarde rond jouw merk wordt opgebouwd. Deze fase draait helemaal om het voorlichten van je publiek over wat je doet en om daaromheen waarde op te bouwen.
Mensen uitnodigen om te kopen - Sommige merken zijn zo gefocust op marketing en het vasthouden van hun publiek, dat ze vergeten om ook daadwerkelijk zaken te doen. Aan de andere kant zijn er bedrijven die alleen maar gefocust zijn op het verkopen van hun product of dienst, wat resulteert in lage omzettingen omdat er geen waarde is opgebouwd rondom het product of de dienst. Daarom gebruik ik het volgende regeltje zodra mensen zich in deze fase van de klantreis of sales funnel bevinden: Value, Nurture, Value, Sell. Je kunt deze regel toepassen op je sociale media, je e-mailtrechters en al je marketing.
Je klanten verrassen - Deze stap draait om wat je kunt doen om je klanten te verrassen en tevreden te houden wanneer ze eenmaal binnen zijn. Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen elkaar naar jou doorverwijzen en ze stimuleren om nog een aankoop te doen?

Kun je ons wat tips geven die MKB'ers kunnen gebruiken om een marketingstrategie op te zetten die gericht is op groei?

Als eerste moet je begrijpen wat je definitie van groei is en wat je verkoopdoelen zijn. Hoe ga je je succes meten? Hoe ziet je bedrijf er over 30 dagen uit? Over 90 dagen? Over een jaar?
Ten tweede, maak een planning van de verkoopdoelen per maand en stem je marketingstrategieën daarop af.

Tot slot hebben we een aantal geweldige gratis middelen voor je gecreëerd bij The Guide To Growth waarmee je een groeistrategie voor jouw bedrijf kunt maken. Je kunt hier ons gratis groeiplan-template downloaden en onze ‘wat-te-doen-als’ marketingchecklist vind je hier.

Vond je het leuk om dit artikel te lezen? Vergeet dan niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.



Dit vind je misschien ook interessant….