Hoe eigenaren van MKB-ondernemingen leiderschapsvaardigheden kunnen ontwikkelen

Wil je graag jouw vaardigheden als leider verbeteren om zo betere resultaten voor je onderneming te behalen? Deze handleiding kan je helpen bij je transitie van manager tot leider.

13 november 2020

Welkom bij dit artikel uit de serie waarbij we met experts spreken over actuele akelijke onderwerpen en trends. Onze zakelijke vraag en antwoord sessies zijn ideaal voor kleine ondernemingen die graag willen opschalen, met werkbare tips en advies  variërend van het schrijven van een business plan tot het behouden van een positieve bedrijfscultuur.

In deze editie spreken we met Ros Taylor, CEO van RTC Leadership & Coaching  bij In Touch Group. We hebben het over de manier waarop bedrijfseigenaren hun leiderschapsvaardigheden kunnen ontwikkelen en kunnen ontwikkelen van manager tot leider. Met haar jarenlange ervaring in het helpen van zakelijke professionals bij het ontwikkelen van hun leiderschapsvaardigheden geeft Ros haar essentiële tips voor het verkrijgen van meer vertrouwen en invloed als zakelijke leider.

Hieronder lees je het interview met Ros.

Wat is het verschil tussen een bedrijfseigenaar zijn en een leider zijn? En hoe belangrijk is het om dit onderscheid te erkennen?

Een bedrijfseigenaar is vaak zelf op het idee gekomen van een eigen bedrijf of heeft zichzelf in een franchise ingekocht en runt dit bedrijf zelf.  Hun motivatie is misschien gebaseerd op de wens om onafhankelijk te zijn, om hun stempel op een product of aanbod te drukken en om meer controle te hebben op hun werkende leven. Ze zijn verantwoordelijk voor het hele proces, van sales en marketing tot klantencontact en accounts.  Zij zijn eindverantwoordelijk en ze maken vaak lange dagen om hun bedrijf tot een succes te maken. Ze hebben mogelijk zakelijke investeerders, maar ze zullen ook zelf financieel hebben geïnvesteerd, naast de tijd en inzet die ze in hun beginnende onderneming hebben gestoken.

Een leider binnen een organisatie heeft een andere focus.  Ook zij moeten op tijd leveren, zich waar nodig op de klant richten en weten waar ze het over hebben wat financiën betreft; maar de eindverantwoordelijkheid ligt elders.

Toen ik 80 CEO’s interviewde voor mijn boek “Fast track tot he Top’ was Tim Melville Ross, leider van het Institute of Directors, een van de mensen die ik interviewde. Hij was zich zeer bewust van het verschil tussen bedrijfseigenaren en leiders; zodanig bewust dat hij besloot een business angel te worden (een business angel is iemand die vanuit zakelijk oogpunt investeert in ondernemingen. Doordat hij zelf ondernemer is of is geweest, kan hij jou als ondernemer met raad en daad bijstaan).  Hij vertelde me dat hij moest ervaren wat het was om je eigen geld ergens in te stoppen, om het geld te riskeren voor iets waar je in gelooft. Een business angel riskeert echter niet zijn levensonderhoud, zijn huis en zijn toekomst. Een bedrijfseigenaar doet dit wel.

Moeten eigenaren van kleine ondernemingen überhaupt  leiderschapsvaardigheden ontwikkelen als ze over weinig tot geen personeel beschikken?

Als wij geloven dat leiderschap voornamelijk gaat over het motiveren van een groep mensen om een gezamenlijke doelstelling te behalen binnen een zakelijke setting, dan moet de eigenaar van een kleine onderneming over deze vaardigheden beschikken om om te kunnen gaan met de overvloed aan eisen die aan hun tijd worden gesteld. Vooral als ze een klein aantal personeelsleden in dienst hebben, kunnen leiderschapskwaliteiten hen in staat stellen een groep adviseurs en ondersteuners om hen heen te creëren en die groep het gevoel te geven dat ze bij het bedrijf horen.

De vaardigheden om stakeholders te beïnvloeden en de vaardigheden om de voordelen van een bedrijf te presenteren zijn essentieel om je te onderscheiden binnen een uitdagend aanbod aan klanten: dit hoort allemaal bij leiderschap.

Hoe belangrijk is het voor leiders om hun personeel of team aan te moedigen om zelf ook leiders te worden, zelfs als zij geen leiding geven aan anderen?

Tenzij een leider kan delegeren naar anderen om hem heen, zal groei beperkt blijven. Het opschalen van een onderneming vergt een diversiteit aan verschillende soorten talent om ideeën te produceren, evalueren en implementeren.  Anderen helpen om een leider te zijn binnen hun expertise is een belangrijk kenmerk van een goede bedrijfsleider. Sterker nog, zij zouden moeten willen dat anderen boven hen uitstijgen en diegenen aanmoedigen een stap verder te gaan, hun eigen zakelijke doelstellingen behalen en voor resultaat zorgen. Ze zouden ook mensen moeten aannemen op basis van hun verscheidenheid. Het heeft weinig nut om een team van gelijken samen te stellen.

Toen ik mijn bedrijf opzette, vroeg ik me af waarom personeelsleden vaak binnen een paar maanden vertrokken om hun eigen bedrijf op te zetten. Keken ze naar mij en dachten ze toen “Nou, als zij het kan, kan ik het ook”? Misschien, maar het zal er eerder aan hebben gelegen dat ik mensen aannam die op mij leken: onafhankelijke, ondernemende en gemotiveerde mensen zoals ik.  Nadat de 3e persoon was  vertrokken zag ik het patroon en begon ik psychometrische beoordelingen te gebruiken om op basis van verscheidenheid in plaats van overeenkomsten aan te nemen.

Als het budget beperkt is, welke middelen voor training en ontwikkeling zijn er dan beschikbaar voor bedrijfseigenaren?

Er zijn tegenwoordig veel online trainingen beschikbaar die voordelig en toegankelijk zijn voor iedereen.  Face-to-face is altijd transformatiever, maar als de training meer gericht is op inhoud dan op gedrag, dan is er veel beschikbaar. Kunstmatige intelligentie heeft veel vooruitgang geboekt en kan personeel een chatbot bieden die best practice kan aanmoedigen en samenwerking kan motiveren.

Het Institute of Directors heeft een gevarieerd aanbod aan Leiderschap Masterclasses en online cursussen waarbij bedrijfseigenaren kunnen netwerken, best practice kunnen bespreken en tegelijkertijd nuttige zakelijke contacten kunnen leggen.  Er zijn ook verschillende zakelijke forums waar succesvolle leiders hun succesverhalen delen en motiverende tips en zakelijke inzichten geven. Bij RTC Leiderschap en Coaching bieden we veel leiderschapscursussen en executive coaching aan bedrijfseigenaren. Een groot deel van dit aanbod vindt face-to-face plaats maar bepaalde cursussen zijn online beschikbaar.

Bij het investeren in training en ontwikkeling moet je altijd degenen die hebben deelgenomen vragen om hun inzicht en feedback te delen. Het is ontzettend ontmoedigend om terug te keren na een seminar en erachter te komen dat niemand ook maar een beetje geïnteresseerd is.

Wat zijn volgens jou de meest noodzakelijke kenmerken waarover een eigenaar van een kleine onderneming moet beschikken om op effectieve wijze een team te kunnen managen?

De volgende lijst omvat mijn persoonlijke, met veel moeite verkregen, kenmerken;

  1. Veerkracht is zo voor een leider van een kleine onderneming, omdat de weg naar succes zelden zonder hobbels verloopt. Als je luistert naar degenen die de top al hebben bereikt, beginnen zij meestal niet over de moeilijke tijden of hebben ze ervoor gekozen om deze te vergeten. Omgaan met stress is een belangrijke vaardigheid, omdat de lange dagen je gezondheid in gevaar kunnen brengen. Het is belangrijk dat een leider zichzelf in acht neemt door af en toe een vrije dag te nemen om zo een burn-out te voorkomen. Het ontwikkelen van een bewustzijn van stress bij anderen is cruciaal, aangezien leiders de zorgplicht hebben richting degenen om hen heen.
  2. De behoefte aan zekerheid is misschien geen prioriteit voor een leider van een kleine onderneming, omdat er nu eenmaal geen zekerheden bestaan, maar degenen in jouw team denken hier misschien wel heel anders over. Goed leiderschap omvat het betrekken van je team bij de veranderingen in het bedrijf zonder hen te beangstigen.
  3. Financiële planning is heel belangrijk heb ik door de jaren heen geleerd. Een buffer voor mindere dagen zorgt ervoor dat een zakelijke leider en zijn team ‘s nachts niet wakker hoeven te liggen.
  4. Aanpassingsvermogen is nog een belangrijke vaardigheid omdat het de leider en zijn team de mogelijkheid biedt om te luisteren naar feedback van klanten en zich hieraan aan te passen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de behoefte om te evalueren wat je doet en het besluit hier daadwerkelijk wat mee te doen.
  5. Delegeren kan een uitdaging zijn voor leiders van een kleine onderneming, omdat zij er vanaf het begin bij waren en waarschijnlijk alles beter kunnen dan een nieuwkomer. Het is echter cruciaal voor succes als je een team weet te coachen om te kunnen doen ze doen. Niet delegeren = Niet groeien.
  6. Interpersoonlijke vaardigheden om je team goed te leren kennen is erg belangrijk, niet alleen om de capaciteiten te begrijpen maar ook om erachter te komen welke levensgebeurtenissen een uitdaging vormen aan het thuisfront. Leiders hebben de taak om voor hun werknemers te zorgen.
  7. De behoefte aan doorlopend leren geeft een leider de mogelijkheid om het team nieuwe wegen in te laten slaan, en daarmee de vraag van nieuwe klanten bij te houden. Er is op de hedendaagse markt geen plek voor een onderneming die stil staat.
  8. Tenslotte is het geven van het goede voorbeeld in een kleine onderneming van cruciaal belang, omdat alles wat de zakelijke leider doet zichtbaar is. Als je van je team verlangt dat ze stipt op tijd zijn voor vergaderingen, zorg er dan voor dat je zelf ook niet te laat komt. Hypocrisie wordt opgemerkt en ondermijnt het moreel.

Ondanks een leiderschapspositie is publiek spreken misschien niet iets wat voor leiders natuurlijk aanvoelt. Wat kun je doen om minder sterke kanten te verbeteren?

Ik geloof er heilig in dat iedereen kan presenteren of spreken voor een publiek. Het is een misvatting dat je formeel moet zijn en een geschreven toespraak voorbereid moet hebben; dit staat de mensen ook nog eens tegen. Leiders moeten leren om anekdotes te vertellen over hun leven en hun bedrijf, en gewoon zichzelf te zijn. Ik zou ook willen voorstellen dat je je zelf aanleert hoe je kunt Mind Mappen. Ideeën kunnen snel verzameld worden met een onderwerp in het midden en losse woorden eromheen. Lees Tony Buzan’s boek over Mind Mapping en wees avontuurlijk.

Begin met het stellen van vragen bij kleine bijeenkomsten, stem er daarna mee in om bij een vergadering te spreken, en werk ernaar toe om te spreken op een conferentie. Geniet van de uitdaging.

Van welke uitdagingen en obstakels moeten eigenaren zich bewust zijn bij het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden?

Het grootste struikelblok voor bedrijfseigenaren als leiders is dat ze denken dat ze alles zelf moeten doen. Ze zijn eindverantwoordelijk en dat leidt vaak naar de gewoonte om lange dagen te maken. Ze zien dit als een eervolle kwestie waarbij overwerken gelijk staat aan de overtuiging dat niemand anders goed genoeg of gemotiveerd genoeg is om te doen wat zij doen. En niemand stelt zichzelf natuurlijk als vrijwilliger op, omdat alles al gedaan wordt door de bedrijfseigenaar zelf. Deze cirkel is vaak heel moeilijk te doorbreken, omdat gewoonte, angst en zorgen in de weg staan. Bedrijfseigenaren moeten het risico nemen om hun baby uit handen te geven, maar kunnen dit risico beperken door hun teams goed te coachen.

De eigenaar van een groot aannemersbedrijf betegelde aanvankelijk alle badkamers van zijn projecten zelf, omdat hij er niet op kon vertrouwen dat iemand anders het net zo goed zou kunnen doen als hij zelf. Toen hij eenmaal inzag dat dit de groei van zijn bedrijf in de weg stond, kwam hij met het idee om een school voor tegelzetterij op te zetten zodat hij leerling tegelzetters kon trainen- een veel betere besteding van zijn tijd.

Welke methoden kunnen zakelijke leiders gebruiken om hun succes als leiders te meten en evalueren?

Financiële prestaties en groei worden vaak gebruikt als indicatie van succes, maar leiders kunnen ook andere graadmeters inzetten om inzicht te verkrijgen.

Zij kunnen voorstellen dat het team feedback geeft over hun leiderschapsstijl. Hoe goed zijn zij bijvoorbeeld strategisch gezien, hoe goed weten zij te motiveren, in hoeverre beschikken zij zowel intern als extern over goede communicatieve vaardigheden en op welke gebieden kunnen zij nog verbeteren?

Daarnaast zouden zij klanten om feedback kunnen vragen over de geboden diensten en aspecten die nog verder ontwikkeld zouden kunnen worden.

Wat kunnen zakelijke leiders doen om ervoor te zorgen dat ze hun leiderschapsvaardigheden steeds blijven ontwikkelen?

Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden tot ontwikkeling om leiders te helpen bij te blijven. Je kunt je abonneren op online diensten zoals LinkedIn en Fast Company, of Harvard Business Review en McKinsey updates, om maar een paar bronnen te noemen.  Er gaat echter niks boven netwerken met gelijkgestemde bedrijfseigenaren die elkaar kunnen ondersteunen. Een netwerk van vertrouwenspersonen is een noodzaak voor bedrijfsleiders die in moeilijke tijden een uitlaatklep nodig hebben.

Wij willen Ros graag bedanken voor haar deelname aan deze editie.  Lees ook eens onze andere edities binnen deze serie:

Vergeet niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….