Hoe kom je op goede ideeën? Een gids voor brainstormen op het werk

07 januari 2021

Ongeacht de sector, brainstormen is een cruciaal component op elke werkvloer. Het leidt zowel teams als ondernemingen naar succes, waardoor ze kunnen floreren. Maar lucratieve ideeën zullen vast alleen met veel geluk, per toeval of door goddelijke interventie ontstaan, toch?

Is het niet zo dat de grootste “Eureka” momenten alleen voorbehouden zijn aan de meest briljante personen uit de geschiedenis? Het zijn immers concepten en theorieën ontstaan uit een geniaal intellect waar men toevallig op kwam, toch? 

Verre van dat. Inspiratie komt niet zomaar uit de lucht vallen. Een geweldig idee wordt met de tijd ontwikkeld en gevormd door de nodige voorbereiding en onderzoek. Het is niet zomaar iets dat zonder waarschuwing op je pad komt. De juiste ideeën moeten onder de juiste omstandigheden door de juiste mensen worden gecultiveerd- en dat is waar brainstormen om de hoek komt kijken.

Effectief brainstormen heeft betrouwbare ideeën nodig om goed te werken, en dit krijg je niet door simpelweg een groep mensen bij elkaar te zetten en willekeurige gedachtes uit te wisselen. We bespreken hier wat tips en advies voor het uitvoeren van een brainstormsessie zodat je er zeker van kunt zijn dat je bijeenkomst een nuttige tijdsbesteding is voor iedereen.

De oorsprong van brainstormen

Hoewel brainstormen onlosmakelijk verbonden lijkt met de moderne werkvloer, maakt het al sinds 1948 op verschillende manieren onderdeel uit van zakelijke werkplekken. 1948 was het jaar waarin reclame executive Alex Osborn  Your Creative Power publiceerde; een boek waarin een hoofdstuk aan brainstormen werd gewijd.  Osborn benoemde hierin “het gebruik van het brein om een creatief probleem aan te vliegen- en wel in commandostijl waarbij iedere ‘stormer’ hetzelfde doel aanvalt”.

Osborn publiceerde nog een boek, Applied Imagination, waarbij hij de efficiëntie van brainstormen als groep boven het individueel verzinnen van ideeën plaatste. Osborn beschreef de basis principes van productief brainstormen en benoemde hierbij de volgende zaken:

  • Oordeel niet: ga geen vingers wijzen wanneer slechte ideeën worden gepresenteerd.
  • Ga voor kwantiteit: richt je op de kwantiteit aan ideeën en niet op de kwaliteit.

Hoewel je op de werkvloer vaak hoort dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit, benadrukte Osborn het tegenovergestelde; dit is in lijn met wat we eerder al benoemden: geweldige ideeën komen niet volledig gedefinieerd uit de lucht vallen: er moet aan gesleuteld worden. Niet elk idee zal de moeite waard zijn om verder op in te gaan, maar de goede ideeën moeten worden gecultiveerd en ontwikkeld. De uitdaging is echter om deze principes op een zodanige manier in de praktijk te brengen dat je effectieve en productieve brainstormsessies verkrijgt.

Hoe haal je het meeste uit jouw groepsbrainstormsessie?

  • Vorm teams met veel verscheidenheid

Beperk je niet alleen tot sessies met jouw team of afdeling, kijk ook eens naar de rest van je bedrijf. Het creëren van een groep mensen uit verschillende teams en afdelingen van het bedrijf heeft het voordeel dat je een verscheidenheid aan perspectieven en vaardigheden kunt bieden.

Aan dezelfde projecten werken, het bijwonen van dezelfde meetings en het samenzitten met steeds dezelfde mensen kan leiden tot creatieve stagnatie. Als je nieuwe gezichten introduceert zorg je ervoor dat je sessies geen sleur worden en creëer je een mix van contextuele kennis en nieuwe perspectieven en kun je ervoor zorgen dat groepsdenken niet de overhand krijgt.

  • Probeer brainwriting ook eens

In een groepsbrainstormsessie moet je ervoor waken niet te veel op te gaan in de eerste ideeën die gedeeld worden, anders wordt de rest van de bijeenkomst hierdoor vertroebeld. De eerste ideeën hebben de neiging om alles wat erop volgt onevenredig te beïnvloeden door bij voorbaat al een indruk te geven van hoe de meest gepaste oplossingen eruit zouden moeten zien; hierdoor worden andere suggesties die het team zou kunnen hebben overschaduwd.

Het gevaar van vooroordelen kun je voorkomen door je team te laten brainschrijven. Deelnemers schrijven hun gedachtes op voordat de sessie begint en bespreken daarna wat ze hebben bedacht. Om de omstandigheden zo optimaal mogelijk te maken, kun je de ideeën anoniem op post-its schrijven en op een muur plakken zodat teamleden willekeurig kunnen kiezen. Soms kunnen niet goed voorbereide meetings tot ongeïnspireerde ideeën leiden; door je team vooraf wat tijd te geven kun je ook meteen ongemakkelijke stiltes voorkomen die anders bij dergelijke meetings kan ontstaan.

  • Gebruik de 6-3-5 methode

De 6-3-5 methode is een variatie op het bovenstaande en is een goede manier om je sessies productiever te maken. Het basis principe is dat 6 mensen 3 ideeën verzinnen binnen 5 minuten. Als je sessie een half uur duurt, zijn dat bij elkaar 108 ideeën die een team kan produceren binnen dat halve uur. 6 is het ideale aantal deelnemers, hoewel je het ook met minder teamleden kunt doen- je krijgt dan alleen iets minder ideeën. Meer dan zes deelnemers zorgt er echter voor dat je meeting wat moeilijker wordt om onder controle te houden.

Iedereen krijgt een eigen stuk papier waarop ze binnen 5 minuten 3 ideeën moeten opschrijven. Vervolgens moeten ze hun papiertje naar rechts doorgeven en nog eens 3 ideeën binnen 5 minuten opschrijven. Dit herhaal je totdat ieder papiertje weer terug is bij het begin.

  • Verwerp de slechte ideeën niet meteen

Probeer je sessies zo constructief mogelijk te maken door de slechtste ideeën van je team vanuit een nieuw perspectief te benaderen. Vraag iedereen om hun minst haalbare ideeën op te schrijven en geef ze vervolgens de taak om deze ideeën op de een of andere manier in goede ideeën te veranderen door een belangrijk detail te veranderen of toe te voegen of door het tegenovergestelde van hun voorstel te beschrijven. Dit helpt mensen om creatief te denken als ze vast zitten in een sleur en wie weet krijg je op deze manier ideeën die de moeite waard zijn om verder te ontwikkelen.

Vergeet niet om te evalueren

Onthoud dat brainstormen niet ophoudt aan het einde van de vergadering. Het is belangrijk om kritisch naar de suggesties, voorstellen en ideeën te kijken en dit vergt een andere mindset.  Laat iedereen even afstand nemen en laat ze de volgende dag nog eens naar alle ideeën kijken zodat ze de tijd krijgen om zich aan deze nieuwe aanpak aan te passen.

Stel ondertussen een lijst met criteria op die je kunt gebruiken om ieder idee te beoordelen. Schrijf de ideeën dit het meest toepasselijk zijn op, ideaal gesproken tussen de 3 en 5, en geef een korte omschrijving van ieder criterium, bijvoorbeeld:

Criterium: Time to market

Omschrijving: de waarschijnlijkheid dat het idee binnen 6 maanden wordt uitgevoerd

Probeer vervolgens de volgende aanpak als het gaat om ieders ideeën te evalueren:

  1. Maak een shortlist

Vraag deelnemers om hun top 5 ideeën op te schrijven

  1. Schrijf de shortlist op een flipchart

Schrijf iedereens ideeën op een flipchart. In deze fase is een volgorde in de ideeën niet van belang. Wees hier heel duidelijk over om misverstanden te voorkomen.

  1. Deel de criteria uit

Geef iedere deelnemer de criteria die je eerder had voorbereid, samen met een criteria scorekaart. Laat iedereen alle criteria aan de linkerkant onder elkaar opschrijven en schrijf ieder idee van de flipchart horizontaal bovenaan de kaart.

  1. Geef je ideeën een score op iedere score kaart.

Vraag de deelnemers om elk criterium te beoordelen van 1 tot 5, waarbij 1 heel slecht is en 5 heel goed.

  1. Deel de ideeën met de beste score

Nadat je de scorekaarten hebt verzameld en alle punten bij elkaar hebt opgeteld, kun je de suggesties die het hoogste hebben gescoord met iedereen delen. Bespreek de resultaten met de hoofdpersonen van het project, waaronder de projectmanager en besluitvormer en pas de beoordeling van de criteria aan waar nodig.

We hebben nog meer tips voor je verzameld. Deze artikelen vind je wellicht ook interessant:

Hoe organiseer je boeiende teambuildingactiviteiten?

Effectief netwerken voor bedrijfseigenaren

Hoe kies je de juiste website bouwer voor jouw bedrijf?

Vergeet niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….