Hoe kunnen kleine bedrijven de digitale transformatie het beste aanpakken?

Morgan Norman, CMO bij Copper, biedt kleine bedrijven de benodigde kennis over digitale transformatie.

17 januari 2020

We spreken Morgan Norman, Chief Marketing Officier bij Copper, een cloud CRM-systeem. Morgan bespreekt de voordelen en uitdagingen van digitale transformatie voor kleine bedrijven. Hij analyseert hierbij hoe het op effectieve wijze kan worden geïmplementeerd en hoe het zou moeten worden gemeten.

Kun je ons om te beginnen vertellen wat digitale transformatie precies inhoudt?

Digitale transformatie klinkt eenvoudig. Kort gezegd gaat het over het proces waarbij de overgang wordt gemaakt van fysieke processen naar digitale, meestal online, methodes. Veel banken bieden tegenwoordig bijvoorbeeld de mogelijkheid om een cheque met je telefoon in te scannen zodat je er niet fysiek mee naar een kantoor hoeft. Op dezelfde wijze is het bij tools zoals QuickBooks mogelijk om je administratie te verwerken door het simpelweg fotograferen en uploaden van je bonnetjes in plaats van het invullen van papieren formulieren. De digitale transformatie maakt het leven van de consument een stuk makkelijker, maar het kan voor bedrijfseigenaren juist complex zijn.

Welke voordelen zijn er te noemen voor kleine ondernemingen die willen digitaliseren?

Hoewel je in eerste instantie nogal wat werk zult moeten verzetten, versnelt de digitale transformatie zaken enorm. Je klanten zullen met je kunnen communiceren via e-mail en andere digitale kanalen, in plaats van via de telefoon of via de post. Bovendien zullen ze profiteren van een verbeterde service. Vaak zullen nieuwe, digitale systemen ook automatisering met zich meebrengen- bijvoorbeeld het automatisch invullen van gegevens in een klantenbestand vanuit een e-mail in plaats van dat dit handmatig te moeten doen. Tenslotte kan digitale transformatie ook zorgen voor kostenbesparing op kantoorartikelen. Denk aan papier, inkt en andere kantoorbenodigdheden.  Dit is ook nog eens beter voor het milieu.

Digitale transformatie maakt geautomatiseerde handelingen mogelijk, wat soms als negatief wordt gezien. Op welke manier zouden kleine bedrijven automatisering juist als positief moeten zien?

De meeste negativiteit omtrent automatisering richt zich meestal op de angst dat kunstmatige intelligentie mensenwerk zal vervangen. Bijvoorbeeld, zelfrijdende auto’s die taxichauffeurs vervangen. Het grootste deel van de automatisering die we vandaag de dag zien, neemt echter gewoonweg de rompslomp en de administratie van taken voor de klant of gebruiker weg. Veel ondernemingen zijn al begonnen met digitaliseren, dus het gaat eigenlijk om mee gaan met de tijd en niet zozeer om innoveren. Automatisering omarmen zal het leven van jouw klanten een stuk makkelijker te maken.

Wat kun je doen om medewerking van management te krijgen zodat veranderingen vrijwillig overgenomen zullen worden?

Als je de medewerking van je klanten hebt en je de tijd neemt om de voordelen en kosten duidelijk met het management team te bespreken, dan bevind je je in een goede positie. Veel digitale transformatieprojecten worden opgestart zonder de belangrijkste stakeholders erbij te betrekken, wat in eerste instantie sneller lijkt, maar vervolgens snel problemen oplevert. Dit omdat andere teams hun bedenkingen of hun eigen beoogde doelen en doelstellingen naar voren brengen. Het kan tijdrovend zijn om het management er vanaf het begin bij te betrekken, maar zal je een goede start geven als het project eenmaal klaar is om live te gaan.

Ook de betrokkenheid van medewerkers is belangrijk. Wat kun je doen om hen vanuit hun positie deel uit te laten maken van de veranderingen?

Digitale transformatie kan het leven van jouw medewerkers makkelijker maken, dus het is belangrijk om hen te voorzien van tools die hen kunnen helpen uit te blinken in hun werk. Het betrekken van werknemers vanaf het begin zorgt voor een grotere betrokkenheid en kan ook nieuwe ideeën opleveren.  Iets anders wat je kunt overwegen, is een bottom-up benadering van beslissingen over software. Op die manier zorg je ervoor dat medewerkers zich bezighouden met technologie die voor hen werkt.  

Als het bedrijf een multifunctioneel project wil creëren, wat moet er dan gebeuren om het zo soepel mogelijk te laten verlopen?

Tegen het einde van de planningsfase is het van cruciaal belang om een ‘team check’ te doen om jezelf ervan te verzekeren dat je de juiste teamleden aan boord hebt. Je wilt dit proces niet aangaan zonder iemand die over goede projectmanagementvaardigheden beschikt of zonder iemand die het succes (of uitdagingen) van het project aan het bestuur kan communiceren.

Als het digitale transformatie proces eenmaal van kracht is, welke KPI’s kun je dan meten om ervoor te zorgen dat het project succesvol verloopt en verdere verbeteringen kunnen worden gemaakt?

Statistieken variëren nogal, afhankelijk van het betreffende project. Een aantal belangrijke om te overwegen zijn klanttevredenheid, toename in klanten uitgaven, afname in bedrijfskosten en toegenomen flexibiliteit. Het eerste is van wezenlijk belang en het is cruciaal om met je klanten in contact te blijven, zodat je hun feedback kunt vastleggen en bewust kunt zijn van trends. Dit zal je weer in de gelegenheid stellen om verdere verbeteringen door te voeren.

Wij bedanken Morgan voor zijn inzichtelijke antwoorden.

Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….