Hoe loods je je team door veranderingen?

In de zakenwereld is verandering een lastige factor voor managers: iedereen gaat immers op unieke wijze om met onverwachte wendingen.

28 september 2018

Sommige mensen waarderen de mogelijkheden die verandering met zich mee brengt. Anderen vinden het moeilijk zich aan te passen, vooral als ze het prima naar hun zin hadden met de werkwijze waar ze aan gewend waren. Wat je vaak ziet is dat spanningen, onzekerheid en stress kunnen ontstaan in zulke situaties.

Veranderingen zijn onvermijdelijk en zullen vroeg of laat voorkomen. Maar het is onmogelijk om te voorspellen wanneer veranderingen  precies zullen plaatsvinden. We kunnen nu eenmaal niet in de toekomst kijken, maar je kunt je in de tussentijd wel voorbereiden op wat er mogelijk komen gaat. Hoe beter je bent voorbereid op verandering, hoe makkelijker het zal zijn om in te spelen op gemengde gevoelens en reacties binnen je team. Zo kun je een soepele overgang verzekeren.

We spraken met Daniel Masters, Studie en Ontwikkelingsconsulent, en vroegen hem om tips te delen over het omgaan met veranderingen binnen je team.  

Bekijk eerst de video met Daniel en lees dan de 5 tips die je kunnen helpen bij aanstaande veranderingen.

 

1. Bespreek elke stap

Wees transparant in je communicatie met je team en houd dit vol tijdens elke fase van het proces. Of het nu om het wegnemen van zorgen of het verlagen van stress bij bepaalde werknemers gaat, of over het verklaren  van de redenen voor verandering, of het aanhoren van bedenkingen;  zorg ervoor dat alle communicatielijnen open staan-voor, tijdens en na de veranderingen.

Veel mensen zullen zich afvragen waarom bepaalde veranderingen plaats moeten vinden. Het is aan jou om voor een stabiele werkomgeving  te zorgen door gedurende het proces duidelijk te blijven communiceren.

2. Gebruik het vier-stappen plan

Hieronder vindt je Daniel’s 4-stappenplan dat je zou moeten helpen bij het gerust stellen van je werknemers, zodat ze ervan overtuigd worden dat verandering niet iets is om te vrezen. De 4 stappen zijn:

-Doel - Wat gaat er veranderen en waarom?

-Plan - Hoe wordt de verandering aangepakt en welke hoofdzaken komen we onderweg tegen?

-Mensen - Wat zijn de positieve gevolgen van de veranderingen en hoe kan het team jou ondersteunen?

-Visualiseren - Het proces van verandering kan moeilijk verlopen. Visualiseer het verloop en de voordelen van het proces, zodat iedereen bijna kan ‘zien’  hoe zij zich zullen aanpassen aan de verandering.

3. De verschillende fases van verandering omarmen

Shock, ontkenning, woede, onderhandelen en uitproberen zijn allemaal onderdeel van het proces van verandering, of we het nu willen toegeven of niet.  Per definitie impliceren deze fases dat verandering iets is om te vrezen in plaats van te omarmen.

Als je team gaandeweg tegen het een en ander aanloopt, zullen mensen soms niet zo bereidwillig zijn. Het is dan aan jou om hen de ondersteuning te bieden die zij op dat moment nodig hebben, zodat zij zich zullen realiseren dat het wel goed komt, hoe intimiderend het proces aanvankelijk ook lijkt. Je team zal jou zien als gids; wees er dan ook als ze je nodig hebben.

4. Stimuleer een positieve instelling

Mensen reageren van nature negatief op verandering. Maar soms kan het ook positief uitpakken. Degenen die positief reageren op verandering zorgen voor de juiste team spirit. Gebruik deze positiviteit dan ook en zet deze in tijdens het proces van verandering zodat anderen, die  zich aanvankelijk minder flexibel  opstelden, alsnog van gedachten veranderen.

5. Het vieren van behaalde successen.

Het is belangrijk voor het moraal om mijlpalen te vieren door gedurende het proces alle behaalde successen te erkennen en te benoemen. Kleine succesjes dragen direct bij aan het grotere geheel- dus benadruk deze dan ook.  Het vieren van succes maakt het makkelijker om je team te betrekken en te enthousiasmeren zodra er weer een grote verandering  aan zit te komen. Vieren kun je op verschillende manieren; doormiddel van extraatjes, door tijdens een vergadering lovend te spreken over je team, of door het organiseren van een gezamenlijk etentje of borrel na het werk.

Onthoud dat jouw team het zonder jou niet had gered, en vice versa.  Zorg dan ook dat iedereen zich aan het einde van de rit gewaardeerd voelt.

Vond je het leuk om dit artikel te lezen? Vergeet dan niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….

}