Jason Aldridge van Arrowsmith Engineering.

01 juli 2021

Hoe groeit een bedrijf van idee tot succes? In de doorlopende serie van Gazprom Energy spreken we diegenen die het zelf hebben meegemaakt.

In onze serie, waarin we zakelijke leiders spreken over de ups en downs waarmee ze te maken hebben gehad om te komen waar ze nu zijn, gaan we dit keer in gesprek met Jason Aldridge, Managing Director bij Arrowsmith Engineering.

We spreken Jason over de manieren waarop kleine ondernemingen hun kans op succes kunnen boosten, de eerste uitdagingen waarmee een zakelijke leider te maken krijgt en het toekomstbestendig maken van je bedrijf ten tijde van een wereldwijde pandemie.

 

Kun je ons om te beginnen iets vertellen over je bedrijf? En dan vooral over de geschiedenis en hoe het is veranderd sinds de lancering?

Arrowsmith Engineering is in 1967 opgezet en werkt sinds 1970 met Rolls-Royce en de bredere Aerospace sector. Het was tot 3 jaar geleden een familiebedrijf, maar werd toen onderdeel van Aero Services Global (ASG); een groep met een waarde van 43 miljoen pond, gericht op het ondersteunen van een internationaal klantenbestand door het op innovatieve en efficiente wijze consolideren van hun aero supply chains en het bieden van “waar voor je geld”.

Arrowsmith is gespecialiseerd in precisiedraaien, frezen, rolleren en slijpen en levert onderdelen aan Aerospace Tier 1s. Daarbij wordt gebruik gemaakt van titanium, nikkel, roestvrijstaal, exotisch metaal en speciaal ontworpen plastic in de afwerking van de onderdelen.

De afgelopen 3 jaar verdubbelde het managementteam de omzet naar 7.8 miljoen pond en groeide de export met 996%. Het laatste zorgde ervoor dat het bedrijf winnaar werd van de Queen’s Award International Trade.

Arrowsmith Engineering kreeg onlangs voor het vierde jaar op rij de SC21 Silver Award en wordt erkend door bedrijven als Rolls-Royce worldwide, ITP Spanje, GKN USA, Incora PLC en Meggitt.

 

Groei is ongetwijfeld een van de meest uitdagende aspecten van het runnen van een bedrijf. Voor welke uitdagingen kwam jij te staan als zakelijke leider en welke strategieën paste jij toe om deze het hoofd te bieden?

Arrowsmith is altijd een ontwikkelingsexpert geweest voor de lucht- en ruimtevaartsector, maar toen dat werk eenmaal met succes was voltooid, werd het proces verplaatst naar een leverancier die massaproductie kon leveren. Onze andere hoofdactiviteit omvatte het produceren van ‘onbekende en vreemde’ onderdelen, wat zoveel betekent als het op kleine schaal produceren van niet veel- voorkomende onderdelen die vaak moeilijk te maken zijn.

Ongeveer 6 jaar geleden namen we het strategische besluit om het bedrijfsmodel aan te passen, zodat we in plaats van alleen het ontwikkelingswerk te doen, het onderdeel daadwerkelijk hebben bewezen en vervolgens zijn begonnen met de reguliere volumeproductie.

Dit vereiste investeringen in nieuwe machines/processen en het creëren van een speciale productiefaciliteit. Het was een verstandige beslissing, omdat het ons hielp om onze verkoopcijfers te doen groeien tot iets minder dan 8 miljoen pond, net voor Covid-19.

Verder staan we op het punt om een formeel samenwerkingsverband aan te gaan met een gespecialiseerd Indisch productiebedrijf om goede producten tegen lage kosten te kunnen bieden.

In hoeverre zijn externe factoren (zoals veranderende trends, het financiële klimaat) door de jaren heen van invloed geweest op jullie bedijf?

Er is niet veel wat we als sector hadden kunnen doen om onszelf voor te bereiden op Covid-19; het kwam uit het niets en omvatte, in tegenstelling tot andere economische schokken, zo’n beetje elke sector die je maar kunt bedenken.

We moesten ons bedrijf managen en tegelijkertijd ongekende maatregelen treffen om onderling afstand te kunnen bewaren. Dit was een moeilijke taak voor veel bedrijven en sectoren, maar het is extra moeilijk voor wat betreft het productieproces, waar mensen soms per twee moeten werken of met machines die dicht op elkaar staan.

Ondanks dat 25% van het personeel in zelf-isolatie zat, kon het bedrijf meteen reageren op de nationale vraag naar meer ventilatoren, door een toegewijd team op te zetten om het prototype en de productie onderdelen voor de Smiths ventilatorlijn te produceren.

In totaal werden hiervoor meer dan 60.000 onderdelen geleverd en werd er nog een order binnengehaald om prototype onderdelen te produceren voor een geheel nieuw type ventilator.

Arrowsmith Engineering is een grote voorstander van het raadplegen van externe academische kennis en werkt samen met het Manufacturing Technology Centre (MTC), de Warwich Manufacturing Group en de Midlands Aerospace Alliance (DRAMA, NATEP, Innovate UK) aan onderzoeksprojecten en aan stageprogramma’s en leerwerkplekken met de Conventry University en MTC.

Wat ik verder nog wil benadrukken is dat automatisering van essentieel belang is- onze nieuwe Cobot cell was een groot succes en zal een grote rol blijven spelen als volumes toenemen.

In het verlengde daarvan: hoe heeft de COVID-19 pandemie de bedrijfsvoering beïnvloed?  Welke nieuwe activiteiten heeft het gestimuleerd binnen de organisatie?

De volumes zijn met 43% afgenomen en dit is na 3 jaar onophoudelijke groei moeilijk te managen. Automatisering is niet meer rendabel bij de introductie van nieuwe producten en dalende orders; zelfs de Cobot is met verlof.

We hebben geprobeerd zoveel mogelijk uit de downtime te halen als mogelijk was en hebben verbeteringen aangebracht aan de 5S en TPM (Totaal Preventief Onderhoud)en de fabriek  grondig schoongemaakt.

Kun je drie lessen benoemen die jij in jouw tijd als zakelijke leider hebt geleerd? En hoe hebben deze lessen jouw rol als manager en eigenaar beïnvloed?

Ik heb er vier! De meest waardevolle lessen zijn:

  • Gebruik wat je voor handen hebt en wat beschikbaar is aan externe support, academische kennis, fondsen en subsidies. De meeste ondersteuning die wij hebben gekregen kwam uit onze directe omgeving.
  • Investeer in trainingen. Het steeds verder ontwikkelen van in-huis vaardigheden en het introduceren van stagiaires en net afgestudeerden geeft je een constante flow aan jong talent, inzichten en kennis. En dit is van essentieel belang.
  • De productiesector heeft meer vrouwen nodig en wij bekijken ook actief allerlei mogelijkheden om meer vrouwen geïnteresseerd te krijgen in een carrière in de industrie.
  • Blijf je financiën de baas. Breng maandelijks je budget in balans en zorg voor een plan voor allerlei scenario’s.

Gezonde bedrijfsgroei is vaak afhankelijk van verschillende factoren. Welke facetten hebben volgens jou de groei binnen jouw organisatie het meest bevorderd? En wat zouden kleine ondernemingen moeten verbeteren en ontwikkelen om hun kansen op succes zo groot mogelijk te maken?

Een nieuw managementteam dat over een periode van een aantal jaar is opgebouwd is van groot belang geweest.  Dit proces omvatte onder andere organische promoties en de introductie van managers die zich al bewezen hadden onder klanten en concurrenten in dezelfde sector.

Wij waren ook een van de eersten die het SC21 programma toepasten; een initiatief ter verbetering van de toeleveringsketen van wereldklasse voor de lucht- en ruimtevaart- en defensiesector. Dit geeft kleine ondernemingen een goed kader om naar te streven wat betreft top kwaliteit en uitstekende service.

Ook hebben wij de Silver award de afgelopen 4 jaar weten te behouden en dit illustreert alle verbeteringen die we hebben aangebracht.

Welk advies zou je willen geven aan andere zakelijke leiders die hun onderneming willen doen groeien?

Omring je met een team bestaande uit mensen die goed zijn in wat ze doen, maar zorg er tegelijkertijd voor dat de processen die de onderneming draaiende houden stabiel zijn en niet persoonsafhankelijk.

Wij danken Jason voor zijn bijdrage aan dit artikel.

Vond je dit interessant? Vergeet niet de rest om de rest van onze blog- en nieuwsartikelen te bekijken. Deze blogs over zakelijke groei vind je misschien ook interessant:

Of ga voor meer informatie over ons aanbod van zakelijke energie naar de homepage of bel ons vandaag nog op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….