Jason Tassie, medeoprichter en directeur van Know Your Money vertelt over zakelijke groei

Ben je op zoek naar advies over hoe je je onderneming verder kunt laten groeien? Met de verschillende blogs van Gazprom Energy kun je het een en ander opsteken van experts met de juiste kennis en ervaring.

14 september 2020

Jason Tassie, mede oprichter en directeur van Know Your Money

Ben je op zoek naar advies over hoe je je onderneming verder kunt laten groeien? Met de verschillende blogs van Gazprom Energy kun je het een en ander opsteken van experts met de juiste kennis en ervaring.

Dit is het derde deel van onze serie waarin we zakelijke leiders spreken over hoe zij omgingen met uitdagingen en tegenslagen op hun weg naar groei en succes. Deze artikelen zijn op maat gemaakt voor startende ondernemingen.

Deze keer spreken we Jason Tassie, mede oprichter en directeur van Know Your Money. Know Your Money bestaat sinds 2004 and is sindsdien uitgegroeid tot een grote speler op de markt waar je niet meer omheen kunt; begonnen als parttime onderneming en nu ontwikkeld tot een bedrijf met daadwerkelijke zakelijke invloed.Tegenwoordig een team van 19 mensen met behoorlijke referenties op hun naam; lees hier hoe Jason Know Your Money heeft doen groeien en het heeft ontwikkeld tot wat het nu is.

Zou je ons om te beginnen iets kunnen vertellen over je bedrijf? En dan vooral over de geschiedenis ervan en hoe het is veranderd sinds de lancering?

We lanceerden in 2004 Know Your Money, een financiële vergelijkingswebsite, als parttime onderneming met een credit card met een limiet van 5000 pond als eerste investering.  In 2017 hadden we het geluk om op de Sunday Times Top 100 lijst van snelst groeiende technologie bedrijven van de UK te komen, en zagen we een driejarige omzet groei van meer dan 200% (van 2.7 m. in 2014 tot 8.3 m. in 2017).

De eerste twee jaar runden de drie oprichters het bedrijf parttime in de avonden, alvorens de onderneming in een periode van tien jaar organisch groeide. Tegenwoordig bestaat ons bedrijf uit 19 man, en hebben we een maandelijkse omzet van 1 miljoen met een klantenbestand van meer dan 450.000 maandelijkse bezoekers.  

Groei is ongetwijfeld een van de meest uitdagende aspecten van het runnen van een bedrijf. Met welke uitdagingen kreeg jij als zakelijke leider te maken en welke strategieën paste jij toe om deze het hoofd te bieden?

De financiële vergelijkingsmarkt is sinds 2004 drastisch veranderd, maar ik geloof dat onze flexibele houding ten opzichte van de veranderingen in de markt en regelgeving de sleutel tot onze voortdurende groei is geweest.

Of het nu gaat om nieuwe productinnovaties, nieuwe digitale marketing technieken of opkomende kansen; we hebben een flexibel bedrijf gecreëerd dat snel reageert op zulke kansen. Hierdoor was het mogelijk voor Know Your Money om door te dringen op de financiële vergelijkingsmarkt en te concurreren met de grote namen binnen de digitale markt.

Zakelijke leiders moeten een omgeving creëren waarbinnen het team de mogelijkheid heeft om snel beslissingen te nemen en de medewerkers in staat stelt op kansen te reageren.

In hoeverre zijn  externe factoren (zoals veranderende trends, het financiële landschap) door de jaren heen van invloed geweest op jouw bedrijf ? En wat kunnen ondernemingen doen om zichzelf  toekomstbestendig te maken voor dit soort marginale veranderingen?

Markt- en regelgevingsfactoren zullen altijd van grote invloed zijn op de financiële vergelijkingsmarkt. Een goed voorbeeld hiervan is de daling van de rentetarieven in de nasleep van de financiële crisis. We moesten snel omschakelen van een sterk  spaar-en investeringskanaal naar het bieden van een vergelijkingsservice op het gebied van leningen en hypotheken die profiteerden van de lagere rentepercentages.

Regelgeving verandert voortdurend wat betreft financiële producten en hoe deze worden geadverteerd binnen een steeds veranderende digitale markt. Ervoor zorgen dat je over de juiste vaardigheden en de juiste cultuur binnen het bedrijf als geheel beschikt om deze veranderingen te begrijpen, beoordelen en implementeren is van essentieel belang.

Het landschap voor bancaire- en financiële diensten is op hoog tempo aan het veranderen, aangezien fintech bedrijven nieuwe wegen creëren voor klanten en bedrijven om toegang te bieden tot financiële producten. Het kiezen van het juiste moment om deze nieuwe technologische ontwikkelingen te omarmen is van essentieel belang voor het slagen van een kleine onderneming.

Dat gezegd hebbende zullen ondernemingen altijd externe marktinvloeden tegenkomen waar ze geen invloed op kunnen uitoefenen. Om dit soort uitdagingen het hoofd te kunnen bieden is het belangrijk om een team en een workflow te ontwikkelen die beiden gewend zijn om snel op veranderingen te reageren.

Kun je 3 lessen beschrijven die je als zakelijke leider hebt geleerd? En hoe hebben deze lessen je eigen rol als manager en eigenaar beïnvloed?

Ik heb geleerd dat luisteren naar en leren van iedereen binnen het bedrijf heel belangrijk is; het zorgt ervoor dat het team betrokken blijft. Oprichters zullen een bedrijf opzetten met bepaalde kernvaardigheden, maar om te groeien en te ontwikkelen moet je advies aannemen en leren van iedereen om je heen, binnen hun expertise.

Het delegeren van verantwoordelijkheden en controle is heel moeilijk voor een oprichter, maar het is cruciaal als je wilt dat het bedrijf verder groeit. Mensen de mogelijkheid geven om beslissingen te nemen en hen de vrijheid geven om dingen uit te proberen en fouten te maken is hierbij essentieel.

Wees ook niet bang om naar succesvolle concurrenten te kijken voor inspiratie; leer van hun succes en probeer er dan op voort te borduren. Je hoeft niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden als je met een nieuw idee begint. Steeds je producten, prestaties en klantenervaring vergelijken met de concurrent is geen slechte zaak. Maar wees wel bereid om gedegen onderzoek te doen om zo met een beter voorstel te komen dan hetgeen al beschikbaar is op de markt.

Gezonde bedrijfsgroei is vaak afhankelijk van verschillende factoren. Welke zakelijke facetten hebben volgens jou de groei van jouw bedrijf het meest bevorderd? En wat zouden kleine ondernemingen moeten verbeteren/ontwikkelen  om hun kans op succes zo groot mogelijk te maken?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Wij zijn een zelf-gefinancierd bedrijf en groeien door de winst die we zelf maken. Hoewel deze aanpak beperkingen kent, hebben we verder kunnen groeien met een meer gestructureerde aanpak. Het uitgeven van je eigen geld zorgt ervoor dat je extreem eerlijk en gefocust blijft wat betreft risico’s en je creëert zo een stabiele groeicurve in plaats van het hoge pieken en diepe dalen effect.

Een ervaren en gemotiveerd team met een goede bedrijfscultuur is voor ieder bedrijf noodzakelijk om succesvol te kunnen zijn. Dat is makkelijk gezegd en geschreven, maar de juiste mensen op de juiste posities zorgen er nu eenmaal voor dat je sneller kunt werken en meer kunt bereiken als bedrijf.

De mogelijkheid om kansen te herkennen en deze snel te grijpen is essentieel voor ieder bedrijf, maar het is een prioriteit voor kleine ondernemingen die meestal te maken krijgen met forse concurrentie van grote corporaties. Snel kunnen handelen is je grote voorsprong- je moet alleen de juiste kansen kunnen herkennen.

Wat is het belangrijkste advies dat je zou willen geven aan andere zakelijke leiders die hun onderneming willen zien groeien?

Het is van vitaal belang om gefocust te blijven op de kernwaarden en drijfveren die succesvol bleken voor jouw onderneming- laat je niet afleiden! Problemen kunnen ontstaan als je operationeel te snel te veel wilt bereiken na je eerste succes. Tenslotte kan het zeer nuttig zijn om te luisteren naar diegene die het allemaal al eens heeft gezien en gedaan.

Als je morgen een nieuwe onderneming zou opzetten, wat zou je dan anders doen en waarom?

Ik zou een meer ontspannen benadering aannemen wat risico’s betreft en ik zou de onderneming sneller proberen op te schalen, maar dit komt door de ervaring die ik de afgelopen 10 jaar heb opgedaan. Het is moeilijk en riskant om dit vanaf het begin te doen, als er verschillende signalen zijn wat betreft opschalen en investeringen; het gaat om de juiste keuzes maken op het juiste moment.

Ik zou zeker sneller investeren in ervaren personeel, om zo groei te stimuleren zodra de cijfers het toelaten.

Wij willen Jason graag bedanken voor zijn tijd en bijdrage.

Vond je dit interessant? Vergeet niet de rest om de rest van onze blog- en nieuwsartikelen te bekijken. Deze blogs vind je misschien ook interessant:

Of ga voor meer informatie over ons aanbod van zakelijke energie naar de homepage of bel ons vandaag nog op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….