Jon Welshman, oprichter van Nature’s Healthbox

Hoe kun je als bedrijf blijven groeien? Gazprom Energy praat met bedrijfsleiders over de uitdagingen en beloningen van bedrijfsgroei.

11 december 2020

In deze editie uit onze serie, waarin we bedrijfsleiders spreken over hoe zij zijn gekomen waar ze nu zijn, spreken we met Jon Welshman, oprichter van Nature’s Healthbox. Jon sprak met ons over het familiebedrijf in Brighton dat  gericht is op gezondheid, en vertelde ons over het begin van het bedrijf, de uitdagingen van het runnen van een onderneming en over de effecten van Covid-19.

Kun je ons om te beginnen wat vertellen over je bedrijf?

Nature’s Health Box is een familiebedrijf dat is gericht op gezondheid en ligt in Brighton; hiervandaan versturen wij gezondheids- en beautyproducten naar het hele land. De website werd op 10 Januari 2013 gelanceerd, een tijd waarin we voor wat betreft website bezoekers afhankelijk waren van Google Adwords en Facebook.

Aanvankelijk scoorden we heel hoog op glutenvrije producten en kokosolie. Ons productaanbod groeide gaandeweg drastisch en breidde zich uit naar verschillende gebieden, omdat we het erg leuk vonden om voortdurend te experimenteren.

Groei is een van de meest uitdagende aspecten van het runnen van een onderneming. Met welke uitdagingen kreeg jij te maken als bedrijfsleider en welke strategieën heb je gebruikt om deze het hoofd te bieden?

Na verloop van tijd werd het moeilijk om te groeien binnen ons productenaanbod. We hebben de beslissing genomen om uit te breiden naar nieuwe, opkomende gebieden, zodat we al vroeg voet tussen de deur konden krijgen. Zo leerden we over CBD en hoe CBD-olie elk jaar voor dubbele verkoopcijfers zorgde in de UK toen de wetgeving begon te versoepelen.

We besloten om een significant deel van onze tijd en middelen te investeren in het opzetten van een speciaal gedeelte op onze website, specifiek gericht op CBD-olie, gummies, crèmes en nog meer producten. Tegenwoordig zorgen CBD-producten voor 42% van onze verkoopcijfers! We willen ons bedrijf natuurlijk niet in een hokje stoppen, wat betekent dat we ook kijken naar andere gebieden en mogelijke opties om te groeien en weer uit te breiden, maar de focus op CBD heeft zeker zijn vruchten afgeworpen.

Tot op welke hoogte hebben externe factoren jullie onderneming beïnvloed gedurende de jaren? Wat kunnen bedrijven doen om zichzelf toekomstbestendig te maken voor dit soort perifere verschuivingen?

Externe veranderingen zijn van zeer grote invloed geweest op onze verkoopcijfers, maar als je over een met zorg uitgezocht productaanbod beschikt dan kan een daling bij het ene product gecompenseerd worden door een stijging bij een ander product. Toen de lockdown bijvoorbeeld net werd ingezet, zagen we de verkoop van proteïne poeder en vitaminen zo goed als verdwijnen. Tegelijkertijd zagen we echter een enorme toename in de verkoop van Nasaleze, Antibacteriële-en Virus Bescherming; van 2 naar 267 aankopen in Maart. Half April waren we volledig door onze voorraad heen!

Nog een factor is Google Updates. Een aantal andere bedrijven binnen onze sector werd beïnvloed door de Medic Update; YMYL (Your Money Your Life) websites werden hierdoor beïnvloed en raakten als gevolg een groot deel van hun ranking en daarmee verkeer en verkoop vanuit Google kwijt. Wij hebben er altijd voor gekozen om op de lange termijn te werken met SEO; door de nadruk te leggen op PR van hoge kwaliteit, het schrijven van diepgaande content en door vooral niet klakkeloos de laatste trend of truc te volgen. Dit heeft ons geholpen om met iedere update mee te kunnen blijven bewegen terwijl anderen door deze updates juist moeilijke periodes doormaakten.

Hoe is de COVID-19 pandemie van invloed geweest op jullie zakelijke operatie? Tot welke nieuwe activiteiten heeft het geleid binnen de organisatie?

De toegenomen verkoop van bepaalde producten maakte het moeilijk om de enorme vraag bij te houden. Wij zijn een klein familiebedrijf dus we moesten een aantal andere producten tijdelijk van de website halen om alle sales bij te kunnen houden en alles tijdig naar onze klanten te kunnen sturen, zodat ze niet weken op hun bestelling moesten wachten. We hebben ook een duidelijke banner op onze homepage toegevoegd om klanten te laten weten dat er mogelijk wat vertraging in de levering van producten voor zou kunnen komen.

Kun je 3 lessen benoemen die je tijdens jouw tijd als bedrijfsleider hebt geleerd? Hoe zijn deze van invloed geweest  op jouw rol als manager en eigenaar?

  1. Investeer in de juiste mensen en delegeer taken die niet binnen jouw vaardigheden vallen- het is beter om tijd te besteden aan de taken waar jij beter in bent dan tijd te verspillen aan het uitzoeken hoe je een video het beste kunt editen of hoe je je financiële administratie het beste bij kunt houden als iemand anders dit voor jou kan doen.

  2. Kijk altijd vooruit. We zouden op onze louweren kunnen rusten met onze CBD-verkopen, maar we kijken altijd naar welke andere cannabinoïden de volgende hit zullen worden; we spenderen momenteel een groot deel van onze tijd aan het onderzoeken van CBG-olie, waarvan we verwachten dat het binnen 2-3 jaar een grote hit zal worden.

  3. Het heeft geen zin om de kantjes ervan af te lopen. Je zou een artikel van 500 woorden kunnen schrijven en hiermee een aantal maanden bovenaan de ranking kunnen staan, maar dan komt iemand anders die beter scoort en zak jij in de lijsten. Dus waarom zou je niet content van hoge kwaliteit produceren, waarin je diep ingaat op de intentie van de zoekers, je alle aspecten betrekt en uitzoekt hoe je het vertrouwen bij een potentiële klant kunt opbouwen? En dit gaat niet alleen op voor content projecten; dit slaat op alle aspecten van je werk.

Een gezonde bedrijfsgroei is vaak afhankelijk van verschillende factoren. Welke zakelijke aspecten hebben volgens jou de groei binnen jouw organisatie het meest bevorderd? En wat zouden kleine ondernemingen moeten verbeteren en ontwikkelen om hun kans op succes te vergroten?

We hebben in de zomer van 2019 meer tijd en toewijding geïnvesteerd in SEO en hierdoor is ons website verkeer aanzienlijk toegenomen.

In 2018 hadden we 210,000 bezoekers en in 2019 al 309,000, een groei van 47%; de omzet was ook evenredig aan deze groei. Ondanks de moeilijkheden dit jaar zitten we momenteel 51% hoger ten opzichte van vorig jaar, een aanzienlijke exponentiele groei.

We zijn het afgelopen jaar ook genoemd in aan groot aantal invloedrijke publicaties, waaronder Metro, Cosmopolitan, MSN, Unilad, Netdoctor, Yahoo, Women’s Health mag, Daily Mail, Heart FM, GoodToKnow, Mirror, Female First, Hello Magazine en the Independent, om er een paar te noemen. Dit is een aanzienlijk niveau hoger dan een aantal van onze veel grotere concurrenten.

Als een online bedrijf succesvol wil zijn, moeten ze investeren in een aantal zaken: het vergroten van de pagina snelheid, het verbeteren van de gebruikerservaring, het zorgen voor een snelle en natuurlijke navigatie door de website en de aankooptrechter, het vertrouwen in het merk en in een uitstekende klantenservice. De eerste stap is om uw website onder de aandacht van klanten te brengen, maar het heeft allemaal geen zin als u geen band met de bezoeker opbouwt.

Wat zou je andere bedrijfsleiders die hun bedrijf willen laten groeien adviseren?

Probeer het niet te overhaasten; er is tijd voor nodig. Investeer in de juiste mensen en ontwikkel een langetermijnstrategie met regelmatige deadlines om het team op schema te houden.

We willen Jon bedanken voor zijn bijdrage aan deze editie. Ben je op zoek naar meer inzichten en advies? Kijk dan ook eens naar onze andere artikelen:

William Forshaw, CEO en Founder van Maxwell-Scott
Jason Tassie, Co-Founder en Director van Know Your Money
William Crawford, mede oprichter van Concrete Canvas

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….