Marketing voor de kleine ondernemer: alles wat je moet weten

10 december 2019

In de beginfase van elke kleine onderneming kan het idee van marketing de nieuwe ondernemer nogal overvallen. Je moet aan zoveel dingen denken, waaronder alle verschillende platformen en media, producten en doelgroepen. Hierdoor kan het voor ondernemers moeilijk zijn om te bepalen waar ze het beste kunnen beginnen.  

Bovendien is er in de beginfase misschien nog niet veel budget voor een marketingstrategie. Dit biedt marketingmanagers van kleine ondernemingen echter wel de kans om hun campagnes creatief aan te pakken.

Hoewel kleine bedrijven niet over hetzelfde budget beschikken als grote bedrijven, kunnen zij zich toch onderscheiden en de beschikbare mogelijkheden in hun voordeel gebruiken. Bij een beginnende onderneming gaat het vooral om opvallen.  Deze handleiding biedt een basis voor beginnende ondernemingen en start-ups. Van het creëren van doelen tot de tactieken en kanalen die je kunt gebruiken om jouw bedrijf te laten groeien.

 

Het vaststellen van je marketingdoelstellingen

Het is niet genoeg om simpelweg jouw marketingactiviteiten op een lijn te brengen met de doelstellingen van je onderneming. Een kleine onderneming moet definiëren wat het doet op marketinggebied op basis van de doelen die het wil bereiken.

  • SMART Doelstellingen

Als je meetbare en realistische doelstellingen wilt formuleren of een marketingstrategie wilt realiseren, dan is het SMART-principe een goede methode om mee te beginnen. De doelstellingen moeten specifiek, meetbaar, haalbaar, en realistisch zijn. Bovendien moet het binnen een bepaald tijdsbestek plaatsvinden. Zelfs als je doelstellingen veranderen, zouden deze principes globaal hetzelfde moeten blijven zodat je op schema kunt blijven, mocht je de focus verliezen. Het SMART-principe is op de volgende principes gebaseerd:

  • Specifiek: Wat moet waargemaakt worden, door wie, waar, wanneer en waarom?
  • Meetbaar: Zit je op de goede weg om je doelstellingen te bereiken? Het in kaart brengen van tussentijdse mijlpalen helpt je hierbij. Bijvoorbeeld door de doelstelling deels in getallen en percentages uit te drukken.
  • Haalbaar: Zijn jouw doelstellingen realistisch te noemen? Verzeker jezelf ervan dat ze haalbaar zijn op het moment dat je ze vaststelt; op die manier is het waarschijnlijker dat je ze ook zult behalen.
  • Relevant: Hoe sluiten jouw doelstellingen aan bij het bedrijf? Het is belangrijk om het verband tussen jouw doelstelling en je missie te begrijpen.
  • Tijdsgebonden: Welk tijdsbestek wil je aan je doelstellingen hangen?
  • Verschillende marketingdoelstellingen

Bij het bepalen van de juiste marketingstrategie moet je alle opties in overweging nemen voor wat betreft de verschillende vormen van marketingdoelstellingen. De vier hoofdvormen van marketingdoelstellingen zijn:

  • Een winstgevende doelstelling die de verwachte inkomsten vaststelt op basis van je promotionele strategie.
  • Een marktaandeel doelstelling die vaststelt hoeveel van de markt je wilt winnen.
  • Een promotionele doelstelling die erop uit is om het gewenste niveau van product en service bewustzijn van het bedrijf vast te stellen.
  • Een groei doelstelling bepaalt de huidige omvang van je bedrijf en hoeveel groei realistisch is.

Er zijn natuurlijk factoren die zullen bepalen op welke manier een bedrijf haar strategie zal bepalen. Van ROI tot het genereren van nieuwe klanten; we spraken hierover met investering- en groei expert Helena Murphy.

 

De moderne marketingmix toegelicht

De bekende marketingmix zoals gecreëerd in de jaren 50 van de vorige eeuw, is nog steeds relevant. Het model geeft richting aan de marketingstrategie. Elk aspect is dan ook belangrijk om de gehele strategie te laten slagen. De marketingmix vormt een belangrijk onderdeel van het marketingplan. Bovendien is dit model nog steeds populair, omdat het kan worden aangepast aan opkomende innovaties en andere marketingaspecten die met de tijd zijn veranderd.

  • De vier P’s

Prijs:  de prijs van een product of dienst kan van grote invloed zijn op de marketingstrategie van een bedrijf. Het is belangrijk dat de door de klant gepercipieerde waarde van een bepaald product in overweging wordt genomen. Een lage prijs zorgt ervoor dat meer klanten het product zullen kopen, maar het moet tegelijkertijd zodanig geprijsd worden dat de productiekosten gedekt zijn en een winstmarge veilig gesteld wordt om het bedrijf op de lange termijn te helpen.

Tegelijkertijd kan een lage prijs de klant ervan weerhouden bepaalde producten of diensten te kopen.  De lage prijs kan immers suggereren dat de producten/diensten van lage kwaliteit zijn.

Product:   als je het product op de markt brengt, moet je op de hoogte zijn van eventuele uitdagingen of problemen van klanten. Daarom moet je altijd rekening houden met de levenscyclus van het product. Een gebrek aan zorg op bepaalde punten kan later zorgen voor problemen.

Promotie:  hoe pak je de promotie van een product aan? Opties zoals verkoop bevorderende acties promoties, public relations, TV- en internetadvertenties en geprinte media zijn allemaal beschikbaar, maar een kleine onderneming bevindt zich misschien niet in de positie om van al deze dingen gebruik te maken. We komen later nog terug op de methodes die kleine bedrijven kunnen inzetten om zichzelf te vermarkten.

Plaats:  Simpel gezegd, waar wordt het product verkocht aan de klant?

Soms worden deze vier P’s nog verder aangevuld met de volgende drie aspecten:

Physical evidence (fysiek bewijs): bewijs dat een bepaalde dienst is verleend of product is geleverd.  Dit kan de verpakking van een product zijn of een bewijs van levering. De meeste ondernemingen hebben een vorm van tastbaar, fysiek bewijs.

Personeel: welke personeelsleden hebben aan een product of dienst gewerkt en hoe goed hebben zij hun functie vervuld tijdens de productcyclus?

Proces: het proces gaat over alles binnen het bedrijf dat van invloed is op de manier waarop met producten en diensten wordt omgegaan. Een voorbeeld hiervan is het aantal vragen dat je hebt ontvangen over de producten of diensten.

  • Hoe identificeer je jouw marketingmix?

Het identificeren van jouw marketingmix is cruciaal in de beginfase van een kleine onderneming, omdat het je kan helpen bij het binnenhalen van de belangrijke eerste verkopen en bij het uitbreiden van je klantenbestand.

  • Omschrijf je ideale klant. Als je je op consumenten richt, baseer dan je profiel op je belangrijkste klanten. Als je je richt op bedrijven, breng dan specifieke types met hun grootte en locatie in kaart.
  • Benoem je doelstellingen en budget.Gebruik je doelstellingen om de resultaten te evalueren en vast te stellen hoeveel leads er nog nodig zijn om je verkoopdoelstellingen te behalen. 

Denk aan zaken als: “Hoeveel leads hebben we nodig om onze gewenste jaarlijks verkoopquota te behalen?”

Kies de tactieken waarmee jij het meeste voordeel behaalt. Welke tactieken helpen jou om je marketingdoelen te behalen met zo min mogelijk uitgaven? Kijk naar de manieren waarop jouw prospects jouw product of dienst kunnen vinden binnen jouw sector en baseer je aanpak op je bevindingen. Moet je het voornamelijk hebben van online marketing of van een mix van tactieken zoals gedrukte media en tv-reclame?

Alle elementen van jouw marketingmix zullen van invloed zijn op elkaar. Mits op de juiste manier aangepakt, zal het jouw bedrijf op weg naar groot succes helpen. Hier is inzicht, degelijk marktonderzoek en de input voor nodig, maar het komt de groei van een bedrijf absoluut ten goede.

 

Marketingstrategieën voor jouw kleine onderneming

Een klein budget betekent niet dat jouw onderneming marketing uit hoeft te sluiten. Hier zijn een aantal strategieën die starters en kleine ondernemingen kunnen inzetten.

  • De traditionele benadering

 Zelfs in dit digitale tijdperk zijn er genoeg traditionele methoden die net zo effectief zijn als vroeger. Bovendien zijn ze relatief voordeliger. Van huis-aan-huisreclame en verkoopgesprekken tot tactisch gebruik maken van het woord ‘gratis’: er zijn genoeg opties om te overwegen. Als je er niet uit komt, is het altijd een goed idee om je te wenden tot deze oude, bewezen methodes.

  • Sociale media

 Social media zijn zeer effectief en tegenwoordig altijd aanwezig. En daardoor onmisbaar voor kleine bedrijven die willen opvallen.   Het creëren van eigen online kanalen is een perfecte manier om relaties te onderhouden met klanten. De juiste, boeiende content zal zowel jou als jouw diensten op een creatieve manier promoten bij een breed publiek.

Om bepaalde doelgroepen te bereiken kun je ook nog advertenties creëren voor sociale media. Herinner je het klantenprofiel nog dat je gecreëerd hebt als onderdeel van je marketingmix? Je kunt je advertenties zodanig aanpassen dat het die specifieke klantencategorie aanspreekt. Hierdoor bereik je in een mum van tijd een groot aantal klanten. 

  • PR

Sociale media bieden natuurlijk het ideale platform voor bedrijven en hun PR. Ze kunnen zich positief blijven profileren zonder hiervoor dure bureaus in de arm te hoeven nemen.  Het mooie van PR is dat het in al haar vormen kan worden geïntegreerd in andere zakelijke elementen zoals inbound lead generation (het aantrekken van potentiele klanten naar je website zodat zij hun gegevens daar achterlaten),  SEO en nog veel meer.

Lees ook eens ons interview met Rob Skinner over de voordelen van PR en de invloed op zakelijke groei. Het gaat wat dieper in op de manier waarop kleine ondernemingen PR kunnen inzetten, de juiste maatregelen die getroffen moeten worden, welke fouten vermeden moeten worden en hoe je succesvolle resultaten kunt meten zodat je de PR processen in de toekomst verder kunt  blijven verbeteren.

  • E-mailmarketing

E-mail is een perfecte manier om  leads te voeden, ongeacht in welke fase jouw bedrijf zich bevindt. Met behulp van e-mails kun je nieuwe producten, speciale aanbiedingen en andere belangrijke zakelijke updates delen. Dit kan ertoe leiden dat de ontvangers je website bezoeken en hun voordeel doen met hetgeen ze daar vinden. Ook deze aanpak is makkelijk in kaart te brengen. Daarnaast kun je jouw email campagnes stroomlijnen en optimaliseren, waardoor het proces zich blijft verbeteren.

Het is makkelijk om te doen, gemakkelijk om continue te automatiseren, het is niet duur en het heeft de potentie om een groot aantal klanten tegelijk te bereiken. E-mailmarketing scoort erg goed en is dus zeer de moeite waard om te overwegen.

  • Je eigen website

Potentiele klanten naar je website lokken is leuk en aardig, maar dit geldt alleen als je website er goed uitziet, gebruiksvriendelijk is en voorzien van de informatie die jouw klanten nodig hebben.

Ondernemingen zonder een website lopen mogelijk een groot deel van de markt mis. Wacht niet met het opzetten van een website en voeg informatie, klantenreviews, prijzen en ervaring toe. Het is een makkelijke manier om je onderneming in de schijnwerpers te zetten.

Heb je een website, maar is die visueel onaantrekkelijk en moeilijk in gebruik? Let dan op, want dit kan potentiële klanten afschrikken.

  • Overweeg YouTube in te zetten

De kracht van YouTube is opmerkelijk. Met iedere maand een miljard actieve gebruikers, zou geen enkel klein bedrijf de mogelijkheden en voordelen hiervan moeten negeren. Videocontent creëren over jouw producten en diensten is een effectieve manier om interesse in jouw bedrijf te wekken. Bovendien weet je maar nooit wanneer iets aanslaat en viraal gaat.

  • Gebruik SEO in je voordeel

Zorg dat meer mensen jouw website weten te vinden door zichtbaarder te zijn wanneer mensen naar verwante termen zoeken. SEO, of zoekmachineoptimalisatie, kan zeer waardevol zijn voor de marketing van je onderneming. Als je meteen op de eerste pagina zichtbaar bent, doet dit wonderen voor je geloofwaardigheid, autoriteit  en conversieratio.

Zorg ervoor dat jouw website qua trefwoorden is geoptimaliseerd, zodat je hoog scoort bij online zoekacties. Onderzoek welke zoektermen hoog scoren voor jouw bedrijf en verwerk deze op een ongedwongen manier in de content van je website, zoals in een up-to-date blog. Dit kan helpen om de site een boost te geven in de ranglijst van zoekmachines.

Effectieve SEO kan een sterke basis vormen voor je digitale marketing aanpak. In combinatie met traditionele marketing zorgt dit ervoor dat jouw bedrijf een groot publiek kan bereiken.

Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….