Ondernemers en bestuurders delen wat ze anders zouden hebben gedaan

Achteraf gezien is vaak alles duidelijker. Ontdek hoe succesvolle ondernemers bepaalde zaken anders zouden doen als zij een tweede kans zouden krijgen.

04 november 2019

Het is makkelijk om terug te kijken en te zeggen dat je een fout recht zou zetten of een andere beslissing zou nemen. Het is soms moeilijk om niet te blijven malen over gedane zaken en dit geldt ook voor zakelijke resultaten. We zijn tenslotte alleen maar mensen.

Hoewel de volgende ondernemers en bestuurders ieder succesvol zijn binnen hun domein en sectoren, geven ze allemaal toe dat ze fouten hebben gemaakt en bepaalde zaken anders zouden aanpakken.  Hier zijn vijf ondernemers over hun fouten en tweede kansen.


Vertrouw op je onderbuikgevoel

“Als ik terugkijk realiseer ik me dat ik in het begin risicomijdend was wat betreft het opzetten van mijn onderneming.  Ik had mezelf meer moeten vertrouwen als het aankwam op het aannemen van mensen in het begin van ons zakelijke leven, want op het moment dat we dat  daadwerkelijk deden, hielp het ons bedrijf vrijwel direct verder te groeien.”

“Het opzetten van een onderneming tijdens een recessie heeft me veel geleerd over hoe je het meeste kunt halen uit een minimaal marketingbudget. Ik denk alleen niet dat ik ooit nog een bedrijf zou opzetten tijdens een recessie!”

  • Andy Barr, directeur en oprichter, 10 Yetis

Wees voorzichtig met uitgaven

 “Aanvankelijk was het opzetten en ontwikkelen van een website de moeilijkste uitdaging. Ik had meerdere opties moeten bekijken: £ 20,000 voor een website is te veel voor een start-up. Ik had hierin op een later moment meer kunnen investeren, op het moment dat mijn bedrijf gevestigd was. Beheer van het budget en het in de arm nemen van een betrouwbare ontwikkelaar zijn cruciaal voor het opzetten van een website.”

“Het lukte me om mijn bedrijf te snel te laten groeien, iets wat je niet vaak hoort. Op het moment dat mijn bedrijf werd gelanceerd, waren banken niet al te behulpzaam en leende men geld tegen een hoge rente. Hier heb ik zeker spijt van als ik terugkijk.”

“Wij hebben een webshop voor natuurlijke gezondheidsproducten. We hadden ook een fysieke winkel, maar deze hebben we vorig jaar moeten sluiten, omdat we niet genoeg bezoekers trokken. Ik had een gedetailleerd en gedegen onderzoek moeten doen naar de directe omgeving van de winkel om erachter te komen of de lokale bevolking er inderdaad in geïnteresseerd zou zijn.”

“Mijn advies aan anderen zou zijn om niet meer uit te geven dan je hebt. Zowel ikzelf als anderen om me heen hebben de fout gemaakt om met geld te smijten als het op reclame aankwam, omdat we dachten dat het zou zorgen voor een toename in verkoop. Marketing is zeker een cruciaal aspect van een succesvolle onderneming, maar als je er teveel aan uitgeeft, gooi je letterlijk geld weg. Blijf je richten op waarin je gelooft. Afgelopen jaar zijn we zeer gefocust gebleven en nu, 6 jaar later, zien we eindelijk resultaat. De cashflow was en is de grootste kopzorg voor een kleine onderneming.”

Beter beheren van de cashflow

“Zoals zoveel groeiende ondernemingen die geen financiering krijgen, hadden we moeite met het beheren van de cashflow.

Als ik het allemaal over mocht doen, had ik me meer gericht op ander belangrijk werk en had ik  de manier van factureren veranderd, zodat klanten jaarlijks vooruit konden betalen met korting.

“Hierdoor zouden we vooraf over geld kunnen beschikken en daardoor makkelijker kunnen groeien. Ik had me hierdoor ook veel eerder kunnen richten op efficiëntie en productiviteitsstimulansen. Dit zou ons weer de kans hebben gegeven om veel meer werk aan te nemen dan we in het begin hebben gedaan, waardoor we weer meer omzet hadden gecreëerd om groeipijn te verlichten.”

  • Lee Murphy, Oprichter, Pandle

Tijdig ontslag van moeilijke collega’s

“In het eerste decennium dat we opereerden, was er  een moeilijk teamlid dat al een aantal jaar voor me werkte. Ik had hem achteraf gezien veel eerder moeten laten gaan. Hij bleek een storende invloed te zijn binnen ons kleine bedrijf en dit heeft ons uiteindelijk een aantal klanten en werknemers gekost”.

“Wat ik hiervan heb geleerd is dat niemand groter is dan de onderneming zelf. Het maakt niet uit welke functie een bepaald persoon bekleedt, hoe succesvol ze zijn of voor hoeveel omzet zij hebben gezorgd. Als zij een storend element zijn binnen het bedrijf en de gewenste cultuur als geheel, dan zal je onderneming op de lange termijn succesvoller blijken zonder hen. Zelfs als het op de korte termijn moeilijk en kostbaar is om uit elkaar te gaan.”

Licht je beslissingen duidelijk toe

“Als iemand vanuit de organisatie naar je toe komt met een idee, een project, een verzoek voor bepaalde bronnen of budget, richten we onze tijd en moeite op het begrijpen van de details van het verzoek en de vrager investeert veel tijd en moeite om ons zover te krijgen dat we ja zeggen. We richten onze aandacht op het nemen van beslissingen, niet op het moment erna. Dit lijkt in eerste instantie logisch, maar hoe zit het dan met de “nee”-antwoorden?

“Achteraf gezien zou ik meer tijd besteden aan het moment na de beslissing en had ik duidelijker uitgelegd waarom ik een verzoek heb afgewezen. Als je de tijd neemt om een afwijzing uit te leggen, breng je meer kennis over en krijg je begrip voor de drijfveer en overwegingen van jouw onderneming. Deze aanpak spreekt voor zakelijk leiderschap, productbeheer en inzicht binnen je organisatie. De groei van je bedrijf gaat hand in hand met de groei van je mensen. Ik ben erachter gekomen dat dit een van de meest waardevolle omschakelingen binnen mijn leiderschapsstijl is en ik weet dat het een welkome ontwikkeling is binnen de organisatie als geheel.”

We willen alle ondernemers bedanken voor hun bijdrage en voor het delen van hun advies. Wij hopen dat je er iets uit kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat je niet dezelfde fouten maakt binnen jouw bedrijf.


Om te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….