Opkomende technologie op de werkvloer: welke technologieën omarmen ondernemingen dit jaar?

Van AI tot edge computing. Wij laten acht innovaties zien die ongetwijfeld een grote impact zullen hebben binnen de bedrijfswereld.

06 augustus 2019

Technologie blijft zich voortdurend ontwikkelen. Innovaties die ooit alleen beschikbaar waren voor grotere ondernemingen en corporaties, vinden steeds vaker hun weg naar de werkvloer van kleinere ondernemingen. Steeds meer bedrijven  profiteren van opkomende technologieën en bevinden zich hierdoor in een steeds betere positie om processen te stroomlijnen, meer te presteren en beter te opereren, op manieren die zonder deze technologieën niet mogelijk zouden zijn geweest

We zitten inmiddels voorbij de helft van 2019. We kunnen nu wel inschatten welke opkomende technologieën de rest van het jaar zullen vormen. Om een duidelijk beeld te krijgen, zullen we een aantal trends laten zien waarvan we verwachten dat deze dit jaar nog door bedrijven zullen worden geïmplementeerd.

Immersive reality

Immersive reality lijkt misschien iets wat je alleen ziet in een science fiction film of in de gamewereld, maar het heeft ook de potentie om een aantal zakelijke toepassingen uit te voeren. Van trainingen voor werknemers tot het ontwikkelen van een aangename en innemende klantenervaring: we kunnen verwachten dat dit stukje technologie van grote invloed zal zijn op kleine, ambitieuze  ondernemingen. 

Met de populariteit van Pokémon Go en andere augmented reality-games is het duidelijk dat er vraag is naar een realiteit die aangepast kan worden en waarmee gespeeld kan worden. Plaats dit in de zakelijke wereld en je ziet een enorme potentie waarbij de verbeelding van werknemers uit elke sector kan worden aangewakkerd.

AI

De toenemende ontwikkelingen in AI, markeren een opwindende tijd voor kleine ondernemingen. Twee opkomende innovaties, machine learning en narrow AI, maken het uitvoeren van specifieke taken mogelijk, waardoor het hoogstwaarschijnlijk is dat we een toename in gebruik van deze technologie zullen zien dit jaar.

Voor industrieën zoals manufacturing is AI vooral functioneel, omdat het kan worden gecombineerd met RPA (Robotic Process Automation) om veelal herhaaldelijke taken uit te voeren. Volgens het Britse Office of Technology Strategies heeft 41% van de zakelijke organisaties AI oplossingen geïmplementeerd. Dit is een duidelijk teken van de vooruitgang die technologie aan het maken is.

Het gebruik zal per bedrijf verschillen, maar AI zou kleine ondernemingen kunnen helpen hun klanten gepersonaliseerde ervaringen aan te bieden door hun tijd te maximaliseren en het automatiseren van handmatige taken. Als jouw team veel tijd kwijt is met zaken als data invoer, dan kan het gebruik van AI ontzettend veel voordelen bieden. 

Chatbots

Chatbots zijn ontstaan uit een AI programma waarbij interactieve menselijke gesprekken worden gesimuleerd door het gebruik van vooraf berekende gebruikerszinnen en auditieve/tekst-gebaseerde signalen. Dit alles resulteert in automatische antwoorden. Dit wordt vaak gebruikt voor standaard klantenservice op sociale media en blijkt zeer populair onder kleine ondernemingen voor het verbeteren van klantenservice en klanttevredenheid.

The Internet of Things

In de kern is IoT (the Internet of Things) een systeem van met elkaar verbonden computer apparaten en digitale/mechanische machines die over de mogelijkheid beschikken om data via een netwerk door te sturen, zonder dat hierbij menselijke of computergestuurde interactie nodig is. Dit kan toegepast worden op uiteenlopende zaken, van auto tot koelkast. Zo lang het maar om een apparaat gaat met een aan en uit knop, is het mogelijk om deze op het internet aan te sluiten.

Een relatief realistisch scenario is bijvoorbeeld de rit naar een vergadering. Met de juiste verbindingen kan jouw auto verbonden worden met jouw kalender om je vervolgens de beste route te geven voor de rit. Door deze verbeterde verbindingen wordt het mogelijk om een soepelere workflow te creëren. Ondernemingen melden ook dat klantenservice en besluitvorming verbeterd zijn als gevolg van het inzetten van deze technologie.


Edge Computing

Niet te verwarren met cloud computing, is edge computing een verlengde van the Internet of Things. Hierbij wordt een connectie gemaakt met apparaten die op de rand van een zakelijk netwerk zitten zoals smart sensoren, aandrijvings- en beveiligingssystemen.  Het is op het moment nog een mysterieus concept, maar het doel van edge computing is het mogelijk maken van data analyse vanuit de kern van de data. Dit resulteert in snellere reacties en een versnelde workflow. Omdat de kern van de data dichterbij het netwerk zitten, vermindert het ook de noodzaak van de terugkoppeling naar het centrale systeem. Dit is tevens het verschil met in een cloud systeem.

Applicatie Programmering Interfaces

Applicatie Programmering Interfaces (APIs) maken het mogelijk om een product, dienst of apparaat te laten communiceren met andere producten of diensten. Het wordt vaak gebruikt bij het ontwikkelen van een website of mobiele app. APIs vormen dan ook de meest effectieve zakelijke technologie trend waarin je kunt investeren, vooral nu smartphones overal aanwezig zijn.

Ze maken ook toegang tot gevoelige data op afstand mogelijk. Dit is data die normaal gesproken verborgen zouden zijn achter een firewall. Dit is vooral handig voor off-site verkopers die met behulp van APIs snel toegang kunnen krijgen tot informatie, terwijl ze op locatie of onderweg zijn. Dit geeft hen extra informatie die ze kunnen gebruiken bij gesprekken met klanten.

Digitale integratie

Nu we steeds afhankelijker worden van technologie, is het logisch dat technologie uiteindelijk ouderwetse kantoorspullen zou kunnen vervangen. En wel op zo’n manier dat productiviteit wordt verbeterd en bronnen worden gespaard. Neem nu bijvoorbeeld het idee van de overgang naar een papiervrij kantoor. Het is een enorme verandering, maar het betekent wel dat je zal kunnen besparen op zowel kantoorartikelen als energie. Het publiek wordt steeds bewuster van het milieu en onze planeet. Het is dus niet zo moeilijk om je deze overgang voor te stellen. 

Grotere kantoren maken bovendien gebruik van smart sensoren om data te verzamelen over afdelingen die weinig of juist veel gebruikt worden. Zo wordt vastgesteld hoe de omgeving op effectievere wijze gebruikt kan worden. Smart plugs en thermometers monitoren het energieverbruik en het klimaat op kantoor, waardoor optimale omstandigheden voor de werknemers worden gecreëerd.

Digitale tweeling

Als jij pragmatisch bent ingesteld wat betreft je toekomst, denk dan aan een digitale tweeling die een virtueel model kan creëren van een ondernemingsproces, product of dienst. Zo kunnen systemen gemonitord worden, , problemen kunnen worden voorspeld en een plan kan worden opgezet voor de toekomst. Een zeer interessante technologische trend die een grote impact heeft op zakelijke processen en op de werknemers zelf. Digitale tweelingen maken het mogelijk om fysiek aanwezig te zijn bij vergaderingen op afstand, zodat het mogelijk is om te kunnen samenwerken met collega’s aldaar.

Van alle technologieën die we in dit stuk hebben besproken, zal deze momenteel waarschijnlijk het minst vaak voorkomen . Maar er is een grote kans dat dit stukje technologie zich wel degelijk verder zal ontwikkelen en deel zal uitmaken van jouw onderneming, nog voor het einde van 2019.

Om te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….