Slimme gasmeters en de 2016 millenniumbug

Op 1 januari 2016 hield de uitlezing van zo’n 400 000 slimme gasmeters het plots voor gezien.


Gasgebruik werd gewoon gemeten maar de standen werden niet meer doorgeven aan de netbeheerders door een soort millenniumbug in de software. De problemen deden zich voor met bij Iskra type 382 DSMR 2.2+ elektrameterin combinatie met deFlonidan of Landis&Gyr gasmeters, die voornamelijk in de periode 2011-2013 zijn geplaatst.

De elektrameter herkende blijkbaar het getal 2016 niet als een jaartal waardoor de date uitgifte gestaakt werd. Klanten konden daardoor geen actueel verbruiksoverzicht krijgen. Ook als ze een aanvullende applicatie zoals een display bij hun meter gebruiken, kon het zijn dat die niet goed werkte. De netbeheerders hebben hard gewerkt aan oplossingen en zijn halverwege januari begonnen met updaten van de software om de doorgifte van data weer op gang te brengen. Eind januari heeft Netbeheer Nederland laten weten dat de problemen volledig verholpen waren.

Door de problemen ontvingen netbeheerders enkele weken lang geen automatische gasgegevens meer van de getroffen 400.000 kleinverbruikers. Grootverbruikers werden niet getroffen. Netbeheerders lezen normaliter eens per twee maanden de meters uit om leveranciers te informeren over het te factureren verbruik. Het uitlezen en factureren vindt gespreid over die twee maanden plaats. Bij de getroffen meters die in januari aan de beurt waren om uitgelezen te worden, kon dat dus niet. Leveranciers moesten voor de betreffende klanten kiezen tussen het sturen van een verbruiksoverzicht zonder gasstand of wachten of er een oplossing op korte termijn zou volgen.

Uiteindelijk bleek dat een maand aan meetgegevens (kwartierwaarden elektra / uurwaarden gas) definitief verloren is gegaan en dat er geen start- of dageindstanden meer uitgelezen konden worden over deze maand. Diverse leveranciers hebben als gevolg hiervan extra mensen moeten inzetten om klanten hiervan op de hoogte te brengen en zelf hun standen op te laten nemen.

Voor klanten die bijvoorbeeld een APX spot prijs product hebben, betekent dit ook dat de leverancier op basis van een fictief afnamepatroon in januari, de volume gewogen APX prijs moet bepalen. Bekijken deze klanten bijvoorbeeld de grafieken met hun dageljks/kwartierlijks afnamepatroon vanuit de slimme meter (op basis van de data die een ODA of leverancier heeft uitgelezen), dan zien zij dus niet hun echte afname patroon.

Niet alleen netbeheerders en leveranciers bleven verstoken van informatie over gasverbruik, ook onafhankelijk dienstenaanbieders (ODA) werden getroffen door het softwareprobleem. Zij konden daardoor hun dienstverlening niet naar behoren uitvoeren.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….

}