Tips en trucs om je website te perfectioneren

De online beleving wordt steeds belangrijker. Raquel Fernandes praat met ons over grote beslissingen, ontwikkelingen en meer.

01 april 2019

Regelmatig spreken we een expert uit het bedrijfsleven om jou op de hoogte te brengen van de laatste inzichten, juiste middelen en kennis die kunnen helpen om jouw onderneming te laten groeien.

In deze editie van spreken we ontwerper en ontwikkelaar Raquel Fernandes over het belang van internet en hoe kleine ondernemingen hun online zichtbaarheid kunnen verbeteren. Raquel runt haar eigen consulenten bureau, The Mighty Fox, en haar diensten richten zich op web design en oplossingen voor ondernemingen van elk formaat- zij biedt hen een effectief platform waarmee zij nieuwe klanten kunnen vinden en in contact kunnen blijven met bestaande klanten.

Ook in de meest basale sectoren is het web van grote invloed op klanten en kleine ondernemingen moeten op de hoogte blijven van opkomende technologieën als ze hun concurrentiepositie willen behouden. Raquel deelt haar kennis en inzicht, zodat ondernemingen leren hoe ze een website moeten bouwen. Bovendien geeft ze tips voor een sterke, functionele en schaalbare website.

Hieronder lees je de Vraag en Antwoord sessie met Raquel.

Hallo Raquel, fijn dat je tijd hebt vrijgemaakt om ons te woord te staan. Er zijn nog steeds ondernemingen die de waarde van hun website onderschatten, vind jij dat er ondernemingen zijn die minder gebaat zijn bij online zichtbaarheid?

Ik kan hierop antwoorden door 2 statistieke gegevens te citeren:

  • ‘81% van alle consumenten doet eerst onderzoek online alvorens over te gaan op een grote aankoop’.
  • ‘72% van alle consumenten die een lokale zoekopdracht deden bezochten vervolgens een winkel in de buurt’.

De vraag is dus eigenlijk, kun je het jezelf veroorloven om zoveel potentiële klandizie mis te lopen?

Ook is een professioneel uitziende website de perfecte manier om je onderneming te legitimeren en te laten zien welke kwaliteit  klanten kunnen verwachten als ze met jou in zee gaan. Wat mij betreft zou het krankzinnig zijn om hier geen gebruik van te maken.

Bron: HubSpot

Het ontwerpen en ontwikkelen van een website is een langdurig en vaak kostbaar proces. Heb je tips die bedrijfseigenaren en project managers kunnen helpen bij het vaststellen van realistische budgetten en opleverdata?

Mijn belangrijkste tip zou zijn om eerst vast te stellen wat je precies wilt voordat je een ontwikkelaar of bureau in de arm neemt. Natuurlijk beschikken zij over de juiste expertise en zouden zij je moeten kunnen begeleiden gedurende het gehele proces, maar als jij zelf al een duidelijke doelstelling hebt, loop je minder risico dat het project qua tijdsbestek uit de hand loopt. Ik zou ook willen adviseren om heel eerlijk te zijn over alles wat je van de website verwacht, inclusief de mogelijkheden tot groei. Laat je niet verleiden om bepaalde zaken niet te benoemen, in de hoop deze op het laatst nog snel toe te voegen en zo een goedkopere offerte te krijgen. Op de lange termijn moet je er toch voor betalen, of het nu gaat om tijd of geld.

Als het project eenmaal goed van start is gegaan, weerhoudt jezelf er dan van om teveel opmerkingen te plaatsen, naast de vooraf geplande revisie/feedback momenten, en verschuif ook je doelstellingen niet tijdens het proces. Wat op het eerste gezicht een kleine verandering lijkt , kan een enorme impact hebben.

Het is natuurlijk van belang dat ondernemingen een sterke band hebben met hun webontwikkelaar. Maar hoe nauw moet de in-house project manager met de ontwikkelaar samenwerken? Hoe vaak zouden ze contact moeten hebben? En in hoeverre moet de ontwikkelaar aangemoedigd worden om suggesties en oplossingen te bieden?

Als vuistregel geldt: hoe meer ervaring een ontwikkelaar heeft, hoe minder contact er nodig zal zijn. Je moet echter pragmatisch te werk gaan wat betreft projectmanagement. Vertrouw je er volledig op dat de ontwikkelaar jouw vereisten precies begrijpt en in staat is om op schema te blijven zonder dat jij meekijkt? Als dit het geval is, heb je geen wekelijks contact nodig om een eind van de maand oplevering te behalen.

Nog een suggestie; je hebt je ontwikkelaar hopelijk ingehuurd omwille van zijn vaardigheden en expertise. Als je niet open staat voor zijn input, dan haal je eerlijk gezegd niet het meeste uit je investering. Moedig hem dan ook aan om suggesties te doen en met oplossingen te komen en gebruik zijn kennis voor alles wat het waard is.

Bij het creëren van een website kunnen ondernemingen kiezen tussen een Content Management Systeem (CMS) of een kant en klaar product. Welke van de twee raadt jij aan en waarom?

Negen van de tien keer raad ik een kant en klaar product aan. Sterker nog, in feite heb ik mijn bedrijf hieromheen gebouwd, omdat ik websites exclusief ontwerp en bouw op de WordPress CMS (de zelf-gehoste versie).

Dergelijke programma’s bieden tegenwoordig veel flexibiliteit waardoor je e-commerce, bloggen en wervings platforms kunt creëren met plug-ins en add-ons en aangepaste codeontwerpen naar de door jou gewenste spec zijn ook mogelijk. Off-the-shelf betekent niet langer onorigineel.

Tenzij je volledig unieke en complexe functionaliteiten creëert, is het niet noodzakelijk om het wiel opnieuw te ontdekken. Je kunt je tijd en geld beter in andere aspecten van je onderneming investeren.

Voor ondernemingen die met mediapartners samenwerken en digitale agentschappen in de arm nemen om hun activiteiten te volgen; zouden deze 3e partijen betrokken moeten worden bij het nemen van beslissingen wat betreft webdesign en ontwikkeling?

Met het oog op je deadline, budget en je mentale gezondheid- wees erop bedacht dat je proces niet wordt overgenomen door een 3e partij. Het is echter wel belangrijk om niet volledig exclusief te werk te gaan. Zorg ervoor dat je platform uiteindelijk past bij je doelstellingen. Het kan raadzaam zijn om in de beginfase van je project advies in te winnen bij diverse bronnen; misschien nog voordat je een ontwikkelaar benadert, zodat meerdere partijen hun suggesties in ieder geval kunnen doen.

Ik zou voorstellen om in te schatten hoeveel invloed een 3e partij zou kunnen hebben op jouw lange termijn plannen. Laat je uiteindelijke beslissing omtrent de mate van hun betrokkenheid afhangen van deze bevindingen.

Het is belangrijk om je nieuwe website zo ‘toekomst-proef’ mogelijk te maken, maar het is onvermijdelijk dat je site op een gegeven moment gedateerd raakt en aan een opfrisbeurt toe is. Zou een webontwikkelingsproject een bepaalde levenscyclus moeten incalculeren zodat investeerders kunnen anticiperen op aanpassingen aan het origineel of zelfs compleet nieuwe ontwerpen?

Elke site heeft een gemiddelde levensduur en je kunt bij je webdesigner nagaan wat dit in jouw geval inhoudt. Je moet wel rekening houden met veranderende technologie en design trends dus verwacht geen precieze berekening.

Hoe modern en trendy was het ontwerp van jouw website toen het net gelanceerd werd? Hoe geavanceerd was de technologie toen het werd gebouwd? Is de functionaliteit van jouw website complex? Zijn er belangrijke verschuivingen geweest binnen jouw sector? De antwoorden op deze vragen zullen een rol spelen op dat tijdsbestek.

Tenslotte, wat is de grootste fout die ondernemingen geneigd zijn te maken als het aankomt op het ontwerpen en creëren van hun website?

Ze vergeten zichzelf in het totaalplaatje op te nemen! Sommige ondernemingen zijn zo gericht op hun professionele imago dat ze vergeten om wat persoonlijkheid aan hun website toe te voegen. Met andere woorden, ze blijven zelf onzichtbaar en lijken daardoor inwisselbaar. Onafhankelijk van de sector waarbinnen je zaken doet, is de voornaamste taak van jouw website het bereiken van jouw ideale klant of doelgroep  zodat zij zich aangesproken voelt en verder wil lezen. Een bepaalde robotachtige  professionaliteit zal mensen niet perse aansporen om jouw website nader te bekijken.

Als je dit een behulpzaam artikel vond vergeet dan niet om de rest van onze blogs te lezen. Je kunt een aantal artikelen vinden via de volgende links: 

Vergeet niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….