Van eenvoudig idee tot succesvolle onderneming: William Forshaw, CEO en oprichter van Maxwell-Scott

We spreken William Forshaw, CEO en oprichter van Maxwell-Scott.

24 augustus 2020

Elke succesvolle onderneming heeft een eigen verhaal; vanaf de eerste dag tot zakelijke groei en uiteindelijk serieuze prestaties. We gaan wat dieper in op deze verhalen en het harde werk, de inspiratie en ook de fouten die gemaakt zijn door de oprichters en hoofdfiguren.

We spreken William Forshaw, CEO en oprichter van Maxwell-Scott, een bedrijf in luxe lederwaren, over de manier waarop hij een eenvoudig idee heeft omgetoverd tot succesvolle onderneming.

Dit is het verhaal van William Forshaw’s zakelijke groei, vol met tips en advies voor ondernemers en eigenaren van kleine ondernemingen.

Zou je ons om te beginnen wat kunnen vertellen over jouw onderneming? En dan vooral over de geschiedenis ervan en hoe het is veranderd sinds de lancering?

Ik ben de CEO en oprichter van Maxwell-Scott, een Brits bedrijf in luxe lederwaren, gericht op verfijnde professionals die op zoek zijn naar tijdloos ontwerp en vakmanschap van hoge kwaliteit.  Wij maken onze producten met de hand en gebruiken hiervoor het beste plantaardig gelooide volnerfleer uit Toscane. In 2002, toen ik zag dat een aantal van mijn collega’s aktetassen van slechte kwaliteit of zelfs  plastic tassen meenamen naar het werk, besloot ik een aktetas te creëren waarbij de nadruk lag op vakmanschap en het gebruik van de beste materialen.

Dit zou mijn tegengif zijn voor snelle mode. Op dat moment begon ik functionele aktetassen van hoge kwaliteit rechtstreeks aan zakelijke klanten  te verkopen; eerst bij recepties en kantoren, vervolgens bij beurzen en uiteindelijk  via online catalogi. 

Sinds 2002 zijn we gegroeid in ons aanbod van producten waarbij we onze aktetassen lijn hebben uitgebreid en nieuwe leren producten hebben ontwikkeld, zoals handtassen voor dames, reiskoffers en accessoires.  We verkopen nu ook aan websites in het VK, de USA, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Australië.

 

Groei is zonder twijfel een van de meest uitdagende aspecten van het runnen van een bedrijf. Met welke uitdagingen kreeg jij te maken als zakelijke leider en welke strategieën paste jij toe om deze te overwinnen?

Ik heb nooit externe investeringen geaccepteerd en probeerde altijd om mijn bedrijf organisch te laten groeien, omdat ik niet geloof in groei die te snel gaat. Door dit langzame, maar gestage tempo heb ik me nooit overweldigd gevoeld door de manier waarop het bedrijf zich ontwikkelde. Deze aanpak heeft heel goed gewerkt voor Maxwell-Scott en heeft ons een hoop zaken bespaard waar bedrijven met extreme groei wel mee te maken krijgen.

Ik heb er altijd vertrouwen in gehad dat het bedrijf goed zou groeien in het VK. Ik realiseerde me echter al snel dat ik met native speakers moest samenwerken om het bedrijf ook internationaal te laten groeien. Ik had het geluk dat ik internationale teamleden vond die van vitaal belang bleken voor onze internationale expansie, bijvoorbeeld mijn internationale Marketing Director Julia Munder, die voor oorsprong Duits is en nu al 8 jaar verbonden is aan ons bedrijf.

In hoeverre zijn externe factoren (zoals veranderende trends, het financiële landschap) door de jaren heen van invloed geweest op jouw onderneming? En wat kunnen bedrijven doen om  toekomstbestendig te zijn tegen dit soort externe veranderingen?

Cashflow is een belangrijke overweging voor kleine ondernemingen. Ik probeer mezelf altijd voor te bereiden op het slechtste scenario en zorg dat ik over wat noodfondsen beschik. Ik zou ondernemingen echter ook adviseren om goed na te denken over hun locatie. Ik begon mijn onderneming in Londen, maar een paar jaar geleden zijn we verhuisd naar York waar we de mogelijkheid hadden om verder uit te breiden. Het hoofdkantoor en het magazijn dat we nu hebben, zouden financieel gezien niet haalbaar geweest zijn in Londen.

We hebben ons gelukkig vanaf het begin gepositioneerd tegen snelle mode en konden ons hierdoor concentreren op het creëren van tijdloze producten die niet beïnvloed worden door veranderende trends. Ik kan deze verschuiving naar langzame consumptie alleen maar aanraden aan elk retailbedrijf, omdat het niet alleen  duurzamer is, maar ook omdat het de druk wegneemt om constant de laatste trends na te jagen.

Kun je 3 lessen opnoemen die je hebt geleerd als zakelijke leider? En hoe hebben deze jouw rol als manager en eigenaar beïnvloed?

  1. Vertrouw op de visie die jij hebt voor jouw bedrijf. Als je samenwerkt met externe design teams en externe bureaus is het belangrijk om vast te houden aan de kernvisie voor jouw merk. Dat wil niet zeggen dat je nieuwe ideeën en invalshoeken moet afwijzen, maar wel dat deze voorzichtig moeten worden overwogen om zo de consistentie met jouw merk te waarborgen.
  2. Vind de juisten mensen. Vooral in een kleine onderneming speelt ieder teamlid een essentiële rol binnen het bedrijf. Daarom moet ieder nieuw teamlid uitgebreid overwogen worden. Ik heb het geluk gehad dat ik verschillende belangrijke teamleden die van essentieel belang waren voor de groei van het bedrijf al in de beginjaren heb gevonden.
  3. Wees erop voorbereid om nooit te stoppen met leren. Ik heb mezelf geleerd hoe ik de eerste website voor Maxwell-Scott moest bouwen. Ik heb mezelf geleerd hoe ik online advertenties moest opzetten en ik ben me momenteel aan het verdiepen in betaalde Social Media. Leren stopt eigenlijk nooit en je moet de drive hebben om jezelf te blijven uitdagen en kansen te grijpen wanneer deze zich voordoen.

Een gezonde bedrijfsgroei is vaak afhankelijk van een aantal factoren. Welke facetten hebben volgens jou de groei van jouw bedrijf het meeste bevorderd? En wat zouden kleine ondernemingen moeten verbeteren/ontwikkelen om hun kans op succes zo groot mogelijk te maken?

Onze internationale expansie is een van onze grootste groeifactoren geweest. Het is fascinerend om te zien hoe elk land verschillende product voorkeuren en bestsellers heeft. Het is hierbij wel belangrijk te vermelden dat er meer komt kijken bij een internationale lancering dan het simpelweg vertalen van je website.

Het moet aangepast worden aan de omgeving en de marketing moet aansluiten bij een andere doelgroep. Als je dat niet goed aanpakt kan een internationale expansie meer kwaad dan goed doen. Bij Maxwell-Scott werken we altijd met native speakers om onszelf zo de beste kans van slagen te geven op onze internationale markten.

De links maar onze websites via zoveel mogelijk media aandacht zijn ook van belang. Veel mensen zien dit aspect wat over het hoofd en zetten het laag op de prioriteitenlijst, maar wij hebben ons hierop vanaf het begin gericht om zo op te vallen bij de consument in de doellanden.

 

Welk advies zou je willen geven aan andere zakelijke leiders die hun onderneming willen zien groeien?

Probeer mensen te vinden die net zo graag succesvol willen zijn als jij en geef hen de juiste tools om zichzelf te ontwikkelen. Ik geloof heilig in het aannemen van mensen die nog niet over al te veel ervaring beschikken- als ze maar gemotiveerd zijn en bereid zijn om nieuwe vaardigheden aan te leren om het bedrijf verder te hepen.

Als je morgen een nieuwe onderneming zou opzetten, wat zou je dan anders doen en waarom?

De afgelopen jaren heb ik mezelf moeten bijscholen wat betreft PPC en betaalde Social Media en ik vind het fascinerend om te zien hoe je advertenties kunt verfijnen en toespitsen op specifieke doelgroepen.  Dus als ik nu een onderneming zou opzetten zou ik waarschijnlijk werken als een PPC of Paid Social Media consulent voor andere detailhandel bedrijven. Er zijn zeker enkele valkuilen die ik deze keer zou proberen te vermijden.

Ik zou er bijvoorbeeld een prioriteit van maken dat mijn website gebruiksvriendelijk zou zijn en hierbij minder de nadruk leggen op het ontwerp zelf. Dit is een les die ik op harde wijze heb geleerd toen ik met de website van Maxwell-Scott de fout maakte meer op het ontwerp te richten; de verkoopcijfers daalden hierdoor sterk tot we de boel hadden verbeterd.

Wij willen William graag bedanken voor zijn tijd en bijdrage.

Vond je dit interessant? Vergeet niet de rest om de rest van onze blog- en nieuwsartikelen te bekijken. Deze blogs vind je misschien ook interessant:

Of ga voor meer informatie over ons aanbod van zakelijke energie naar de homepage of bel ons vandaag nog op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….