Wat is het “Lean businessmodel” en wat zijn de voordelen ervan?

Misschien heb je al wel eens van de term “Lean” gehoord. Maar wat het nu daadwerkelijk inhoudt is wellicht nog niet helemaal duidelijk. Lean Business laat zich het beste omschrijven als het systematisch ontwikkelen van personeel en continu verbeteren van processen om de omzet te vergroten en waardevolle resultaten te behalen met de minst mogelijke inzet van middelen.

18 september 2018

Het is ongetwijfeld een methode die, mits correct geïmplementeerd,  in het voordeel van kleine ondernemingen kan werken.  We praten met Steve Drinkwater, Gazprom Energy’s Lean expert, en gaan samen wat dieper in op de betekenissen en vele voordelen van het model . We hopen zo wat inzichten te bieden vanuit professioneel perspectief.

 


De definitie van “Lean”

Het Lean business model houdt in dat er voortdurend verbeteringen worden aangebracht aan het runnen van een onderneming. Hierbij hoort ook het optimaliseren van implementatie processen zodat de onderneming zo efficiënt mogelijk gerund kan worden. Met dit doel voor ogen moeten bepaalde handelingen veranderd of zelfs geëlimineerd  worden,  producten die geen winst behalen geïdentificeerd worden en moet de productiviteit van een team gemeten en verbeterd worden.

Het Lean Businessmodel wordt ook wel erkend als een uitstekende manier van bedrijfsvoering, met voortdurende strategieën tot verbetering. De focus ligt dan ook op het identificeren van de aspecten die niet bijdragen aan de groei van het bedrijf en het zoeken van een oplossing voor deze zaken.

Een effectieve uitvoering van het Lean Businessmodel biedt vele voordelen voor zowel het bedrijf als het klantenbestand- een efficiënter proces dat leidt tot een toenemende groei en betere kwaliteit van het eindproduct.

Veel ondernemingen implementeren tegenwoordig het Lean Business model. Zij maken hierbij gebruik van in-house professionals of ze nemen een externe consulent in de arm.  Hierbij wordt de eerste optie als kansrijker gezien.

Hoe implementeer je het Lean business model?

Een bedrijf moet nogal wat hordes nemen voordat het een Lean Businessmodel kan aannemen. Het grootste obstakel is dat ze ervoor moeten zorgen dat het nieuwe model geen negatieve impact mag hebben op de klanten.  Het veranderen van teams, producten en diensten lijkt een winstgevende zet, maar het kan ook een aanzienlijk deel van het klantenbestand benadelen, zowel op korte als op lange termijn- en dit kan uiteindelijk desastreuze gevolgen hebben. 

Als eerste zal een bedrijf dat het Lean model wil implementeren dus  de volledige bedrijfsvoering  en processen moeten identificeren en doorgronden. Hoe sluiten deze processen aan op de wensen van de klant?

Het gehele proces moet in kaart worden gebracht,  van het ontwikkelen van diensten en producten tot de uiteindelijke levering aan de klant. Kan een van de stappen effectiever worden uitgevoerd of zelfs helemaal weggelaten worden zonder de levering nadelig te beïnvloeden? Is het antwoord op deze vraag ´ja´, dan moeten deze stappen verder onder de loep worden genomen door degenen die verantwoordelijk zijn voor de implementatie van het Lean model.

Wat zijn de voordelen van het Lean Business model?

Het Lean businessmodel biedt vele voordelen aan grote en kleine ondernemingen, zowel op korte als op lange termijn.

Het verbeteren van management vaardigheden

Van hoog tot middel management en leidinggevenden,  het Lean model moedigt iedereen aan om proactief en doordacht te werk te gaan, waarbij overbodige onderdelen binnen het proces worden geschrapt.

Als het Lean model in werking is gesteld, zal management op elk niveau het proces effectiever proberen te maken wat betreft efficiëntie, kwaliteit en omzet. Met een helder doel voor ogen krijgt een managementfunctie meer duidelijkheid. Hierdoor worden managers gestimuleerd om hun eigen vaardigheden verder te ontwikkelen. Ook zullen zij in meerdere mate streven naar een harmonieus en effectief team.

Betrokken werknemers

Binnen het Lean model zullen werknemers hun toegevoegde waarde aan het team leren zien. Dit zal hun interesse wekken en een toenemende bijdrage en medewerking stimuleren. Werknemers die inzien dat zij deel uitmaken van een goed geoliede machine zullen ook eerder vertrouwen hebben in de doelstellingen van het bedrijf.

Steve adviseert, “Deel je doelstellingen voor een efficiënte bedrijfsvoering zo snel mogelijk met alle collega´s. Communicatie is namelijk van essentieel belang. En betrek iedereen hierbij, want het succes van een bedrijf hangt direct samen met het goed functioneren van iedereen die binnen dat bedrijf werkzaam is.

Werknemers zullen erkennen dat het bedrijf als geheel op efficiënte wijze wordt geleid en dit zal hen motiveren om met hun eigen inbreng aan het totaalplaatje bij te dragen. Een gezonde onderneming is een geweldige motivatiebron voor werknemers. Bewijs van een goed geoliede machine zal dan ook zeker helpen bij het stimuleren van betrokkenheid binnen een team.

Voortdurende groei

Bij Lean business gaat het om de essentie; elke onderneming die dit model gebruikt, functioneert bijna op holistische wijze. Met andere woorden, het werkt door op het bedrijf als geheel. Of zoals Steve zegt, “het geeft degenen die verantwoordelijk zijn voor het effectief zaken doen en het garanderen van de kwaliteit van het eindproduct de mogelijkheid om binnen dit proces op proactieve wijze overbodige handelingen te identificeren en elimineren. Of het nu gaat om managementvaardigheden, betrokkenheid van de werknemers, effectiviteit op individueel niveau of klantenwaardering; het Lean business model staat voor groei op elk vlak.`

De Klant is koning

Verplaats jezelf in je klanten zodat je erachter kunt komen wat zij het belangrijkste vinden.  Hecht waarde aan hun mening en terugkoppeling en doe er ook iets mee. “Hierdoor”, zegt Steve, “vormt  de beleving van je klant de kern van alles waar jouw onderneming voor staat. Je moet de behoefte van je klant begrijpen; breng wat tijd met ze door, zet enquêtes in, organiseer fora en evenementen. Iedereen is anders - het is belangrijk om aan  individuele wensen te voldoen.”

“Bij Gazprom Energy”, aldus Steve, “biedt elke interactie met klanten de kans om nog beter te worden in hetgeen we doen en bieden”. Houd dit in gedachten als je de Lean methode aanneemt.

Eenvoudig implementeren

Als je niet het volledige Lean model overneemt, kun je alsnog aspecten van het model introduceren door kleine verbeteringen aan te brengen binnen je onderneming.  Iedere werknemer binnen de organisatie heeft er baat bij om  “Lean” te leren denken. Steve  concludeert dat als je overschakelt naar een “Lean” werkmethode, je daar vrijwel direct op meerdere vlakken de vruchten van zult plukken. En ook nog eens sneller dan je denkt.

Steve gelooft heilig in een groeiende bewustwording binnen Gazprom Energy als het gaat om 8 type verspilling die voorkomt binnen het bedrijf: Transport, Inventaris, Logistiek, Wachten, Over productie, Overbodige processen, Defecten en Vaardigheden. Hij laat zien welke soorten verspilling er zijn op de werkvloer en wat potentiele oplossingen zouden kunnen zijn.

Snelle aanpassingen worden “Kaizen” genoemd (veranderingen in je voordeel) en kunnen refereren naar iets eenvoudigs als het standaardiseren van een actueel proces of het aanbieden van consistente team trainingen of het opnieuw indelen van een werkvloer om op die manier het productieproces en de communicatie te verbeteren.

Veranderingen op grote schaal vereisen meer inzet. Steve gebruikt de ‘Plan, Doen, Controle en Uitvoering methode’ om zich ervan te verzekeren dat verbeteringen op de juiste manier worden doorgevoerd en –nog belangrijker- dat collega’s zich steeds verder ontwikkelen.

Het optimaliseren van Flexibiliteit

Met een ‘Lean’ business kader ben je bevrijd van de gevestigde structuur waarbinnen grote organisaties functioneren. Hierdoor heb je veel minder last van tijdrovende bureaucratie.  In plaats daarvan sta je in directer contact, boek je sneller resultaat en kun je sneller inspelen op potentiele kansen.

Het Lean businessmodel wil namelijk niet het wiel opnieuw uitvinden. Het streeft ernaar een eenvoudige doch effectieve werkwijze te stimuleren, op elk niveau binnen het bedrijf, en bij elke fase van het productieproces.

Vond je het leuk om dit artikel te lezen? Vergeet dan niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….

}