William Crawford, mede oprichter van Concrete Canvas, over zakelijke groei

Van een bescheiden begin tot indrukwekkend succes; Gazprom Energy’s artikelen volgen de groei van zakelijke leiders binnen verschillende sectoren. Beginnende ondernemers: lees vooral even verder…

04 september 2020

In deze editie spreken we een mede oprichter van het bedrijf, die het een en ander weet over het leggen van de basis voor succes. Sinds 2010 heeft William Crawford van Concrete Canvas zijn idee een belangrijk onderdeel zien worden van 's werelds grootste industrieën.

Hij bespreekt met ons hoe hij zijn zakelijke focus heeft moeten bijstellen, uitdagingen heeft moeten overwinnen naarmate het bedrijf groeit en nog veel meer. Het verhaal van William zal zeker nuttig zijn voor bedrijven die in de toekomst verder willen groeien.

Zou je ons om te beginnen wat kunnen vertellen over je onderneming? En dan vooral over de geschiedenis en hoe het is veranderd sinds de lancering?

Concrete Canvas is door mezelf en mijn zakelijke partner Peter Brewin opgezet, direct na de universiteit. In eerste instantie was het idee om zo snel mogelijk gebruiksklare betonnen shelters te creëren voor noodhulp. We realiseerden ons echter al snel dat er grotere mogelijkheden lagen in het commercialiseren van de met beton gevulde stof die we hadden uitgevonden om de shelters succesvol te maken.

Deze stof wordt nu gebruikt om het meer conventionele vloeibare beton te vervangen voor een groot aantal toepassingen; onze klanten zijn onder andere de grotere spelers vanuit de olie-en gas industrie. Hoewel we nog steeds shelters produceren en verkopen, zorgen deze voor minder dan 1% van onze omzet en richt ons bedrijf zich voornamelijk op het Concrete Canvas materiaal.

Groei is ongetwijfeld een van de meest uitdagende aspecten van het runnen van een bedrijf. Met welke uitdagingen kreeg jij te maken als zakelijke leider en welke strategieën paste jij toe om deze te overwinnen?

Wij groeiden heel snel de eerste jaren; onze omzet verdubbelde of verdriedubbelde soms per jaar. Dit soort groei wordt steeds moeilijker vol te houden, maar de onderneming wordt wel robuuster.

Een van de grootste uitdagingen voor een snel groeiend productie bedrijf is dat je steeds een balans moet vinden tussen de investering in de groei van je productie capaciteit (de aanbodzijde) en het vergroten van je verkoopmiddelen (de vraagzijde). Om dit goed te doen is een goede communicatie binnen het hele team belangrijk, alsmede een duidelijke visie zodat je ervan verzekerd bent dat iedereen zich richt op dezelfde doelstellingen.

In hoeverre zijn externe factoren (zoals veranderende trends, het financiële landschap) door de tijd heen van invloed geweest op jouw onderneming? En wat kunnen ondernemingen doen om zichzelf toekomstbestendig te maken wat betreft dit soort externe veranderingen?

Wij begonnen 10 jaar geleden met de verkoop van onze producten in het Verenigd Koninkrijk en we zijn gegroeid door uit te breiden naar nieuwe marktsectoren, alsmede het uitbreiden van onze export naar nieuwe overzeese gebieden. Het investeren in infrastructuur binnen sommige markten, zoals de mijn-, olie- en gassectoren, is vaak sterk afhankelijk van wereldwijde handelsprijzen. Je moet dus een onderneming opzetten die tegen de mindere jaren bestand is. Uiteindelijk is dit de drijfveer om efficiënt te werk te gaan en een onderneming te creëren die op de lange termijn stabiel blijft.

Wij zijn erin geslaagd om ondanks bepaalde externe factoren een sterke groei te behouden door een divers klantenbestand op te zetten met een brede geografische spreiding. Het komt er op neer dat ondernemingen flexibel moeten blijven en in staat moeten zijn om zich aan te passen aan een veranderende wereldwijde markt.

Kun je drie lessen opnoemen die jij hebt geleerd in jouw tijd als zakelijke leider?

  1. Bouw een sterk team. Een onderneming wordt gebouwd op de kwaliteit en passie van de mensen die je aanneemt. Zorg ervoor dat zij weten dat ze gewaardeerd worden, beloon ze goed en overweeg om je vaste personeel aandelen in het bedrijf aan te bieden.

  2. Bouw partnerschappen- samen kom je verder. Overweeg een partnerschap met andere gelijkgestemde organisaties. Een groot deel van ons internationaal succes is het resultaat van opgebouwde banden met internationale verkooppartners en het combineren van hun lokale kennis en expertise met onze technologie.

  3. Blijf alles in perspectief zien. Het is makkelijk om jezelf te verliezen in details bij het opzetten van je eigen bedrijf. Het is belangrijk om zo nu en dan een stapje terug te zetten om zo te kunnen zien wat er goed gaat en waar er ruimte is voor verbetering.

Een gezonde bedrijfsgroei is meestal afhankelijk van verschillende factoren.  Welke zakelijke facetten hebben volgens jou de groei in jouw organisatie het meeste bespoedigd? En wat zouden kleine ondernemingen moeten verbeteren/ontwikkelen om hun kans op succes zo groot mogelijk te maken?

Concrete Canvas is een uniek materiaal dat het mogelijk maakt om beton op geheel nieuwe manieren te gebruiken. Toen we de prototypen van het materiaal ontwikkelden wisten we dat het product op veel manieren gebruikt zou kunnen worden. We leerden in het begin dat het belangrijk is om je te richten op een paar duidelijke en gerichte toepassingen, in plaats van in het wilde weg te schieten. Dit is vooral belangrijk voor kleine ondernemingen omdat je over minder middelen beschikt en fouten je heel duur kunnen komen te staan.

Met het groeien van Concrete Canvas blijft het net zo belangrijk om die focus te behouden en er zeker van te zijn dat alle neuzen dezelfde kant op staan, met een duidelijk, samenhangend doel waar het gehele bedrijf zich bewust van is.

Welk advies zou je vooral willen geven aan andere zakelijke leiders die hun onderneming willen laten groeien?

Ons succes kwam grotendeels voort uit het uitbreiden naar internationale markten. Toen we begonnen met verkopen was dit binnen onze thuismarkt in het Verenigd Koninkrijk. Dit maakte het mogelijk om nauw samen te werken met klanten en hun behoeften te begrijpen en de juiste technische ondersteuning en productverbeteringen te ontwikkelen.

Vervolgens konden we dat succes proberen te herhalen op andere internationale markten door samen te werken met agenten en distributeurs met gedeelde waarden en aanvullende expertise. Export zorgt nu  voor 90% van de omzet van Concrete Canvas en we verkopen momenteel aan meer dan 80 landen wereldwijd, via een netwerk van 65 verkooppartners die gemanaged worden door 6 regionale kantoren verspreid over verschillende continenten.

Als je morgen een nieuwe onderneming zou opzetten, wat zou je dan anders doen en waarom?

Een grote uitdaging bij het starten van een onderneming is het managen van de transitie van verantwoordelijkheid zodra je je team uitbreidt. Het delegeren van verantwoordelijkheid is een moeilijk maar noodzakelijk onderdeel van het groeiproces van een bedrijf. Als oprichter van een bedrijf voel je je des te meer verantwoordelijk voor alle aspecten van het dagelijks reilen en zeilen van je bedrijf en het delegeren van die verantwoordelijkheid is in die situatie moeilijker dan wanneer je dat binnen een gevestigde organisatie moet doen.

Ik denk dat ik het in de begintijd moeilijk vond om verantwoordelijkheden te delegeren en als ik morgen een onderneming zou opzetten zou ik veel meer moeite doen om te delegeren en mensen vanaf het begin te versterken.

Ik zou ook vanaf de eerste dag zorgen dat er goede koffie is!

Wij willen William graag  bedanken voor zijn tijd en bijdrage aan onze artikelen. Over het onderwerp ‘groei’ hebben we ook de volgende artikelen geschreven:

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….