Zakelijke experts delen hun lessen van afgelopen jaar

15 februari 2018

2017 is alweer ruim een maand voorbij. Wat heb je geleerd in die 12 maanden en hoe ga je daarmee in 2018 aan de slag? Bedrijven hebben te maken met uitdagingen in allerlei soorten en maten. Om je een indicatie te geven, hebben we een aantal zakelijke experts gevraagd om de lessen te delen die zij het afgelopen jaar hebben geleerd.

De adviezen die met ons werden gedeeld, waren onder meer:

  • Stimuleer een gelukkige werkplek
  • Begrijp het belang van digitale marketing
  • Wees niet bang voor verandering
  • Focus op je klanten
  • Verlies je eigen merk niet uit het oog
  • De waarde van human resources
  • Check of je team goed op één lijn zit

Hopelijk kun je deze adviezen gebruiken als je het nieuwe jaar ingaat met nieuwe doelen.

Stimuleer een aangename werkplek

Het welzijn van werknemers is iets waarop steeds meer bedrijven zich richten - het is zelfs aantoonbaar een van de belangrijkste aspecten van een bedrijf. Het bevorderen van een aangename werkplek is zeker iets waarvan drie van onze zakelijke experts meenden dat het hun grootste zorg was in het afgelopen jaar.

Joanna Swash, managing director van MoneyPenny zegt: "Het is essentieel om te blijven investeren in werknemers. Wij zijn trots op het leveren van uitzonderlijke klantenservice en het bieden van innovatieve oplossingen voor onze klanten. Dit zou echter niet mogelijk zijn zonder een fantastisch team.

"Zorgen dat we een aangename werkplek bieden, is een belangrijke prioriteit van mij geworden - of dat nu betekent dat we een feest organiseren, meer sportlessen aanbieden of een nieuw werkbeleid introduceren. Het gaat er niet alleen om dat je doet wat goed is voor de werknemers: deze aanpak heeft ook tastbare zakelijke voordelen. We zijn er sterk van overtuigd dat tevreden medewerkers leiden tot gelukkige klanten."

Paul Macildowie, CEO en eigenaar van MPL Contact is het hiermee eens en zegt: "Ik moedig medewerkers altijd aan om een ​​goede balans te vinden tussen werk en privé en daarom vond ik het tijd om ook het goede voorbeeld te geven. Ik heb veel kleine wijzigingen aangebracht, zoals het uitschakelen van e-mailmeldingen op mijn telefoon en het instellen van specifieke tijden om op e-mail te reageren, en op vrijdagmiddag naar de bioscoop gaan. Ondernemers staan ​​onder veel dagelijkse druk en het is belangrijk dat we onze geestelijke gezondheid ook serieus nemen!"

Het belang van digitale marketing

De veelzijdige wegen van digitale marketing bieden volop mogelijkheden om een ​​bedrijf te laten groeien. Van het verbeteren van SEO tot het gebruik van influencers om producten te promoten. Als je nog niet in de wereld van digitale marketing bent gestapt, dan is 2018 misschien het moment om hiermee te beginnen.

Mariah Tompkins, oprichter van WKM Accountancy Services, merkte duidelijk de boost die digitale marketing haar business heeft gegeven.

"In het afgelopen jaar hebben we echt veel tijd besteed aan digitale marketing, tegenwoordig is dit de beste manier om je bedrijf bekendheid te geven en de groei te bevorderen. Het belangrijkste wat we dit jaar hebben geleerd, is dat om te slagen in digitale marketing, je tijd en geld moet investeren in het proces - naast ideeënvorming en samenwerking met je team.

"We hebben geconstateerd dat we onze aanwezigheid op internet verbeteren door technische verbeteringen aan onze website aan te brengen en ons te verdiepen in SEO. De sleutel is om de dingen zelf beter proberen te begrijpen - en het leren houdt echt nooit op.

Kimberley Hurd, CEO van craftfood-marketplacebedrijf Tabl sprak ook over het gebruik van opkomende marketingtrends om het profiel van haar bedrijf te verbeteren: "Aangezien we in de voedingsindustrie zitten en minder dan een jaar geleden zijn begonnen, horen we veel over influencermarketing - het is dit jaar een zeer populair onderwerp geweest en iets waar veel van onze verkopers naar vragen.

"We hebben veel betere resultaten gezien door ons te concentreren op persoonlijke betrokkenheid, we zijn altijd beschikbaar om de vragen van onze community te beantwoorden en proberen zoveel mogelijk feedback te krijgen, zodat we een site en een product kunnen bouwen die aan hun wensen voldoen.

"Deze aanpak heeft ons geleerd hoe belangrijk het is om een geëngageerde community en aanbevelingen op te bouwen; hoewel het iets trager is, leidt het tot meer herhaalaankopen en een hogere verkoop. We hebben al een drievoudige toename gezien en zullen ons concentreren op het verder uitbouwen van dit programma in 2018 ".

Wees niet bang voor verandering

Hoewel we van nature zijn ingesteld om vast te houden aan onze routines, kan verandering ongetwijfeld gunstig zijn. Zoals Sean McPheat - Directeur van coachingsbedrijf voor sales en management MTD Training en CEO van de online trainingsbibliotheek Skillshub Microlearning - specificeert, is vasthouden aan wat je kent niet altijd de beste optie.

"De belangrijkste les die ik dit jaar heb geleerd, is dat er een nieuw fenomeen opkwam in de problemen die we tegenkwamen, namelijk 'niets doen'. Het was zelfs populairder dan 'dat kost te veel' of 'we hebben geen budget'.

"De reden dat dit bezwaar dit jaar vaker naar voren kwam, was dat de angst om fouten te maken zo groot was dat dit de besluitvorming verlamde. Eveneens merkten we in sommige gevallen ook dat de echte drijfveren voor verandering er niet waren - dit betekende dat klanten niet echt de behoefte hadden om te handelen. Daarom zorgden we ervoor dat er bij de verkoop rekening werd gehouden met de gevolgen van het niet ondernemen van actie."

Focus op je klanten

Helena Murphy, van coachingsbedrijf voor groei The Guide to Growth wilde vooral de bedrijfsbenadering richting haar eigen klanten verbeteren.

"2017 was een jaar waarin onze klanten centraal stonden in alles wat we deden en waarin we een gemeenschap rond ons merk hebben opgebouwd. De eenvoudige taak om onze klanten te vragen wat ze van ons verlangen, wat waarde zal toevoegen aan hun leven en met hen te communiceren voordat we nieuwe producten en diensten lanceren, maakt het mogelijk om onze omzet met 70% per jaar te laten groeien.

"Deze eenvoudige regel kan worden toegepast door verkoopprofessionals- en teams, groot of klein, in verschillende sectoren en betekent dat ze het aantal klanten dat ze aantrekken aanzienlijk zien toenemen."

Verlies je eigen merk niet uit het oog

Als bedrijf is het mogelijk om je eigen profiel en hoe mensen het ervaren uit het oog te verliezen. Rob Skinner, Managing Director bij B2B-PR-bureau Skout, zegt: "Het klinkt vanzelfsprekend, maar het is belangrijk om de noodzaak om je eigen merk te promoten niet te onderschatten. Als PR-bureau zou het voor ons peanuts moeten zijn, maar meestal zijn we zo druk met het promoten van de merken van anderen, dat het iets is wat we zelf in onze eerste paar jaar hebben verwaarloosd.

"Investeren in ons eigen merk en ons eigen verhaal in de afgelopen 12 maanden heeft enorm vruchten afgeworpen met betrekking tot de bedrijfsgroei. Het is iets dat veel kleine bedrijven - niet alleen marketing- en PR-bureaus - over het hoofd zien. Het 'best bewaarde geheim' zijn binnen je markt klinkt alsof je met voorsprong wint, maar op de lange termijn is het geen goede positie om vanuit te gaan."

De waarde van human resources

2017 heeft veel veranderingen op de werkplek gezien. Een actieve personeelsafdeling moet in staat zijn om aan de behoeftes van hun organisatie te voldoen. Natalie Ellis HR-consultant en blogger merkt op: "Alleen al het afgelopen jaar hebben we de impact van verschillende wijzigingen gemerkt. We bereiden onze klanten nu voor op de uitdagingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) in mei 2018.

"Met dit alles voor ogen starten we in 2018 met twijfel, en door deze onzekere tijden hebben we geleerd dat organisaties prioriteit moeten geven aan betrokkenheid en vertrouwen binnen hun bedrijf om succesvol vooruitgang te boeken.

"Daarom ontvangen we als bedrijf aanzienlijke belangstelling voor onze gespecialiseerde consultancy op locatie, maar we ontwerpen en leveren ook maatwerktrainingen om onze klanten actief te ondersteunen terwijl de werkwereld blijft veranderen.

Zorg ervoor dat je team goed op één lijn zit

Luke Budka, directeur van B2B-marketingbedrijf TopLine Comms zegt: "We hebben lang geleden geleerd om niet meer mee te doen aan nieuwe zakelijke kansen waarbij we tijdens het pitchproces geen contact (meer) hadden met de uiteindelijke beslisser."

Dit kan een belangrijk onderdeel zijn van jouw strategie voor 2018 en kan ervoor zorgen dat alle deelnemers betrokken zijn bij alle belangrijke beslissingen en op de hoogte blijven tijdens open dialogen. Deze eenvoudige stap kan helpen bij het verbeteren van de prestaties in het nieuwe jaar en daarna. 

Vond je het leuk om dit artikel te lezen? Vergeet dan niet om de rest van de Gazprom Energy blogs en nieuwsberichten te bekijken. Om meer te weten te komen over ons aanbod in zakelijke energie kun je daarnaast een bezoek brengen aan onze homepage of ons bellen op 0800-4297766.



Dit vind je misschien ook interessant….