Zouden kleine ondernemingen marktonderzoek moeten uitvoeren binnen hun eigen sector?

Marktonderzoek moet niet gezien worden als iets dat alleen voor grote bedrijven is weggelegd; er zijn ook vele voordelen te bedenken voor kleine ondernemingen.

21 september 2020

Bij het runnen van je eigen bedrijf kun je zodanig in de dagelijkse gang van zaken opgaan dat je zaken als marktonderzoek voor je uit blijft schuiven. Veel eigenaren van kleine ondernemingen vinden het te duur, tijdrovend en simpelweg onnodig, behalve grote bedrijven.

Maar het leren kennen van je klanten is van essentieel belang voor de wekelijkse omzet en voor succes op de lange termijn- of het nu om een klein of groot bedrijf gaat. Het uitvoeren van marktonderzoek is een effectieve en voordelige manier om je commerciële groei een boost te geven en je concurrentie een stapje voor te blijven.

Wat komt er allemaal kijken bij marktonderzoek?

De term “marktonderzoek” kan beelden oproepen van ellenlange enquêtes of straatinterviews. Maar naast traditionele methodes zoals focusgroepen en interviews zijn er tegenwoordig ook veel gratis tools beschikbaar- van online enquêtes tot sociale media- die jou kunnen helpen bij het leren kennen van je klanten. Deze nieuwe, digitale opties zorgen ervoor dat kleine ondernemingen de kracht van marktonderzoek tegen een fractie van de kosten kunnen benutten.

Hoe kan marktonderzoek jouw kleine onderneming helpen?

Effectief marktonderzoek kan een aantal onschatbare voordelen opleveren voor een onderneming. We leggen het hieronder verder uit.

  1. Evalueer je zakelijke plan.

We kennen allemaal de verhalen: een ondernemer wijdt 100% van zijn tijd en geld aan een nieuw zakelijk concept, om het vervolgens te zien floppen. Het uitvoeren van marktonderzoek voordat je een bedrijf of product lanceert is een effectieve, voordelige manier om risico’s te minimaliseren en marktrespons te testen.

Hier volgt een aantal vragen waar je met je onderzoek antwoord op zou moeten vinden:

  • Is er vraag naar dit product of deze dienst?
  • Zo ja, wie zijn dan de potentiele klanten?
  • Hoeveel zijn zij bereid te betalen? Zou dit genoeg zijn voor een rendabele winstmarge?
  • Zouden klanten geneigd zijn om mijn oplossing te verkiezen boven bestaande oplossingen? Zo niet, waarom niet?

Ondernemers beantwoorden deze vragen vaak zelf. Maar het is niet altijd mogelijk om objectief te blijven als je zelf zo nauw betrokken bent bij een project. Marktonderzoek biedt een waardevol, objectief perspectief om je te helpen je idee te evalueren alvorens je je erop vastlegt.

  1. Zekerheid bieden bij financiële investering

Je bent ervan overtuigd dat jouw onderneming een succes zal zijn. Maar als je voor externe investeringen gaat, zul je over objectieve data moeten beschikken om te kunnen bewijzen dat het om meer gaat dan alleen een leuk idee. Onthoud hierbij dat investeerders misschien wel geen experts zijn wat betreft jouw specifieke markt; het is dus heel belangrijk dat je een duidelijk beeld schetst van hoe en waarom jij op de markt past. Laat investeerders hier niet zelf naar gissen!

Een combinatie van primaire en secundaire data zullen je helpen bij het schrijven van een robuust businessplan en aantonen dat er vraag is naar jouw product en dat jouw bedrijf levensvatbaar is.

Primaire gegevens omvatten alle informatie die je rechtstreeks van bestaande of potentiele klanten hebt verzameld door middel van (online) enquêtes, focusgroepen en interviews. Het uitvoeren van je eigen onderzoek zal de meest accurate informatie geven over je klanten. Maar dit kan wel een tijdrovend proces zijn.

Secundaire data beslaan bestaande informatie vanuit andere bronnen die relevant zijn voor jouw markt of project. Deze gegevens kunnen gebaseerd zijn op  overheidsonderzoek, consumentenrapporten, sectorverslagen en academische studies. Het is een voordelige manier om je eigen bevindingen te ondersteunen. Maar controleer altijd of de data relevant en niet verouderd zijn.

  1. Verhoog het rendement op je marketinguitgaven

Marketingkosten kunnen een grote last zijn voor bedrijven. Maar resultaat zien van uitgaven is juist voor kleine ondernemingen belangrijk. Je kunt je slagingspercentage vergroten door je strategie te baseren op onderzoek in plaats van op schattingen binnen jouw markt.

Als je een duidelijk beeld hebt van jouw beoogde klant zal dit je helpen bij het formuleren van je marketingboodschap, zodat het bij de juiste mensen binnenkomt. Zorg er dus voor dat je je klanten persoonlijk aanspreekt, neem vragenlijsten af en probeer ze via sociale media te bereiken. Gebruik vervolgens al je bevindingen om een beeld te vormen van jouw ideale klant. Afhankelijk van jouw product of dienst zou dit beeld uit de volgende zaken kunnen bestaan:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Beroep
  • Salaris
  • Geografische locatie
  • Wensen en ambities
  • Zorgen en zwakke plekken
  • Hobby’s (van hun favoriete vrijetijdsbesteding tot muziekstijl, als dit relevant is)

Als je je klant kent- hun persoonlijke strijd, ambities, wie ze zijn en waar ze heen willen- is het veel makkelijker om ze te bereiken met jouw marketingactiviteiten. Bijvoorbeeld, een maaltijd bezorgservice met de slogan “Heerlijk avondeten bezorgd!” zal een drukke, werkende ouder aanspreken, maar “Maaltijdbereiding voor jou!” zou meer effectief zijn als je je wilt richten op een jonge professional met fitnessdoelstellingen. Het zal je ook helpen om te beslissen waar je het beste reclame kunt maken, zodat je de grootst mogelijke impact hebt- zit jouw publiek op Instagram of lezen ze eerder de advertenties in de lokale krant?

  1. Ontwikkel innovaties die op de markt zijn gebaseerd

Of je nu een beginnende ondernemer bent of een gevestigd bedrijf, innovatie is van essentieel belang voor consistente, commerciële groei. Met de opkomst van klantgerichte economie zullen innovaties die vanuit de behoefte van de klant zijn opgezet meer kans van slagen hebben. En het gaat hierbij niet alleen over het aanbieden van het juiste product, het gaat erom dit product op het juiste moment te lanceren. Hier volgt een voorbeeld:

In 1993 lanceerde Apple zijn eerste ‘persoonlijke digitale apparaat’, ook wel PDA genoemd. De Newton was een  apparaat op zakformaat en daarmee een vroege voorloper van de iPhone en iPad. Maar het had maar een korte commerciële levensduur en werd in 1998 geannuleerd. Tot op de dag van vandaag blijft de Newton een van de grootste financiële mislukkingen van Apple. Naast een hoop prestatieproblemen en een flink prijskaartje van 700-1000 Euro, werd de Newton geïntroduceerd op een markt die simpelweg niet klaar was voor een dergelijk product. In die tijd was er nog weinig concurrentie op dit gebied, maar er was ook weinig vraag vanuit de consument.

Hoewel Apple geen nieuwe markt had gecreëerd, hebben ze destijds ongewild wel de weg vrij gemaakt voor Palm Computing, die vervolgens de markt op succesvolle wijze domineerde met hun kleinere, goedkopere en gebruiksvriendelijke PDA, de ‘Palm Pilot’ uit 1995.  Waar Apple geen degelijk marktonderzoek had uitgevoerd of toegepast, gebruikte Palm Computing dergelijk onderzoek juist om het gat in de markt te identificeren en klanten te bieden wat zij echt nodig hadden.

  1. Zorg voor de juiste prijzen

Elke ondernemer worstelt op een gegeven moment met het prijzen van hun producten. Afhankelijk van jouw sector publiceren de concurrenten hun prijzen misschien niet, waardoor het lastig is te bepalen wat de gangbare prijs is. Als je te ver onder de gangbare prijs zit kan dit voor teveel verlies zorgen en je overwerkt achterlaten en als je te ver boven de gangbare prijs zit kan dit ervoor zorgen dat je niet meer meetelt op de markt. Onderzoek zal je helpen om de juiste prijs te bepalen of eerst uit te testen alvorens een prijsverandering door te voeren. Hier volgen twee manieren waarop je marktonderzoek kunt inzetten om jouw prijs te bepalen:

  1. Vraag het aan je klant.  Gebruik een eenvoudige online enquête, deel een enquête op sociale media of vraag het in persoon. Houd hierbij je vragen eenvoudig. Noem een aantal prijzen en vraag wat de klant bereid zou zijn om voor een product of dienst te betalen; dit is een goede manier om jouw marktwaarde vast te stellen.
  2. Zoek contact met de concurrentie. Niet in alle branches worden tarieven gepubliceerd. Een beetje marktonderzoek zal je echter helpen te ontdekken wat hun tarieven zijn, waardoor je een beter idee krijgt van je eigen prijsindicatie. Op de lange termijn is face-to-face netwerken een goede manier om een band op te bouwen met je concurrentie. Je kunt zelfs manieren vinden om elkaar te ondersteunen!

Kijk naar evenementen die door jouw plaatselijke Kamer van Koophandel worden georganiseerd of ontmoet je concurrenten bijvoorbeeld tijdens vakbeurzen.

Ben je klaar om je concurrentie voor te blijven? Of je nu een ondernemer bent met een nieuw business plan of een groeiend bedrijf dat op zoek is naar commerciële groei op de lange termijn; marktonderzoek kan je de ondersteuning bieden die je nodig hebt tijdens elke fase die jouw bedrijf doormaakt.

We hopen je hiermee wat op weg te hebben geholpen. Voor meer tips en adviezen verwijzen we je graag naar onze andere blogartikelen.

De visies, meningen en standpunten die in dit artikel zijn opgenomen zijn enkel die van onze externe content-providers en vertegenwoordigen niet die van Gazprom Energy. De juistheid, compleetheid en geldigheid van uitingen in dit artikel zijn niet gegarandeerd. Gazprom Energy stelt zich niet aansprakelijk voor fouten, weglatingen of representaties.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….