Facturen en betaling

Wat is een factuur voor een termijnbedrag?

Gazprom Energy maakt periodiek een berekening van de verbruikskosten op basis van de volumes en prijzen zoals vermeld in uw overeenkomst. De kosten voor dit verbruik worden verdeeld over twaalf maandelijkse bedragen: uw termijnbedrag. Dit bedrag bestaat o.a. uit kosten voor verbruik van elektriciteit en/of gas, kosten van de landelijke en regionale netbeheerder, energiebelasting, opslag duurzame energie en btw.

De opbouw hiervan kunt u terug vinden in de specificatie die wordt weergegeven in de factuur voor het termijnbedrag. Een voorbeeld van de factuur vindt u hier. Via Mijn Gazprom Energy kunt u de facturen voor de in rekening gebrachte termijnbedragen downloaden en bekijken. Mocht u hier nog vragen over hebben, neem dan contact op met onze klantenservice. Dit kan via klantenservice@gazprom-energy.nl of 0800-4297767.

Kan de hoogte van mijn maandelijks termijnbedrag aangepast worden?

Het is mogelijk om het termijnbedrag te verlagen (met maximaal 10%) of te verhogen. Wij kijken graag samen met u naar de mogelijkheden om uw maandelijkse termijnbedrag aan te passen. Hiervoor kunt u contact opnemen met de klantenservice via klantenservice@gazprom-energy.nl of 0800-4297767.

Wat is een afrekening?

Op de afrekening vindt u het verbruik over een bepaalde periode terug. Naast de kosten voor het verbruik worden op de afrekening ook de kosten m.b.t. het landelijke en regionale netbeheer, de energiebelasting, de oplsag duurzame energie en de btw over de betreffende periode weergegeven. De totale kosten van het daadwerkelijk verbruik worden verrekend met de door u betaalde termijnbedragen over deze periode.

Hier kunt u een voorbeeld van de afrekening vinden.

Via Mijn Gazprom Energy kunt u uw facturen downloaden en bekijken. Mocht u vragen hebben over onze afrekening, neem dan contact op met de medewerkers van onze klantenservice. Zij helpen u graag verder: klantenservice@gazprom-energy.nl of 0800-4297767.

Hoe wijzig ik mijn betaalwijze?

Uiteraard is het mogelijk om uw betaalwijze te wijzigen. Er zijn twee mogelijkheden:

  1. Uw betaalwijze staat ingesteld op overboeking, maar u wilt via automatische incasso betalen. Dit kunt u wijzigen via Mijn Gazprom Energy 

  2. Uw betaalwijze staat ingesteld op automatische incasso, maar u wilt via overboeking betalen. Dit kunt u wijzigen via Mijn Gazprom Energy 

Zodra wij de wijziging hebben verwerkt, ontvangt u van ons via e-mail een bevestiging.

Bekijk hier de handleiding.

Ik heb geen facturen ontvangen, alleen een betalingsherinnering. Hoe kan dit?

Het is mogelijk dat u de e-mail met in de bijlage de factuur (voor het termijnbedrag of de afrekening) niet in uw reguliere e-mailbox heeft ontvangen. U kunt dan controleren of deze in de map met ongewenste berichten of junk mail terecht is gekomen.

Mocht u de e-mail met de factuur niet kunnen vinden dan kunt u de factuur ook downloaden via Mijn Gazprom Energy. Mocht u verder nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice via klantenservice@gazprom-energy.nl of 0800-4297767.

Wanneer krijg ik te maken met een incassoproces?

Indien de facturen (termijnbedragen en afrekening) niet voor de vervaldatum betaald worden, is het mogelijk dat u te maken krijgt met incassokosten. Om dit te voorkomen is het dus van belang dat u de facturen op tijd betaald.
Op Mijn Gazprom Energy, uw eigen online klantomgeving, kunt u de huidige status van uw facturen inzien en de facturen downloaden.